Klasicismus Mgr. Jakub Tomala.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Hudební klasicismus v tvorbě českých autorů
HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Klasicismus v české hudbě
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
Medailonky Wolfgang Amadeus Mozart HV-1 Hudební výchova DUM č. 17
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 18 Prima – kvarta osmiletého studia
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
René Descartes: "Myslím, tedy jsem."
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO KLASICISMU
Klasicismus v evropské hudbě
Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
Medailonky HV-1 Hudební výchova DUM č. 20 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v.
ANTONÍN DVOŘÁK.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Renesance – 2. pol. 15. stol. Mgr. Jakub Tomala.
Wolfgang Amadeus Mozart
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Franz Joseph Haydn Mgr. Jakub Tomala.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Pozdní baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Mgr. Jakub Tomala. Obsah Motivační skladby a text Úvod – ze skladatelova života Výmar Köthen Lipsko Zajímavosti, závěr.
Baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_08 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Georg Friedrich Händel
Vrcholná renesance II Mgr. Jakub Tomala.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_08:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební klasicismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Klasicismus v evropské hudbě -žáci se naučí charakteristické rysy evropského.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Test k ověření znalostí z HV
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny hudby a její osobnosti
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
CESTA Z PRAVĚKU ČESKÝ KLASICISMUS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
Hudba Test Poslech POJMY
Antonio Lucio Vivaldi Benátky – Vídeň.
Klasicismus
Dějiny hudby a její osobnosti
Název školy: Základní škola Netvořice
Transkript prezentace:

Klasicismus Mgr. Jakub Tomala

Obsah Charakteristika Mannheimská hudební škola František Xaver Richter Jan Václav Antonín Stamic Další osobnosti první vývojové etapy

charakteristika v hudbě označuje klasicismus období mezi lety 1750 – 1820 vyznačuje se melodickou, harmonickou i formální vyrovnaností, uceleností a přehledností poznamenán racionalismem klasicismus stojí v opozici ke složité barokní hudbě – komplikovaná polyfonie, kontrapunkt, přezdobené melodie

charakteristika zvětšil se orchestr reformou prošla opera (Gluck, Mozart) nové hudební formy: sonátová forma, symfonie, smyčcový kvartet (Haydn), klavírní trio, dechový kvintet, serenáda, koncert atd.

mannheimská hudební škola výrazná česká stopa v jednom z nejdůležitějších hudebních center František Xaver Richter (1709 – 1789) – z Holešova Jan Václav Antonín Stamic (1717- 1757) – z Havlíčkova Brodu, synové Karl a Anton tento orchestr se mimo jiné proslavil výraznou dynamikou (zesilování, zeslabování, kontrasty f-p) v r. 1773 působilo v tělese 100 instrumentalistů a zpěváků r. 1803 dvorní kapela zaniká (rozpad Falckého knížectví)

František Xaver Richter Symfonie B - dur http://www.youtube.com/watch?v=Lq0Btoe5Juc studoval v Uherském Brodě u jezuitů a dále ve Vídni, Francii, Holandsku a v Anglii v Mannheimu: 22 let byl houslistou, skladatelem a zpěvákem-basistou jeho skladby se těšily ve své době velké vážnosti a vycházely v tištěné podobě v mnoha evropských zemích přispěl k vývoji klasického instrumentálního slohu

Jan Václav Antonín Stamic ukázka: La Melodia Germanica http://www.youtube.com/watch?v=_g7xypfDdFE jezuitské gymnázium v Jihlavě houslový virtuóz v Mannheimu koncertním mistrem a ředitelem komorní hudby napsal asi 74 symfonií (z nichž se dochovalo 58) spolutvůrcem nově vznikajícího klasicistního hudebního slohu považován za nejlepšího dirigenta své doby

Další osobnosti první vývojové etapy Carl Philipp Emanuel Bach (1714 – 1788) druhý syn Johanna Sebastiana jeho tvorba vzorem pro 2. pol. 18. stol. http://www.youtube.com/watch?v=NV2oS_RC9X0 Wilhelm Friedemann Bach (1710 – 1784) skladatel „bouře a vzdoru“ jako skladatel individualista výjimečný varhaník http://www.youtube.com/watch?v=EHOHUGBOIT g

Další osobnosti první vývojové etapy Johann Christian Bach (1735 – 1782) žil v Londýně, zde jeho žákem i mladičký Mozart mísil styly – ovládal mannheimské znaky i neapolský operní styl ukázka: barokní orchestr a kontratenor („kastrát“) http://www.youtube.com/watch?v=P1yUQJj7NbI

Další osobnosti první vývojové etapy Christoph Willibald Gluck (1714 – 1787) reforma opery – hudba slouží dramatu varhaník a violoncellista v Praze Vídeň, Milán zakázky na operu po celé Evropě Orfeus a Eurydika – „krásná jednoduchost“ (prostá řecká tragédie, jen tři sólisté…) ukázka: Magdalena Kožená jako Orfeus (přepsáno H. Berliozem z kastráta na mezzosoprán) oplakává smrt Eurydiky http://www.youtube.com/watch?v=LTd_fwRm0wU

Seznam použitých zdrojů AINSLEY, Robert. Klasická hudba. Editor John Burrows, Charles Wiffen. V Praze: Slovart, 2008, 528 s. Velký ilustrovaný průvodce. ISBN 978-80- 7391-060-0. ŠIŠKOVÁ, Ingeborg. Dějiny hudby IV.: Klasicismus. Praha: Ikar, 2012. ISBN 978-80-249- 1977-5. VRKOČOVÁ, Ludmila. Slovníček základních hudebních pojmů. 1. vyd. [Praha: nákladem vlastním], 1994, 221 s. ISBN 80-901-6111-1.

Seznam elektronických zdrojů F. X. Richter. [online]. [cit. 2013-06-11]. Dostupné z: http://www.holesov.cz/mesto- holesov/osobnosti-a-rodaci/f-x-richter J. V. A. Stamic. [online]. [cit. 2013-06-11]. Dostupné z: http://www.kr-vysocina.cz/jan-vaclav- antonin-stamic/d-1441885/p1=1101