Diplomová práce Autor: Ondřej Renner

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 14/15.
Advertisements

Využití Open Source GIS nástrojů ve výuce zeměpisu na střední škole
pplk. Ing. Rudolf Konečný HZS Moravskoslezského kraje
Podpora dostupnosti a kvality sociálních služeb v Pardubickém kraji Úvodní seminář k projektu Pardubice
Rekonstrukce povrchu objektů z řezů Obhajoba rigorózní práce 25. června 2003 Radek Sviták
SILNĚ OVLIVNĚNÉ VODNÍ ÚTVARY METODY A JEJICH VYUŽITÍ V PŘÍPADOVÉ STUDII V POVODÍ LABE, ČESKÁ REPUBLIKA Hradec Králové, 20. leden 2004 Johan Van Assel Aquaplus.
Využití interpolačních metod pro odhad srážkových úhrnů Autor: Aleš Koťátko Vedoucí: Lucie Juřikovská Konference Gisáček 2008.
TOOLBOX PRO ANALÝZU STRUKTURY KRAJINY
Analytické nástroje GIS
Plošná interpolace (aproximace)
Vytvoření 3D modelu Nové huti pro sledování dopravy pomocí GPS Tomáš Kettner Vedoucí projektu: Doc. Petr Rapant Ročníkový projekt.
Mapy a geografické informační systémy
ROZHODOVACÍ PROCESY PRO VÍCECESTNÉ TELEMATICKÉ APLIKACE Filip Ekl
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Evidence kontaminovaných míst
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Geo-informační systémy
vedoucí oddělení IT, Digis, spol. s r. o.
Technická, taktická a psychologická příprava
Organizační členění ÚO
VŠB - TU Ostrava, Fakulta Elektrotechniky a Informatiky Rozvoj RCM v elektroenergetice Ing. Jan Gala.
Metainformační systém založený na XML Autor: Josef Mikloš Vedoucí práce: Ing. Jan Růžička, Ph.D. V/2004.
Definice, druhy, chyby, abstrakce
Institut ekonomiky a systému řízení Oddělení GIS
Barbora Kušová Obor: Geoinformatika HGF, VŠB-TU Ostrava 2002/2003
Roman Hynčica Skupina: G562
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Analýza dostupnosti území v okrese Bruntál
doc. RNDr. František STANĚK, Ph.D.
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
Vytvoření 3D modelu vybrané výletní trasy po turistických zajímavostech Moravskoslezského kraje zpracovává : Petr Vavroš Vedoucí projektu : Mgr. Ivana.
Pathfinding s využitím PostGIS Prezentuje : Jan Kolář.
Vedoucí diplomové práce: Ing.Tomáš Peňáz Ph.D.
Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
Výzkum uplatnění dat laserového skenování v katastru nemovitostí
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Tvorba mapy pro orientační běh s použitím GPS
Časová analýza stochastických sítí - PERT
Návrh a implementace algoritmu SLAM pro mobilní robot
Nástroje pro prostorovou analýzu srážek v GIS
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing. Jiří Horák
Geografický informační systém jako nástroj pro plánování údržby veřejného osvětlení Zpracovatel projektu: Jiří Kostelníček Vedoucí.
Obce a územně analytické podklady v procesu územního plánování ISSS 2007 – Hradec Králové Vojtěch Zvěřina.
Diplomová práce Dopravní dostupnost zaměstnavatelů v okrese Jeseník ve vztahu k demografickým ukazatelům Vedoucí práce: Dr.Ing. Bronislava Horáková Zpracovatel:
Geoinformatika Presentace diplomové práce Využití mapového serveru ArcIMS pro dynamické generování statistických map v prostředí WWW Vedoucí práce : Ing.
1 Mapy s dopravními informacemi pro WAP Bc. Aleš Daněk – G269 Vedoucí projektu Ing. Jan Růžička Ph.D. Zadavatel firma CAD programy – Ing. Jan Vlčinský.
Kombinovaná analýza srážek z meteorologických radarů a srážkoměrů a jejich užití v hydrologických modelech Milan Šálek
„ Rozšíření možností vizualizace geodat
Vysoká škola báňská-Technická universita Ostrava Fakulta hornicko-geologická Institut ekonomiky a systémů řízení Diplomová práce GIS Vliv dopravní dostupnosti.
Využití GIS pro hodnocení krajiny
Analýza dojížďky studentů na VŠB – TU Ostrava
Prostorová databáze lázní v České republice
Návrh metodiky pro tvorbu spádových obvodů školských zařízení s využitím geoinformační podpory Zpracovala: Lucie Tomášová Vedoucí diplomové práce: Ing.
Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Tvorba informačního systému cyklotras Královéhradeckého kraje Zadavatel: Krajský úřad Královéhradeckého kraje Vypracovala: Alice Joštová, G562 Vedoucí.
OPTIMALIZACE POJISTNÉ OCHRANY V POJIŠTĚNÍ OSOB Autor práce: Ing. Miroslav Čechmánek Vedoucí práce: Ing. Svatopluk Nečas, Ph.D.
1 DÍLČÍ ANALÝZY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA LIBEREC LB plán s.r.o., Liberec JEDNÁNÍ ŘPS A KOMISE ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ 19. května 2015.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Analýza hypotéčních úvěrů poskytovaných fyzickým osobám v České republice Autor bakalářské práce:Martina Šimková Vedoucí bakalářské práce:Ing. Robert Zeman.
Návrh turistického informačního systému v centru Českých Budějovic
PŘEDÁNÍ ÚAP ORP předání
Geografické informační systémy
Facility management jako součást efektivní správy společnosti
Geografické informační systémy
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

Geoinformační podpora návrhu optimalizace hasebních obvodů v Moravskoslezském kraji Diplomová práce Autor: Ondřej Renner Vedoucí diplomové práce: Ing. Tomáš Peňáz, PhD.

Úkoly Analýza dopravní dostupnosti v prostředí GIS na území Moravskoslezského kraje Porovnání výsledků analýzy s časovými údaji z databáze statistického sledování událostí v PO Navržení hranic hasebních obvodů jednotek PO Ověřit vliv případných mimořádných podmínek na kvalitu plošného pokrytí území jednotkami PO

Proč optimalizovat HZS-ČR slouží k ochraně před požáry a jinými mimořádnými událostmi Efektivnost ochrany závisí také na optimálním rozmístění jednotek PO Doposud hranice stanoveny na základě hranic okresů, odhadu 1. ledna 2001 – vznik krajů g problematiku plošného pokrytí lze řešit v celé šíři kraje Cílem je navrhnout optimální hranice hasebních obvodů pomocí analýz implementovaných v GIS Ověřit využití postupu pro posouzení plošného pokrytí území

Dopravní dostupnost území Na základě přístupnosti daného objektu k ostatním objektům určuje jeho postavení v rámci dané prostorové struktury Posuzována na základě času, vzdálenosti, ceny, … Topologická dostupnost Metrická dostupnost – reálná dopravní dostupnost Určování dopravní dostupnosti v reálném světě (nákladné) v prostředí GIS (rychlejší, levnější, …)

Síťové analýzy Analytické operace prováděné nad liniovou vrstvou (dopravní síť, …) Do modelu dopravní sítě je nutné zanést pravidla pro pohyb v síti (simulují situace, ke kterým může dojít v reálném světě) Nejběžnější síťové analýzy Hledání cesty nejkratší nejvhodnější Alokace zdrojů

Síťové analýzy – Alokace zdrojů Vhodná úloha k řešení analýz dopravní dostupnosti území Vyhledání příslušných části dopravní sítě, které jsou dostupné v určitých časových, vzdálenostních či jiných intervalech z daného centra Strom minimálního rozpětí Pro vyjádření výsledků analýzy se využívá různých typů liniových (stuhových) kartodiagramů V této práci byla úloha alokace zdrojů využita pro analýzu dopravní dostupnosti území Moravskoslezského kraje z jednotek PO

Realizace práce Pořízení potřebných dat Příprava dostupných dat do formátu vhodného pro provádění analýz dopravní dostupnosti Analýza dopravní dostupnosti území z jednotek PO Návrh hranic hasebních obvodů Vyhodnocení

Pořizování a příprava dat Tvorba vrstev s jednotkami PO Příprava modelu dopravní sítě Extrakce do ArcInfo Coverage Výběr vhodných liniových geoprvků Transformace mezi souřadnicovými systémy Ohodnocení modelu dopravní sítě

Čas vypočtený v ArcView Kontrola ohodnocení Kvalita a přesnost ohodnocení modelu dopravní sítě má výrazný vliv na přesnost analýz dopravní dostupnosti území Ověření a kontrola, jak přesně ohodnocení modelu odpovídá realitě Využití údajů z Databáze statistického sledování událostí v PO Vybrané události byly namodelovány v prostředí GIS s využitím síťové analýzy Hledání nejkratší cesty Jednotka Adresa události Obec Reálný čas z databáze Čas vypočtený v ArcView O. Zábřeh Francouzská O. Poruba 0:04:41 0:04:34 O. Slezská Za ještěrkou O. Bartovice 0:07:01 0:06:13 Frýdek Místek Poštovní Frýdlant n. O. 0:13:10 0:10:37 Radniční 0:07:06 0:05:47 Opava Opavská Hněvošice 0:13:21 0:13:47 Nový Jičín Zauličí Štramberk 0:12:09 0:12:23 Karviná Na kopci Mizerov 0:05:01 0:04:35 Hlučín K pískovně Kozmice 0:08:12 0:06:01 Bruntál Nová Véska 0:08:37 0:07:55 Krnov Brantice 0:08:57 0:09:06

Analýza dopravní dostupnosti území K realizaci analýz byl využit modul ArcView Network Analyst Kolem každé jednotky PO vymezeno 18 časových pásem po minutových intervalech „S_AREA“ vs. „S_NET“

Analýza dopravní dostupnosti území Tvorba vrstev znázorňujících dopravní dostupnost území zahrnuje: tvorba vektorových vrstev znázorňujících území dostupné z jednotek PO jejich rasterizace (ESRI grid) vhodná reklasifikace překryvné operace s využitím funkce minimum interpolace metodou krigování

Návrh hranic hasebních obvodů Finální fází práce bylo vymezení hranic hasebních obvodů jednotek PO Je důležité, aby hranice respektovaly hranice katastrálních území Princip:

Návrh hranic hasebních obvodů Stávající jednotky PO v létě Stávající jednotky PO v zimě Stávající a plánované jednotky PO v létě Stávající a plánované jednotky PO v zimě Stávající jednotky PO při povodních v létě Stávající jednotky PO při povodních v zimě Vliv sousedních jednotek PO na území Moravskoslezského kraje v létě Vliv sousedních jednotek PO na území Moravskoslezského kraje v zimě

Závěr Uvedená metoda podává dostatečně přesné výsledky Je však značně závislá na použitých datech a na kvalitě ohodnocení průměrnými rychlostmi Také použitý postup může do jisté míry ovlivnit přesnost výsledků Další, ne příliš významnou nepřesnost, způsobuje nutnost respektování KU Návrh hranic hasebních obvodů s využitím analýz implementovaných v GIS je vhodnou alternativou stávajících metod a postupů při zajišťování plošného pokrytí území jednotkami PO.

KONEC PREZENTACE Děkuji za pozornost