Právo ochrany spotřebitele v roce 2008 Ivo Krýsa.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.
BEZPEČNOST KRMIV Pojmy
Kontrola dodržování podmínek prodeje tabákových výrobků
VEŘEJNÁ PODPORA CO LZE A CO NELZE hledání optimálních možností financování zdravotnictví Praha, 24. dubna 2008.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Zákon č. 22/ 1997 sb. o technických požadavcích na výrobky
Aktuální úkoly celní správy v oblasti práva duševního vlastnictví
Právní aspekty související s provozováním video služeb Internet Video Forum 2007 Josef Aujezdský, advokát.
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Klamavé obchodní praktiky Mgr. Ivana Picková SOS – Sdružení obrany spotřebitelů
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1. Správní trestání a správní delikty
Státní energetická inspekce
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Označování potravin Ing. Jiří Koudelka.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Praha 28. dubna 2015 Kontrolní činnost České obchodní inspekce v oblasti výkupu odpadů Mgr. Michael Maxa Česká obchodní inspekce.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží nebo.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují zákonem stanovené údaje o podnikatelích.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
2. Správní trestání a správní delikty
Odpovědnost za porušení předpisů v oblasti platebního styku omezení plateb v hotovosti opatření proti „praní špinavých peněz“
Knihovní řády a vymáhání pohledávek Seminář Závazky čtenářů vůči knihovnám Městská knihovna v Praze: 6. dubna 2011 Hanuš Hemola.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_OBP Název školy SPŠ.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z r článek 10bis (2): Nekalou soutěží je každá soutěžní činnost, která odporuje poctivým zvyklostem.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Nekalá soutěž Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin Workshop – ČASP, PK – Ing.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_08.
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Několik problémů na startu zák. č. 250/2016 Sb.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
ZÁKLADNÍ PRÁVA SPOTŘEBITELE
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
o klamavé a srovnávací reklamě (1984, 1997, 2006)
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Sponzorování setkání odborníků na odborných akcích
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Správní trestání Bc. Tomáš Marek CŘ Plzeň.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
GDPR a budoucí redakční praxe
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Transkript prezentace:

Právo ochrany spotřebitele v roce 2008 Ivo Krýsa

NCO NZO, Brno, března 2008 Právní základ Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu, Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu, implementována do českého právnímu řádu zákonem č. 36/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb. implementována do českého právnímu řádu zákonem č. 36/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb.

NCO NZO, Brno, března 2008 Co zůstává zachováno Povinnost prodávajícího prodávat výrobky a poskytovat služby: Povinnost prodávajícího prodávat výrobky a poskytovat služby: –v předepsané nebo schválené jakosti, pokud je závazně stanovena nebo pokud to vyplývá ze zvláštních předpisů anebo, –v jakosti jím uváděné; není-li jakost předepsána, schválena nebo uváděna, v jakosti obvyklé.

NCO NZO, Brno, března 2008 Co přináší nového pro KHS Zcela novou právní úpravu klamání spotřebitele Zcela novou právní úpravu klamání spotřebitele Zavedení pojmu nekalé obchodní praktiky Zavedení pojmu nekalé obchodní praktiky Ty se dělí zejména na: Ty se dělí zejména na: –Klamavé obchodní praktiky –Agresivní obchodní praktiky

NCO NZO, Brno, března 2008 Vymezení kompetence KHS Dozor nad dodržováním povinností stanovených v § 3 písm. b), § 4 až 5a, § 9, § 10 odst. 1 a 3, § 14a a 17, pokud jde o prodej výrobků a poskytování služeb, které jsou upraveny zákonem o ochraně veřejného zdraví, provádějí krajské hygienické stanice Dozor nad dodržováním povinností stanovených v § 3 písm. b), § 4 až 5a, § 9, § 10 odst. 1 a 3, § 14a a 17, pokud jde o prodej výrobků a poskytování služeb, které jsou upraveny zákonem o ochraně veřejného zdraví, provádějí krajské hygienické stanice

NCO NZO, Brno, března 2008 Vymezení skutkových podstat správních deliktů Výrobce, dovozce, vývozce, dodavatel nebo prodávající se dopustí správního deliktu tím, že Výrobce, dovozce, vývozce, dodavatel nebo prodávající se dopustí správního deliktu tím, že –poruší zákaz používání nekalých obchodních praktik (pokuta až do 5 mil.),

NCO NZO, Brno, března 2008 Správní delikty Prodávající se dopustí správního deliktu tím, že Prodávající se dopustí správního deliktu tím, že –nesplní povinnost poctivého prodeje výrobků nebo poskytování služeb podle § 3 (pokuta až do 5 mil.), –nesplní informační povinnost podle § 9 a § 10 odst. 2 (pokuta až do 1 mil.), –nezajistí, aby jím prodávané výrobky byly označeny podle § 10 odst. 1 a 3 (pokuta až do 3 mil.)

NCO NZO, Brno, března 2008 Správní delikty Prodávající se dopustí správního deliktu tím, že Prodávající se dopustí správního deliktu tím, že –odstraní nebo změní označení výrobků nebo jiné údaje uvedené výrobcem, dovozcem nebo dodavatelem (pokuta až do 5 mil.). Provozovatel tržiště (tržnice) se dopustí správního deliktu tím, že v rozporu s § 14a nevede nebo nepředloží evidenci prodávajících (pokuta až do 5 mil.). Provozovatel tržiště (tržnice) se dopustí správního deliktu tím, že v rozporu s § 14a nevede nebo nepředloží evidenci prodávajících (pokuta až do 5 mil.).

NCO NZO, Brno, března 2008 Příkazní řízení Příkazem vydaným na místě lze za správní delikt uložit pokutu do výše Kč. Příkazem vydaným na místě lze za správní delikt uložit pokutu do výše Kč.

NCO NZO, Brno, března 2008 Zvláštní ustanovení o odpovědnosti Subjekt za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložil veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránil. Subjekt za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložil veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránil. Odpovědnost subjektu za správní delikt zaniká, jestliže správní orgán o něm nezahájil řízení do 2 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy byl spáchán. Odpovědnost subjektu za správní delikt zaniká, jestliže správní orgán o něm nezahájil řízení do 2 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy byl spáchán.

NCO NZO, Brno, března 2008 Správní uvážení o výši pokuty Při určení výměry pokuty se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán. Při určení výměry pokuty se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán.

NCO NZO, Brno, března 2008 Ochrana spotřebitele při neoprávněném podnikání Povinnosti prodávajících, výrobců, dovozců nebo dodavatelů mají i osoby, které provozují činnosti uvedené v § 2 odst. 1 písm. b) až e) bez příslušného oprávnění. Povinnosti prodávajících, výrobců, dovozců nebo dodavatelů mají i osoby, které provozují činnosti uvedené v § 2 odst. 1 písm. b) až e) bez příslušného oprávnění.

NCO NZO, Brno, března 2008 Vymezení pojmů Spotřebitel: fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro podnikání s těmito výrobky nebo službami, Spotřebitel: fyzická nebo právnická osoba, která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro podnikání s těmito výrobky nebo službami, Prodávající: podnikatel, který spotřebiteli prodává výrobky nebo poskytuje služby, Prodávající: podnikatel, který spotřebiteli prodává výrobky nebo poskytuje služby, Výrobce: podnikatel, který zhotovil výrobek anebo jeho součást nebo poskytl služby, který vytěžil prvotní surovinu nebo ji dále zpracoval, anebo který se za výrobce označil, Výrobce: podnikatel, který zhotovil výrobek anebo jeho součást nebo poskytl služby, který vytěžil prvotní surovinu nebo ji dále zpracoval, anebo který se za výrobce označil,

NCO NZO, Brno, března 2008 Vymezení pojmů Dovozce: podnikatel, který uvede na trh výrobek z jiného než členského státu Evropské unie, Dovozce: podnikatel, který uvede na trh výrobek z jiného než členského státu Evropské unie, Dodavatel: každý další podnikatel, který přímo nebo prostřednictvím jiných podnikatelů dodal prodávajícímu výrobky, Dodavatel: každý další podnikatel, který přímo nebo prostřednictvím jiných podnikatelů dodal prodávajícímu výrobky, Výrobek: věc nebo jiné hodnoty určené k nabídce spotřebiteli, které mohou být předmětem právního vztahu, Výrobek: věc nebo jiné hodnoty určené k nabídce spotřebiteli, které mohou být předmětem právního vztahu,

NCO NZO, Brno, března 2008 Dozor nad jakostí výrobků a služeb Prodávající je povinen: Prodávající je povinen: –prodávat výrobky a poskytovat služby v předepsané nebo schválené jakosti, pokud je závazně stanovena nebo pokud to vyplývá ze zvláštních předpisů anebo v jakosti jím uváděné; není-li jakost předepsána, schválena nebo uváděna, v jakosti obvyklé,

NCO NZO, Brno, března 2008 Rozsudek ESD ze dne Lidl Italia Srl proti Comune di Arcole (C-315/05) Články 2, 3 a 12 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/13/ES ze dne 20. března 2000 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se označování potravin, jejich obchodní úpravy a související reklamy je třeba vykládat tak, že nebrání právní úpravě členského státu, jako je právní úprava dotčená v původním řízení, která stanoví možnost, aby subjekt usazený v tomto členském státě, který distribuuje alkoholický nápoj určený k tomu, aby byl dodán v nezměněném stavu ve smyslu článku 1 uvedené směrnice, a vyrobený subjektem usazeným v jiném členském státě, byl považován za odpovědného za porušení uvedené právní úpravy zjištěné orgánem veřejné moci a vyplývající z uvedení nesprávné hodnoty obsahu alkoholu v procentech objemových výrobcem na etiketě uvedeného výrobku, a aby mu v důsledku toho byla uložena správní pokuta, i když jako pouhý distributor pouze uvádí tento výrobek na trh tak, jak mu byl dodán uvedeným výrobcem. Články 2, 3 a 12 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/13/ES ze dne 20. března 2000 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se označování potravin, jejich obchodní úpravy a související reklamy je třeba vykládat tak, že nebrání právní úpravě členského státu, jako je právní úprava dotčená v původním řízení, která stanoví možnost, aby subjekt usazený v tomto členském státě, který distribuuje alkoholický nápoj určený k tomu, aby byl dodán v nezměněném stavu ve smyslu článku 1 uvedené směrnice, a vyrobený subjektem usazeným v jiném členském státě, byl považován za odpovědného za porušení uvedené právní úpravy zjištěné orgánem veřejné moci a vyplývající z uvedení nesprávné hodnoty obsahu alkoholu v procentech objemových výrobcem na etiketě uvedeného výrobku, a aby mu v důsledku toho byla uložena správní pokuta, i když jako pouhý distributor pouze uvádí tento výrobek na trh tak, jak mu byl dodán uvedeným výrobcem.

NCO NZO, Brno, března 2008 Klamavé obchodní praktiky Obchodní praktika je klamavá: Obchodní praktika je klamavá: –je-li při ní užit nepravdivý údaj, –je-li důležitý údaj sám o sobě pravdivý, ale může uvést spotřebitele v omyl vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl užit, –opomene-li podnikatel uvést důležitý údaj, jenž s přihlédnutím ke všem okolnostem lze po podnikateli spravedlivě požadovat; za opomenutí se považuje též uvedení důležitého údaje nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem, nebo

NCO NZO, Brno, března 2008 Klamavé obchodní praktiky –vede-li způsob prezentace výrobku či služby, včetně srovnávací reklamy, nebo jejich uvádění na trh k záměně s jinými výrobky či službami, nebo rozlišovacími znaky jiného podnikatele, –není-li dodržen závazek obsažený v kodexu chování, k jehož dodržování se podnikatel zavázal, jde-li o jednoznačný závazek, který lze ověřit, a podnikatel v obchodní praktice uvádí, že je vázán kodexem.

NCO NZO, Brno, března 2008 Klamavé obchodní praktiky Za klamavou obchodní praktiku se považuje také nabízení nebo prodej výrobků nebo služeb porušujících některá práva duševního vlastnictví, jakož i skladování takových výrobků za účelem jejich nabízení nebo prodeje a dále neoprávněné užívání označení chráněného podle zvláštního právního předpisu v obchodním styku. Za klamavou obchodní praktiku se považuje také nabízení nebo prodej výrobků nebo služeb porušujících některá práva duševního vlastnictví, jakož i skladování takových výrobků za účelem jejich nabízení nebo prodeje a dále neoprávněné užívání označení chráněného podle zvláštního právního předpisu v obchodním styku.

NCO NZO, Brno, března 2008 Klamavé obchodní praktiky Klamavé jsou vždy obchodní praktiky uvedené v příloze č. 1 k zákonu: Klamavé jsou vždy obchodní praktiky uvedené v příloze č. 1 k zákonu: Obchodní praktiky jsou vždy považovány za klamavé, pokud podnikatel Obchodní praktiky jsou vždy považovány za klamavé, pokud podnikatel –prohlašuje, že se zavázal dodržovat určitá pravidla chování (kodex chování) nebo že tato pravidla chování byla schválena určitým subjektem, ačkoli tomu tak není, –neoprávněně používá značku jakosti nebo jiné obdobné označení,

NCO NZO, Brno, března 2008 Klamavé obchodní praktiky –prohlašuje, že jemu, jeho výrobku nebo jím poskytované službě bylo uděleno schválení, potvrzení nebo povolení, ačkoli tomu tak není, nebo takové prohlášení není v souladu s podmínkami schválení, potvrzení nebo povolení, –tvrdí nebo vytváří dojem, že prodávaný výrobek nebo poskytovaná služba jsou dovolené, i když tomu tak není,

NCO NZO, Brno, března 2008 Klamavé obchodní praktiky –propaguje výrobek způsobem, který u spotřebitele může vyvolat dojem, že byl vyroben určitým výrobcem, ačkoliv tomu tak není, –nepravdivě prohlašuje, že výrobek nebo poskytnutá služba může vyléčit nemoc, zdravotní poruchu nebo postižení.

NCO NZO, Brno, března 2008 Agresivní obchodní praktiky Obchodní praktika je agresivní, pokud s přihlédnutím ke všem okolnostem svým obtěžováním, donucováním, včetně použití síly nebo nepatřičným ovlivňováním výrazně zhoršuje možnost svobodného rozhodnutí spotřebitele. Při posuzování, zda je obchodní praktika agresivní, se přihlíží zejména k těmto okolnostem: Obchodní praktika je agresivní, pokud s přihlédnutím ke všem okolnostem svým obtěžováním, donucováním, včetně použití síly nebo nepatřičným ovlivňováním výrazně zhoršuje možnost svobodného rozhodnutí spotřebitele. Při posuzování, zda je obchodní praktika agresivní, se přihlíží zejména k těmto okolnostem: –načasování, místo a doba trvání obchodní praktiky, –způsob jednání, jeho výhružnost a urážlivost,

NCO NZO, Brno, března 2008 Agresivní obchodní praktiky –vědomé využití nepříznivé situace spotřebitele, –nepřiměřené překážky pro uplatnění práv spotřebitele, nebo –hrozba protiprávním jednáním. Agresivní obchodní praktikou je vždy praktika uvedená v příloze č. 2 k zákonu. Agresivní obchodní praktikou je vždy praktika uvedená v příloze č. 2 k zákonu.

NCO NZO, Brno, března 2008 Dozor nad informační povinností Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele: Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele: –o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, –o způsobu použití a údržby výrobku, –o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, –o riziku souvisejícím s poskytovanou službou.

NCO NZO, Brno, března 2008 Dozor nad informační povinností Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné. Těchto povinností se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti. Těchto povinností se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti.

NCO NZO, Brno, března 2008 Dozor nad informační povinností Prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny Prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny –názvem výrobku, označením výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, údaji o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, dalšími údaji potřebnými dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití, –též údaji o složení materiálu, jde-li o textilní výrobky, s výjimkou těch výrobků, které podle zvláštního předpisu povinnosti označování nepodléhají, –též údaji o materiálech použitých v jejích hlavních částech, jde-li o obuv, s výjimkou těch výrobků, které podle prováděcího právního předpisu označování nepodléhají.

NCO NZO, Brno, března 2008 Dozor nad informační povinností Nelze-li prodávané výrobky označit přímo, musí je prodávající viditelně a srozumitelně označit těmito údaji jiným vhodným způsobem. Nelze-li prodávané výrobky označit přímo, musí je prodávající viditelně a srozumitelně označit těmito údaji jiným vhodným způsobem. Není-li možné nebo účelné prodávané výrobky vzhledem k jejich povaze takto označit, je prodávající povinen tyto údaje na požádání spotřebitele nebo orgánů, které provádějí dozor nad dodržováním ustanovení tohoto zákona, pravdivě sdělit, popřípadě doložit. Není-li možné nebo účelné prodávané výrobky vzhledem k jejich povaze takto označit, je prodávající povinen tyto údaje na požádání spotřebitele nebo orgánů, které provádějí dozor nad dodržováním ustanovení tohoto zákona, pravdivě sdělit, popřípadě doložit.

NCO NZO, Brno, března 2008 Děkuji za vaši pozornost