Státní organizace
Základní charakteristika jsou právnickými osobami, mají právní subjektivitu jsou majetkově nezpůsobilé - nemají vlastní majetek hospodaří s majetkem státu, závazky vzniklé z jejich činnosti jsou jejich závazky, avšak uhrazují se z majetku státu pokládají se za jev přechodný 3 druhy státní příspěvkové organizace státní podniky státní fondy
Základní charakteristika - pokračování v několika vlnách byl zredukován jejich počet počátek 90. let 20. století – privatizace nabytí účinnosti ZMS – transformace na organizační složky státu řada státních příspěvkových organizací se přeměnila na příspěvkové organizace krajů (na základě zákona č. 157/2000 Sb.) některé státní organizace se přeměnily na subjekty obcí (§ 57 ZMS) 79 státních příspěvkových organizací se přeměnilo na veřejné výzkumné instituce (zákon č. 341/2005 Sb.)
Majetkoprávní vztahy státní organizace vstupují do 2 druhů majetkoprávních vztahů klasické vnější majetkoprávní vztahy – s FO a PO mimo stát specifické vnější majetkoprávní vztahy se státem s jinými státními organizacemi
Právní úprava Hospodaření státních organizací s majetkem státu se řídí ZMS Výjimka – státní podniky, jejich hospodaření se řídí zákonem č. 77/1997 Sb., o státním podniku režim organizačních složek státu uměle naroubovaný na státní organizace
Problémy současné právní úpravy právo hospodaření s majetkem státu sice formálně opuštěno, řada zvláštních zákonů s ním však počítá, např. zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy ZSP Vynětí státních podniků z režimu ZMS má zásadní dopad na vztahy mezi státními podniky a těmi státními organizacemi, které jsou v režimu ZMS – lze použít pouze obecnou právní úpravu (občanský zákoník, obchodní zákoník), blíží se klasickým vnějším vztahům
Státní příspěvkové organizace právnické osoby napojené na státní rozpočet vyvíjejí neziskovou činnost zřizovány zřizovací listinou, někdy přímo zákonem, určující je hlavní činnost zřizovatel určuje finanční vztahy, základní nástroje - příspěvek na provoz – pokud rozpočtové náklady převyšují rozpočtové výnosy odvod z provozu – pokud je to obráceně individuální a systémové dotace na financování programů a akcí, návratné finanční výpomoci, odvody z odpisů stát ručí za jejich závazky Příklad – Ředitelství silnic a dálnic, Národní památkový ústav
Státní podniky právnické osoby provozující podnikatelskou činnost s majetkem státu vlastním jménem a na vlastní odpovědnost, někdy přirovnávány k obchodní společnosti s jediným společníkem - státem zapisují se do obchodního rejstříku dvojí právní režim podniky v režimu platného zákona č. 77/1997 Sb., podniky v režimu již zrušeného zákona č. 111/1990 Sb., dobíhají, většinou jsou v likvidaci důkazy dvojího přístupu zákonodárce zákon č. 305/2000 Sb. – 5 nových státních podniků zákon č. 77/2002 Sb. – Správa železniční dopravní cesty další příklady státních podniků - Lesy ČR, Česká pošta, Řízení letového provozu ČR
Státní podniky - pokračování kmenové jmění podniku = obchodní majetek podniku, tedy souhrn věcí, práv a jiných majetkových hodnot, k nimž má podnik právo hospodařit při svém vzniku, zapisuje se do obchodního rejstříku určený majetek – vymezen v zakládací listině, má zvláštní režim lze s ním nakládat jen se schválením zakladatele tímto majetkem podnik neodpovídá za své závazky, problematické - zvýhodnění ve srovnání s jinými dlužníky stát ručí za závazky státního podniku jen v případech, kdy to stanoví zákon
Státní fondy právnické osoby zřizované zákonem za účelem finančního zabezpečení stanovených úkolů charakterizuje je účelovost a různorodá působnost v důležitých sférách života společnosti příklady – Státní fond životního prostředí, Státní fond kultury, Státní zemědělský a intervenční fond