Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 02.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Elektromagnetické vlny
Vlnění © Petr Špína 2011 VY_32_INOVACE_B2 - 15
Vlny ČVUT FEL, Praha Katedra fyziky.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VLNĚNÍ V IZOTROPNÍM PROSTŘEDÍ
Název úlohy: 6.17 Chladniho obrazce.
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
10. Přednáška – BOFYZ mechanické vlnění
Elektromagnetické záření a vlnění
Elektromagnetické vlny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mechanické kmitání a vlnění
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
OHYB VLNĚNÍ.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 01 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Kmity.
Chvění struny Veronika Kučerová.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Vlny Přenos informace? HRW kap. 17, 18.
Elektromagnetické záření
Geometrické znázornění kmitů Skládání kmitů 5.2 Vlnění Popis vlnění
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
VY_32_INOVACE_B3 – 01 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_CH2 – 19.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Skládání kmitů.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 18.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku.
Mechanické kmitání Mechanické kmitání
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
Spřažená kyvadla.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 08.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM VLNĚNÍ Příčné a podélné.
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Vlnění Obsah: ► Co je vlnění ► Popis vlnění ► Druhy vlnění
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Mechanické kmitání, vlnění
Elektromagnetické vlnění
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
zdroj vlnění (oscilátor)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mechanické vlnění Mgr. Kamil Kučera.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
ROVNICE POSTUPNÉ MECHANICKÉ VLNY.
Experimentální ukázka vlastností akustického vlnění ve vzduchu
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Mechanické kmitání, vlnění
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 02

Elektromagnetické vlny Přehled poznatků © Petr Špína VY_32_INOVACE_B3 - 02

Periodické jevy periodické = opakující se v čase kmitání= cyklický pohyb hmoty vlnění= šíření energie

vlny - na vodě, - elektromagnetické - zvukové vlněnípříčnépodélné

Vlnění příčné(pevná tělesa)

x = vzdálenost od počátku y = amplituda (výchylka) y x(t) směr šíření

Vlnová délka = délka 1 vlny fyzikální veličina značkaλ(lambda) jednotka[λ] = 1 m y x λ λ λ

vlnění zdroj směr šíření

Huygensův princip: Ve stejnorodém prostředí se vlnění šíří všemi směry stejnou rychlostí (tj. v kruzích / kulových plochách). V daném místě je čelo vlny kolmé na směr šíření. směr šíření

y = y(x)krátké vlny dlouhé vlny y x

y = y(t)vysoká frekvence nízká frekvence y t

Vlnění podélné- plyny, - kapaliny - pevná tělesa zhuštění = tlaková vlna

v = s : ts = λ,t = T rychlost šíření vln frekvence f = 1/T v = λ : T v = λ. f λ v. T v λ. f Rychlost vlnění

Rychlost zvuku 340 m/s ve vzduchu vlnění v materiálu závisí na prostředí Rychlost světla m/s m/s km/s elektromagnetické vlnění

podle λ: dlouhérádiové mikrovlny IR viditelné světlo UV RTG krátkégama Spektrum elektromagnetických vln

podle f: malá frádiové velká Tmikrovlny IR viditelné světlo UV velká fRTG malá Tgama Spektrum elektromagnetických vln