Kognitivní věda Multidisciplinární přístup Jakub Jura Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Redukce textů, obsahová analýza, anotace
Socioekonomická geografie
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Korpusová lingvistika (2)
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Kultura mezilidské komunikace II 1
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Metody zkoumání ekonomických jevů
 Matematická logika je myšlení, uvažování třeba poskládání správných číslic v matematické řadě. Nebo různé myšlení to je logika.!  Uvažování správného.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obecná psychologie II
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Multidisciplinární přístup
Obecná jazykověda a její příspěvek kognitivní vědě
6. Je dobro dáno povinností?
O povaze právní interpretace
Kam se obrací „gramatická“ vlna?
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Emoce: Jak víme, že zvířata mohou cítit?
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofická antropologie Konrad Lorenz
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_462.
Husserlova teorie přirozeného světa
2. Co je to dobro? Nonkognitivní teorie Kognitivní teorie
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
Pojetí pravdy u pragmatiků
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Metaetika Shrnutí.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Hermeneutika Strejčková, C4A.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_247_Migrace obyvatelstva AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Renesance 2 Vrcholné období. Renesance 2 Vrcholné období.
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Přednáška K čemu je právní filosofie
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
KOGNITIVNÍ VĚDA (Cognitive Sciences, Kognitive Wissenschaften) Esej v rozsahu slov v kombinaci se závěrečním ústním pohovorem, který ověří posluchačovy.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Ulric Neisser Veronika Řeháková C4B, PSY. Životopis ( ) Americký psycholog narozen v Německu Profesor Cornellovy university Zakladatel kognitivní.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
Multidisciplinární přístup
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecné poučení o jazyce
Kognitivní psychologie
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Kognitivní věda Multidisciplinární přístup Jakub Jura Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence

Co je to Kognitivní Od latinského cognoscere = poznávat Původně pro odlišení emocionálního od myšlenkového Descartovo „Cogito ergo sum“. Kognitivní = poznávací

Co je to Cognitive Science Soubor věd snažící se empiricky zodpovědět odvěké epistemologické otázky, zvláště takové, které jsou soustředěny na podstatu poznání, jeho zdrojů, vývoje, komponent a strukturace Studium všech forem lidské inteligence, od vnímání a jednání (konání) až po řeč a myšlení.

Složky Cognitive Science Filosofie Neurovědy Lingvistika Antropologie Psychologie Umělá inteligence Jaký je vztah mysli (duše) a mozku (těla)? Jaké jsou mechanismy lidské psychiky? Jak to všechno zařídit uměle? Není poznání bez jazyka? Vychází kultura ze společnosti, nebo společnost z kultury? Jaký je vztah mysli (duše) a mozku (těla)?

Představitelé jednotlivých kognitivních věd Marvin Minski (1927) Americký matematik. Je považován za jednoho z otců umělé inteligence. Lidské myšlení si představoval jako děj, v jehož průběhu se zpracovávají symboly zevního a vnitřního světa podle nějakých pravidel.

John Rogers Searle (1932) Anglický filosof, orientovaný na filosofii přirozeného jazyka (žák J. L. Austina), především na teorii mluvních aktů, které analyzuje z hlediska jeho významu (sémanticky). Teorie řečového aktu – Austin, Searle (Speech Act Theory) Při jazykovém vyjádření jsou uskutečňovány různé druhy aktů (Communicative Act – CA). Sémantické a syntaktické analýzy abstrahují od mluvčího, a naproti tomu teorie řečového aktu mluvčího zahrnuje, dokonce tvrdí, že jazykové vyjádření nemůže být posuzováno nezávisle na mluvčím. Toto se označuje jako „Linguistic Turn“ – lingvistický obrat.

John Langshav Austin ( ) Anglický filosof. Představitel lingvistického fenomenalismu. Snažil se vysvětlit fungování přirozeného jazyka (nikoliv umělého – logického jako B. Russel). Jeho hlavní dílo je teorie „mluvních aktů“. Nechápe jazyk jako statický systém, ale naopak jako činnost, jako mluvní akty (lokuční, ilokuční, perlokuční). Akt ilokuční (Teorie řečového aktu) Vyjádření vztahu ke sdělovanému obsahu (důvěra, pochybnost, jistota,...), nebo svého záměru směrem k adresátovi (slibuji, oznamuji,...). Stoupenci přirozeného jazyka jej považují za minimální jednotku jazykové komunikace. Uskutečňovat ilokuční akt znamená dodržovat stanovená pravidla. Akt ilokuční Austin označuje výrazem performativ.

Noam Chomsky (1928) Americký jazykovědec. Formuloval hypotézu o hloubkových a povrchových strukturách jazyka. Hloubková struktura jazyka je společná všem národům – je vrozená, filosoficky se jedná o lingvistickou universalii – vrozenou ideu. Převod mezi hloubkovou a povrchovou strukturou jazyka je zajištěn transformační gramatikou.

K. H. Pribram Původem český neurovědec,který přišel s teorií, podle níž jsou informace v mozku ukládány ve více vrstvách, přičemž se jedna informace vyskytuje v několika nebo ve všech těchto vrstvách. Tím se vytváří její komplexní (prostorový) obraz a současně je z možné z jednoho fragmentu rekonstruovat celou informaci. K., H., Pribram. Mozek a mysl. Gallery, Praha Fourierova transformace – převod dat z časoprostorové (globální) domény do spektrální (lokální).

George Kelly ( ) Teorie osobních konstruktů (Personal construct theory) způsob popisu, hodnocení, interpretace a vysvětlení světa test repertoáru rolových konstruktů (role construct repertory test).A person.s processes are psychologically channelized by the way in which he anticipates events.

Čím mohou jednotlivé CS přispět? Filosofie AI Psychologie Lingvistika Antropologie Neurovědy

Havel, Ivan M.. Přirozené a umělé myšlení jako filosofický problém [online]. Glosy.info, 3.prosince [cit. 29.března 2006]. Dostupné na WWW:. ISSN mysleni-jako-filosoficky-problem/