Pedagogická fakulta MU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
katedra pedagogiky PedF UK
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Organizační struktura
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Využití kritérií kvalitní školy pro MAP - zaměřeno na inkluzi Monika Tannenbergerová.
9. Tvorba individuálního plánu
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Organizační struktura
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Kompetence kariérových poradců ke kariérovému vzdělávání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 14.4.2017 Integrativní pedagogika v kontextu základního vzdělávání PaedDr.Vanda Hájková, PhD. PedF UK Praha Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 OBSAH Integrace jako impuls změn v základním vzdělávání 5 tezí k pojetí integrativní pedagogiky Integrativní teorie  kvalita současné vzdělávací praxe Integrativní pedagogika v odborné přípravě učitelů.. Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 Integrace jako impuls… 14.4.2017 “V integraci vidíme šanci, která platí stejným způsobem pro vyučující i pro žáky, šanci udělat první kroky směrem k inkluzivní společnosti a vytvořit novou školu, která je podmínkou jejího vzniku.” (ODL: Inclusive, 2003)  Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 Integrace jako impuls… 14.4.2017 „Živelný“ vývoj školské integrace od 90.let 20.stol - iniciativy rodičů, učitelů, obč.sdružení a škol - vliv Salamanské deklarace (1994) - koncept „speciálních vzdělávacích potřeb“ - integrace dle vnitřních pokynů MŠMT - absence zákonné normy pro integraci - rozvoj sítě SPC - 1.krize integrace vzrůstající podpora vzdělávacích příležitostí pro zdravotně postižené žáky v rámci hlavního vzdělávacího proudu Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 Integrace jako impuls… Systémově podporovaný vývoj integrace v 21.stol individualizace společného kurikula zavádění cílově diferencovaného vyuč. vznik školních poradenských pracovišť vitalizace a otevření škol legislativní zakotvení integrace ( nový škols.zákon a vyhlášky) odborná vš příprava pedagogů v oboru integrativní pedagogika pedagogická a osobní asistence nárůst autonomie škol, profilace škol (školní vzdělávací programy) výzkumy vztahových a procedurálních aspektů integrační praxe a transfer výzkumných poznatků do praxe rozvoj integrativní teorie a integrativní pedagogiky rozvoj legislativního, organizačního,obsa- hového i metodického rámce vzdělávací praxe Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 Integrace jako impuls … Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

OBSAH Integrace jako impuls změn v základním vzdělávání 5 tezí k pojetí integrativní pedagogiky

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 5 tezí… 1.teze: Integrativní pedagogika je optimalizovaná a dále rozvinutá obecná pedagogika, vycházející z nejlepších zkušeností a z ověřených principů běžné školní praxe, v níž jsou vzděláváni všichni žáci na základě svých individuálních schopností při společných činnostech. (INTEGER,2000) … je součástí vývoje obecné pedagogiky a slouží výhradně pro praxi v běžných školách Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 5 tezí… 2.teze: Integrativní pedagogika staví na základech paralelně se rozvíjejících obecné a speciální pedagogiky, čerpá přiměřeně z obou oborů, je jejich poznatkovou syntézou s relevancí pro současnou školní praxi. … je pokračováním obou oborů a metodickým vodítkem pro školy běžné i speciální Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 5 tezí… 3.teze: Integrativní pedagogika není vědecká subdisciplina „sub specie aeternitatis“, nýbrž pozdní, VELMI POZDNÍ pokus školy napravit nedostatky v přístupu vůči znevýhodněným (Seelig in: Eberwein, 1996) … není samostatným vědním oborem Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 5 tezí… 4.teze: Integrativní pedagogika může být chápána jedině jako část nebo dimenze speciální pedagogiky, neboť speciální pedagogika jako specializovaná disciplina je svou podstatou také integrativní pedagogika. Integrativní pedagogika jako pouhý nesouhlas s jejím specializovaným pedagogickým základem je pouhou negativní ideologickou šifrou.“ (Speck, 1996) … je součástí speciální pedagogiky a pouze jako taková je realizovatelná kdekoliv v praxi Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 5 tezí… 5.teze: Integrativní pedagogika je teoretickou oporou současné transformace školní praxe směrem ke vzdělávací inkluzi. Je vývojovým předstupněm inkluzivní pedagogiky. … je nově vzniklou pedagogickou subdisciplinou s potenciálem pro další rozvoj Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 OBSAH Integrace jako impuls změn v základním vzdělávání 5 tezí k pojetí integrativní pedagogiky Integrativní teorie  kvalita současné vzdělávací praxe Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 Integrativní teorie  kvalita praxe… Principy integrativní odraz ve školní praxi: pedagogiky odmítnutí selekce a segregace ve vzdělávání nedělitelnost integrace heterogenita žáků jako sociální norma z 64 598 evid.žáků se ZP ve škol.r.2006/07 integrováno 53 550 v běžných ZŠ na ZŠ integrováni žáci s různými typy znevýhodnění jako žáci se speciálními vzdělávacími potřebami odklon od vize „normálního žáka“ a „normální školy“ Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 Integrativní teorie  kvalita praxe… Principy integrativní odraz ve školní praxi: pedagogiky: vnitřní proměna školy individualizace vzděl. postupů i cílů orientace na kompetence žáků autoevaluace školy, profilace školy, školní vzdělávací program, školní poradenské pracoviště, vitalizace školy a její otevřenost IVP,ped.asistence, alternativy v hodnocení a postupech, projektové a skupinové vyučování rozvoj klíčových kompetencí žáků jako vzdělávací cíl Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 OBSAH Integrace jako impuls změn v základním vzdělávání 5 tezí k pojetí integrativní pedagogiky Integrativní teorie  kvalita současné vzdělávací praxe Integrativní pedagogika v odborné přípravě učitelů Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 IP v odborné přípravě … Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 IP v odborné přípravě pedagogů Odborné kompetence integrativních pedagogů: orientovanost v odborné terminologii zvládání žákovské heterogenity individualizace a diferenciace učebních postupů a cílů plánování vyučování a příprava výukových materiálů znalost alternativních forem hodnocení kooperace v pedagogickém týmu dovednost řídit a hodnotit projektové práce žáků dovednost využít výsledky kompetenčně orientované diagnostiky žáka znalost variability lidského vývoje Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 IP v odborné přípravě pedagogů Nabídka mezinárodních vzdělávacích programů v oboru integrativní pedagogiky Evropské curiculum přípravy pedagogů pro společné vzdělávání postižených a nepostižených žáků v běžných školách ( INTEGER): http://integer.pa-linz.ac.at European Master of Inclusive Education ( EUMIE): http://eumie.pa-linz.ac.at On-line studium integrativní pedagogiky ( ODL:Inclusive) www.odlinclusive.org Telematic European Learning Materials for Inclusive Education www.derby.ac.uk Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 IP v odborné přípravě pedagogů Digitální databáze odborných materiálů a internetová knihovna pro integrativní pedagogiku http://bidok.uibk.ac.at Pedagogická fakulta MU 12.9.2007

Pedagogická fakulta MU 12.9.2007 ZÁVĚREM Kontaktní údaje: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy Katedra speciální pedagogiky M.D.Rettigové 4, Praha 1 vanda.hajkova@pedf.cuni.cz Pedagogická fakulta MU 12.9.2007