Verba.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Morfologie – přednáška 11
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Duben 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Slovesa (verba).
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
Přítomný čas PRŮBĚHOVÝ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
LATINSKÁ SUBSTANTIVA ŘECKÁ SUBSTANTIVA ADJEKTIVA
Gerundivum Participium futura pasiva s významem nutnosti do budoucna.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základy slavistiky – seminář – 4.lekce
Substantiva 1. deklinace
Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
Stupňování adjektiv.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní principy anatomického názvosloví
Zápočtová práce na POPJ Tvorba slovníku a pravidel do PC-Kimmo SLOVESA Vojtěch Holub.
Nulla est medicina sine lingua Latina
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Kertova lauseenvastike. 0.1 Finitní (určitý) tvar slovesa je tvar s koncovkou osobní (koncovka časování sloves): -n, -t, -V/0, -mme, -tte, -vAt a osobní.
Substantiva 4. a 5. deklinace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Základy slavistiky – seminář – 2.lekce
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Satis est, ut tria verba Latine vel plane Graece dicas coram plebe, et eximius es medicus.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Satius est sero quam numquam discere
Základní gramatika latiny
Adjektiva 3. deklinace Asklépios, syn Apollónův, řecký bůh lékařství, se svým atributem – holí, po které se vine had – symbol neustále se obrozujícího.
Adjektiva 3. deklinace Asklépios, syn Apollónův, řecký bůh lékařství, se svým atributem – holí, po které se vine had – symbol neustále se obrozujícího.
Adjektiva 1. a 2. deklinace Jacques Dubois (Jacobus Sylvius), 1478 – 1555, jeden z tvůrců anatomického názvosloví.
Obecné zásady při práci se substantivy Galénos a Hippokratés na fresce v kryptě katedrály v Anagni, vybudované v roce 1255.
Obecné zásady při práci se substantivy
Verba.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Latinská slovesa Lingvistický úvod.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
LATINSKÁ TERMINOLOGIE
JAZYKOVĚDNÁ TERMINOLOGIE
Přítomný průběhový čas The present continuous tense
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Staroslověnština Flexe jmen.
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
I. – III. deklinace.
4. a 5. deklinace.
Digitální učební materiál
Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Participium futura pasiva s významem nutnosti do budoucna
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Transkript prezentace:

Verba

Slovesné tvary v lékařské terminologii Imperativ (2. os. sg.) – solve Konjunktiv prézentu pasiva (3. os. sg. i pl.) – solvetur, solventur Participium prézentu aktiva – solvens, entis Participium perfekta pasiva – solutus, a, um Gerundivum – solvendus, a, um Gerundium – ars curandi

Konjugace I. konjugace: vzor sign-āre => -ā- II. konjugace: vzor misc-ēre => -ē- III. konjugace: vzor dīvid-ere => -e- IV. konjugace: vzor exped-īre => -ī-

Úkol: Určete konjugaci těchto sloves: dormiō, īre colorō, āre caveō, ēre repetō, ere lēniō, īre habeō, ēre sūmō, ere īnfundō, ere praeveniō, īre

Imperativ (2. os. sg.) (Slovesný kmen = infinitiv mínus koncovka –re) I. konjugace: sign-ā II. konjugace: misc-ē III. konjugace: dīvid-e IV. konjugace: exped-ī Imperativ = slovesný kmen (Slovesný kmen = infinitiv mínus koncovka –re)

Úkol: Utvořte imperativ od následujících sloves: dormiō, īre caveō, ēre repetō, ere habeō, ēre sūmō, ere īnfundō, ere praeveniō, īre

Konjunktiv prézentu pasiva 3.os. sg. 3. os. pl. I. konjugace: sign-ētur sign-entur II. konjugace: misce-ātur misce-antur III. konjugace: dīvid-ātur dīvid-antur IV. konjugace: expedi-ātur expedi-antur Koncovky: -ētur, -entur – 1. konjugace -ātur, -antur – 2., 3., 4. konjugace Překlad: ať + tvar pasiva / zvratný tvar POZOR: fiō, fierī: konjunktiv fiat, fiant

Úkol: Utvořte konj. préz. pas. od následujících sloves: exploro, āre caveō, ēre repetō, ere lēniō, īre sūmō, ere īnfundō, ere praeveniō, īre

Vyjádření zákazu ne + konjunktiv prézentu pasiva E.g. nē expediātur „ať není vydán“ !!! Pro vyjádření zákazu se v latině nepoužívá imperativ: nē dīvide => ŠPATNĚ nē dīvidātur => DOBŘE

Úkol: Vyjádřete zákaz sūmō, ere explōrō, āre lēniō, īre misceō, ēre

Participium prézentu aktiva I. konjugace: –āns, e.g. agitāns II. + III. konjugace: - ēns, e. g. prōminēns, corrigēns IV. konjugace: -iēns, e. g. lēniēns Vyjadřuje děj probíhající v současnosti, neukončený, aktivní. Skloňuje se jako jednovýchodná adj. III. deklinace.

Úkol: Vytvořte part. préz. akt. explōrō, āre dormiō, īre misceō, ēre solvō, ere

Participium perfekta pasiva -tus, a, um; -sus, a, um solūtus, a, um „rozpuštěný“ laesus, a, um „poškozený“ Vyjadřuje děj v minulosti ukončený, pasivní. Skloňuje se podle adj. I. a II. deklinace.

Gerundivum slovesné adjektivum, pasivní význam prézentní kmen + -ndus, a, um sēparandus, a, um „který je třeba oddělit“ sūmendus, a, um „který je třeba užít“ agitandus, a, um „který je třeba protřepat“ E.g. remedia sēparanda; mixtūrae agitandae

Gerundium slovesné substantivum, aktivní význam shodný s neutrem gerundiva, nemá tvar nominativu ars cūrandī (gen.) „umění léčit“ ars vīvendī (gen.) „umění žít“ ad dēmōnstrandum (akuz.) „na ukázku“ in statū nāscendī (gen.) ve stavu zrodu