Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Psychosémantické metody
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Pozitivní hodnocení sebe
PSYCHICKÉ STAVY.
Struktura poradenského procesu
PSYCHICKÉ JEVY.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Sebepoznávání a sebepojetí 6. ročník
Rozdíly mezi osobnostmi
Spotřebitelský výzkum
Každý den jsme trochu starší…
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
obecně, prožívání a chování
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE seberegulační vlastnosti osobnosti
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Druhy otázek.
Pedagogická diagnostika
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
MOJE RODINA Josef Novák.
Chyby při vnímání druhých lidí
Základy psychologie – úvod
Základy pedagogické metodologie
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sebevědomí Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Zdravé sebevědomí je základem zdravého a plnohodnotného života Sebevědomí staví.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_11_Sebepoznávání a sebepojetí Číslo projektu:
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Struktura poradenského procesu
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Metody psychologie.
Zdeněk Helus OSOBNOSTNÍ DESATERO
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Základy pedagogické metodologie
Temperament, charakter, motivace
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Pedagogika a psychologie
Témata kognitivní psychologie
Každý den jsme trochu starší…
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Transkript prezentace:

Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D. Pedagogická diagnostika

„Představa jedince o svém já“ „Jeho vlastní obraz o sobě“ Sebepojetí dítěte Sebepojetí „Představa jedince o svém já“ „Jeho vlastní obraz o sobě“ Angl. Self-concept

Sebepojetí dítěte Zahrnuje aspekty (Čáp, Mareš. Psychologie pro učitele, s. 168-174) Biologické, psychologické, sociální (moje tělo a somatické vlastnosti – psychické vlastnosti – příslušnost k soc. skupinám Časové – jednotu minulého vývoje, přítomného okamžiku a budoucího vývoje Poznávací, emočně-hodnotící, volní – jaké mám o sobě názory, jak se hodnotím, jak jednám Jednotící moment v mém prožívání událostí a vlivů, které na mě působí – události mého života a jednotící moment mého vlivu – co já dělám

Poznávací aspekty já, sebepojetí Sebepojetí dítěte Poznávací aspekty já, sebepojetí Jak sám sebe vidím, za koho se považuji. Jaký jsem? -výčet vlastností tělesných i psychických Co umím, dovedu? – v kterých činnostech dosahuji dobrých výsledků Kam patřím?

Emočně-hodnotící aspekty já –sebehodnocení Sebepojetí dítěte Emočně-hodnotící aspekty já –sebehodnocení Závisí na tom, jak jedince hodnotí druzí a jak ho hodnotí skupiny, kam patří. Rogers: „Člověk naléhavě potřebuje, aby druzí měli k němu kladný vztah a aby si na podkladě toho sebe samého vážil.“

Volní, konativní, činnostní aspekty Sebepojetí dítěte Volní, konativní, činnostní aspekty Jak směřuji k cílům Co dělám pro to, abych se přiblížil k ideálnímu já O co usiluji Jak zdolávám překážky

Sebepojetí dítěte Dimenze sebepojetí Reálné já – skutečný obsah sebepojetí Vnímané já - „já jsem především“ (formuje se pod vlivem zrcadlového já., vyjadřuje názory jedince na to, jak ho vidí druzí Ideální já – „jaký bych chtěl být, jak se chovat, prožívat, jaké vlastnosti mít, kým se stát…“ Pozor na rozdíl mezi reálným a ideálním já! Prezentované já – „jak se předvádím druhým, jak se chci jevit před ostatními“

Sebepojetí dítěte Význam sebepojetí Působí při rozhodování, ve volbě mezi možnostmi, mezi různými cíli, činnostmi… Kontroluje a řídí činnost z hlediska cílů a hodnotových orientací

Diagnostika sebepojetí Sebepojetí dítěte Diagnostika sebepojetí Posuzujeme jeho zralost a dimenzi. Obsahová analýza prací žáků Písemné práce „Kdo jsem já?“, Kým bych chtěl být?“, „Můj vzor“, „Jak mě vidí ostatní“ Grafické práce –“jak se vidím?“, „já v barvách“

Sebepojetí dítěte 2) Metoda sémantického diferenciálu (Osgood, 1957) Příklad sémantického diferenciálu: Já slabý - - - - - silný šikovný - - - - - nešikovný šťastný - - - - - nešťastný optimista - - - - - pesimista náladový - - - - - vyrovnaný oblíbený - - - - - neoblíbený spolehlivý - - - - - nespolehlivý (více v literatuře Smékal, 1989)

Sebepojetí dítěte 3) Rosenbergova škála sebehodnocení (Čačka, 1997) Mám přinejmenším stejné důvody k pociťování vlastní důstojnosti jako většina ostatních. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Občas jasně pociťuji svoji neužitečnost až bezvýznamnost. Myslím, že má řadu dobrých vlastnosti. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Zdá se mi, že nemohu být u sebe na nic zvlášť hrdý. Myslím, že dokážu udělat mnohé věci dokonce lépe než ostatní. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Někdy si myslím, že jsem naprosto neschopný. Mám k sobě poměrně dobrý vztah. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Chtěl bych si sám sebe více vážit. Jsem s tím, čeho jsem již v životě dosáhl, vcelku spokojený. – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – Jsem vždy náchylný považovat se za neúspěšného člověka. 1 - úplný souhlas 2 - spíše souhlas 3 – mezi příklonem a odmítnutím 4 – spíše nesouhlas 5 – naprostý nesouhlas

Sebepojetí dítěte 4) Dotazníky 5) Rozhovory s žáky vlastní konstrukce osobní autonomie vlastní konstrukce 5) Rozhovory s žáky

Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky Děkuji za pozornost a přeji krásný zbytek dne … Mgr.Jana Kratochvílová, Ph.D. Pedagogická diagnostika