JAN AMOS KOMENSKÝ * 28.3.1592 v Nivnici + 15.11.1670 v Naardenu
Jan Amos brzy osiřel a žil u své tety Zuzany Nohálové ve Strážnici Jan Amos brzy osiřel a žil u své tety Zuzany Nohálové ve Strážnici. Roku 1611 odešel na univerzitu do Herbornu v Německu. Z Herbornu se r. 1613 vydal do Heidelbergu na teologickou fakultu. V roce 1614 se vrátil pěšky přes Norimberk a Prahu na Moravu. Poznatky ze svých cest uplatnil později při vydání své mapy Moravy.
V r. 1616 byl Komenský vysvěcen na bratrského kněze a r V r. 1616 byl Komenský vysvěcen na bratrského kněze a r. 1618 působil ve Fulneku, kde se oženil. Na podzim 1621 po bitvě na Bílé hoře se musel skrývat, protože bratrští kněží byli císařem vypovězeni ze země. V r. 1622 mu manželka i oba synové zemřeli na mor. V tomto období vzniklo dílo Labyrint světa a ráj srdce, které věnoval Karlu ze Žerotína, na jehož panstvích se skrýval.
V září 1624 uzavírá Komenský 2. sňatek s Marií Dorotou Cyrillovou V září 1624 uzavírá Komenský 2. sňatek s Marií Dorotou Cyrillovou. Z tohoto svazku měl 4 dcery a syna. 1626 cestuje do Berlína za českými emigranty, pak do Haagu k Fridrichu Falckému. V Amsterodamu vydává Mapu Moravy (vyšla 1627). V r. 1628 odchází s rodinou do polského Lešna a navždy opustil svou vlast. V Lešně jeho 2. manželka v r. 1648 zemřela. V r. 1649 se oženil s o více než třicet let mladší Janou Gajusovou. V Lešně vydává Didaktiku (1632), Informatorium školy mateřské (1630), kde uvažuje, jak uspořádat školství na demokratických základech. Tyto spisy jsou psány česky. Když nemohl pracovat pro české školy, další díla psal v latině: Velká didaktika (Didactica magna) a zpracoval učebnici latiny, díky které se stal proslulý v celé Evropě.
Je zván do cizích zemí (Anglie, Nizozemí, Uhry, Švédsko), aby modernizoval školství. Při požáru Lešna přichází o veškerý majetek a své rukopisy, nejvíce ho trápí ztráta rukopisu Českého slovníku - Poklad jazyka českého. Nakonec odchází do Amsterodamu, kde žije do konce svého života, pohřben je v Naardenu.
Pokoušel se modernizovat školství Pokoušel se modernizovat školství. Napsal řadu pedagogických spisů, které měly velký ohlas, a proto byl označován za učitele národů. Zdůrazňoval nutnost vzdělání bez ohledu na původ a pohlaví, a to v mateřském jazyce. Vysvětloval řadu pedagogických zásad - názornost, přiměřenost, postupnost, důraz na praxi. Prosazoval, aby v učebnicích byly texty doplněny obrázky a aby byla škola hrou ( Schola ludus - soubor latinských školních her, které mají aktivizovat žáky a výuku činit zajímavou a názornou) .
JAN AMOS KOMENSKÝ UČITEL NÁRODŮ