Management - Organizování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organizační a řídící struktury
Advertisements

Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Organizační struktury
Řídící struktury.
Řídící struktury : malé a velké organizace
Management - Organizování
Organizace logistiky Ivan Gros
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Účetní informace pro řízení po linii odpovědnosti
9. Organizační struktury
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Organizační struktury, příklady
Sdružování organizací
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Principy projektování organizačních systémů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
Základy managementu Rozpětí řízení
Prosperita organizace
Předmět: Management 1 Téma 5: O R G A N I Z O V Á N Í
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Organizace a řízení nadnárodních společností
Ing. Josef Zrůst PEF MZLU v Brně Ústav managementu
Organizování a kontrola
NAUKA O PODNIKU I Podniková organizace.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Řídící struktury, malé a velké organizace
Důvody vstupu na zahraniční trhy
STRATEGIE ZMĚNY 1. Model diagnózy podniku 2. Strategie změny 3. Procesně orientovaný přístup.
Odpovědnostní účetnictví
Organizace a organizování podniku
Dobré odpoledne.
Management - Organizování
Přednáška 2, 3, 4: Organizování
Podnikové účetnictví Organizace podniku
Model strategie marketingového mixu
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Výrobní faktory v podniku
Organizační struktury
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Management - Organizování1 Ladislav Blažek Organizování PS 2015/16 Osnova: 1. Organizace a trh 2. Organizační struktura 3. Parametry organizační struktury.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Organizační struktury Ročník / obor studia:IV.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Organizační struktury
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Sdružování organizací
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Organizování a kontrola
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Organizační struktura
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Management - Organizování Osnova: 1. Organizace a trh 2. Organizační struktura 3. Parametry organizační struktury 4. Faktory ovlivňující organizační strukturu 5. Příloha (příklady) Management - Organizování

ORGANIZACE (definice) Tzv. umělá organizace = umělý řád vytvořený lidmi za účelem dosahování stanovených cílů Nejvyšší cíl = maximalizace užitku: buď maximalizace dlouhodobého zisku (podnikatelské subjekty) nebo maximalizace užitku pro společnost (nepodnikatelské subjekty) Management - Organizování

OUTSOURCING A INTEGRACE 1. ORGANIZACE A TRH OUTSOURCING A INTEGRACE ORGANIZACE outsourcing integrace TRH Management - Organizování

Management - Organizování KRITERIA OUTSOURCINGU Existuje na trhu více dodavatelů produktu? ano ne Je produkt dodáván i konkurentům dané organizace? Existuje na trhu převis nabídky? Je specifičnost produktu velká? Je produkt u dodavatele realizován ve velkém rozsahu? Je produkt v dané organizaci realizován ve velkém rozsahu? Patří realizace produktu ke klíčovým kompetencím dané organizace? Je tržní prostředí kultivované? Management - Organizování

Příležitostná společenství SDRUŽOVÁNÍ ORGANIZACÍ Propojení podniků Kooperace Koncentrace Příležitostná společenství Zájmová společenství Kartely Společné podniky Kapitálové účasti Podřízené koncerny Nepodřízené koncerny Fúze, akvizice Management - Organizování

ORGANIZOVÁNÍ (definice) Vnitřní formalizované, zpravidla hierarchické upořádání celku Určení vztahů nadřízenosti a podřízenosti Vymezení působností, pravomocí a odpovědností Cílevědomá činnost za účelem uspořádání prvků v podniku, jejich aktivit a koordinaci tak, aby přispěly k dosažení stanovených cílů podniku Management - Organizování

PROCESNÍ STRUKTURA ÚTVAROVÁ STRUKTURA 2. ORGANIZAČNÍ STRUKTURA SYSTÉM ŘÍZENÍ struktura chování výstup PROCESNÍ STRUKTURA ÚTVAROVÁ STRUKTURA ORGANIZAČNÍ STRUKTURA Management - Organizování

Management - Organizování PROCESNÍ STRUKTURA Z K Činnost 1 ÚTVAR X Činnost 2 ÚTVAR Y R1 Činnost 3 ÚTVAR Z V1 V2 V4 V3 V6 V5 ano ne Management - Organizování

Management - Organizování ÚTVAROVÁ STRUKTURA 1. 2. 3. 4. Management - Organizování

Efekt organizovanosti Stupeň organizovanosti Emax Sopt Nedostatečná organizovanost Nadměrná organizovanost Stupeň organizovanosti Management - Organizování

Management - Organizování STUPEŇ ORGANIZOVANOSTI pokrač. pravidla vedoucí pracovník Model A (mechanistický) Model B Model C (organický) Management - Organizování

3. PARAMETRY ORGANIZAČNÍ STRUKTURY A) DĚLBA PRÁCE = seskupování činností do útvarů dle principu předmětné a funkční specializace B) ROZPĚTÍ ŘÍZENÍ = počet pracovníků přímo podřízených jednomu vedoucímu C) DĚLBA PRAVOMOCI = způsob, jakým je řídící pravomoc rozdělena ve vertikální a v horizontální dimenzi Management - Organizování

Management - Organizování A) DĚLBA PRÁCE vývoj nákup výroba I výroba II výroba III prodej výrobek 1 A11 A12 A13 A14 A15 A16 výrobek 2 A21 A22 A23 A24 A25 A26 výrobek 3 A31 A32 A33 A34 A35 A36 výrobek 4 A41 A42 A43 A44 A45 A46 výrobek 5 A51 A52 A53 A54 A55 A56 Management - Organizování

Management - Organizování DĚLBA PRÁCE pokrač. (princip předmětné specializace) vývoj nákup výroba I výroba II výroba III prodej výrobek 1 A11 A12 A13 A14 A15 A16 výrobek 2 A21 A22 A23 A24 A25 A26 výrobek 3 A31 A32 A33 A34 A35 A36 výrobek 4 A41 A42 A43 A44 A45 A46 výrobek 5 A51 A52 A53 A54 A55 A56 Management - Organizování

Management - Organizování DĚLBA PRÁCE pokrač. (princip funkční specializace) vývoj nákup výroba I výroba II výroba III prodej výrobek 1 A11 A12 A13 A14 A15 A16 výrobek 2 A21 A22 A23 A24 A25 A26 výrobek 3 A31 A32 A33 A34 A35 A36 výrobek 4 A41 A42 A43 A44 A45 A46 výrobek 5 A51 A52 A53 A54 A55 A56 Management - Organizování

Management - Organizování DĚLBA PRÁCE pokrač. (kombinace obou principů) vývoj nákup výroba I výroba II výroba III prodej výrobek 1 A11 A12 A13 A14 A15 A16 výrobek 2 A21 A22 A23 A24 A25 A26 výrobek 3 A31 A32 A33 A34 A35 A36 výrobek 4 A41 A42 A43 A44 A45 A46 výrobek 5 A51 A52 A53 A54 A55 A56 Management - Organizování

A) DĚLBA PRÁCE pokrač. PŘEDMĚTNÁ SPECIALIZACE FUNKČNÍ SPECIALIZACE

A) DĚLBA PRÁCE pokrač. předmětná specializace funkční specializace Generální ředitel předmětná specializace Štábní útvar A Štábní útvar B Divize 1 Výroba tramvají Divize 2 Výroba elektrických lokomotiv Divize 3 Výroba zařízení pro jadernou energetiku Divize 4 Výroba kotlů Provoz 11 Výroba motorů Provoz 12 Výroba podvozků Provoz 13 Montáž Provoz 41 Výroba kotlů na tuhá paliva Provoz 42 Výroba kotlů na plynná paliva funkční specializace předmětná specializace Management - Organizování

A) DĚLBA PRÁCE pokrač. funkční specializace předmětná specializace Generální ředitel Štábní útvar A Štábní útvar B Štábní útvar C Štábní útvar D Útvar vývoje Útvar nákupu Útvar prodeje Provoz 1 Výroba podvozků Provoz 2 Výroba motorů Provoz 3 Výroba karoserií Provoz 4 Montáž funkční specializace Montáž typu A Montáž typu B Montáž typu C předmětná specializace Management - Organizování

Management - Organizování A) DĚLBA PRÁCE pokrač. náklady na výkonné činnosti náklady na řídící činnosti náklady celkové N maximalizace předmětné specializace funkční Management - Organizování

Management - Organizování B) ROZPĚTÍ ŘÍZENÍ Parametr, který ovlivňuje tvar útvarové struktury Na úrovni top managementu: 6-12 osob Na úrovni managementu 1.linie: 25-35 osob Snaha o maximalizaci RŘ = jednodušší a levnější řízení (výhoda), = nebezpečí přetížení a zhoršení kvality řízení (nevýhoda) Management - Organizování

Management - Organizování B) ROZPĚTÍ ŘÍZENÍ pokrač. Management - Organizování

Management - Organizování B) ROZPĚTÍ ŘÍZENÍ pokrač. Management - Organizování

Management - Organizování B) ROZPĚTÍ ŘÍZENÍ pokrač. HLAVNÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ROZPĚTÍ ŘÍZENÍ: Výkonnost vedoucího pracovníka Podíl času vynakládaného vedoucím na jiné činnosti než řízení bezprostředních podřízených. Výkonnost, kvalifikace a motivace podřízených. Míra samostatnosti podřízených. Různorodost, opakovatelnost a složitost práce podřízených. Stupeň organizovanosti. Intenzita a kvalita horizontálních vztahů. Stupeň podpory ze strany štábních útvarů. Stupeň automatizace řízení. Prostorové rozmístění. Management - Organizování

Management - Organizování C) DĚLBA PRAVOMOCI LINIOVÁ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA Management - Organizování

Management - Organizování C) DĚLBA PRAVOMOCI pokrač. FUNKČNÍ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA Management - Organizování

C) DĚLBA PRAVOMOCI pokrač. LINIOVĚ-ŠTÁBNÍ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA liniové útvary štábní útvary

Management - Organizování C) DĚLBA PRAVOMOCI pokrač. PROJEKTOVÁ KOORDINACE Liniový vedoucí Útvar A Útvar B Útvar C Útvar D Útvar E Útvar F Koordinátor projektu Management - Organizování

Management - Organizování C) DĚLBA PRAVOMOCI pokrač. PROJEKTOVÁ STRUKTURA Liniový vedoucí Útvar A Útvar B Útvar C Vedoucí projektu Projektová skupina Management - Organizování

Vedoucí útvaru marketingu Vedoucí útvaru plánování C) DĚLBA PRAVOMOCI pokrač. MATICOVÁ STRUKTURA Útvar výroby plánování vývoje marketingu Generální ředitel Vedoucí útvaru marketingu Vedoucí útvaru vývoje Vedoucí útvaru plánování Vedoucí útvaru výroby Vedoucí projektu A Vedoucí projektu B Vedoucí projektu C Projektová skupina A skupina B skupina C funkční specializace předmětná specializace

ORGANIZAČNÍ STRUKTURU 4. FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ORGANIZAČNÍ STRUKTURU STRATEGIE strategie nízkých nákladů (úspory z rozsahu, stabilní podmínky – princip funkční specializace, vyšší stupeň organizovanosti, vyšší rozpětí řízení) strategie odlišení (výnosy z uspokojování specifických potřeb zákazníků, pružnost – princip předmětné specializace, kreativita, nižší stupeň organizovanosti) TECHNOLOGIE (kontinuita / diskontinuita výrobního procesu, vybavení technikou, malokapacitní či velkokapacitní výrobní zařízení) TERITORIUM (výrobek – služba; má jít výrobek a služba za zákazníkem?) VELIKOST (malá organizace – neformální vztahy – nízký stupeň organizovanosti; středně velká organizace – vyšší stupeň organizovanosti, úzký výrobní program – uplatnění principu funkční specializace; velká organizace – široký výrobní program, teritoriální expanze – divize, decentralizace, uplatnění principu předmětné specializace) KULTURA (soulad / nesoulad neformálních norem a formálních norem) Management - Organizování

5. PŘÍLOHA (PŘÍKLADY) ANALÝZA PROCESŮ

Management - Organizování ANALÝZA PROCESŮ pokrač. Management - Organizování

Management - Organizování ANALÝZA PROCESŮ pokrač. Management - Organizování

Management - Organizování ANALÝZA PROCESŮ pokrač. Management - Organizování

Management - Organizování LINIOVĚ-ŠTÁBNÍ STRUKTURA Management - Organizování

Management - Organizování LINIOVĚ-ŠTÁBNÍ STRUKTURA pokrač. ÚSEK ODDĚLENÍ DIVIZE Management - Organizování DÍLNA

Management - Organizování LINIOVĚ-ŠTÁBNÍ STRUKTURA pokrač. Management - Organizování

Management - Organizování LINIOVĚ-ŠTÁBNÍ STRUKTURA pokrač. Management - Organizování

Management - Organizování LINIOVĚ-ŠTÁBNÍ STRUKTURA pokrač. liniové vztahy : funkční vztahy Management - Organizování