Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 24. 8. 2013 Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_10_SLOH_A_KOMUNIKACE – Subjektivně zabarvený popis = líčení Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Subjektivně zabarvený popis = líčení Ročník: 8. ročník Klíčová slova: subjektivně zabarvený popis, líčení, personifikace, synonyma, metafora, přívlastek
ANOTACE Materiál slouží k opakování učiva o líčení z minulého ročníku. Seznamuje s cílem líčení a jazykovými prostředky, které autor líčení používá.
Subjektivně zabarvený popis = líčení SLOH A KOMUNIKACE Subjektivně zabarvený popis = líčení
Líčení s líčením se setkáváme v krásné literatuře autor vyjadřuje své pocity, nálady, myšlenky, představy, vztahy cílem je působit na všechny smysly čtenáře napsat líčení není jednoduché musíme se soustředit na to, že z textu musí být patrné, že jsou to naše vlastní myšlenky popis stejné věci od dvou lidí se může výrazně lišit
neživé věci a zvířata „ožívají“, získávají lidské vlastnosti než začneme psát líčen, zopakujeme si některé jazykové prostředky, které se využívají PERSONIFIKACE neživé věci a zvířata „ožívají“, získávají lidské vlastnosti slunce se schovalo hraje si na schovávanou vykukuje usmívá se, mračí se přikrylo se peřinou dalo si polštář pod hlavu obrázek 1
je pojmenování na základě srovnání, podobnosti PŘIROVNÁNÍ je pojmenování na základě srovnání, podobnosti působí jako oživení textu otevírá široké pole naší představivosti sladký jaké cumel, med hladký jako ledová plocha studený jako psí čumák obrázek 2
přirovnání mají velmi zesílený význam pálí to jako oheň, jako čert NADSÁZKA přirovnání mají velmi zesílený význam pálí to jako oheň, jako čert rýma jako trám flek jako Brno obrázek 3
rozvíjejí podstatná jména (vyjadřují jejich vlastnosti) PŘÍVLASTKY rozvíjejí podstatná jména (vyjadřují jejich vlastnosti) př.: paprsky lechtající štípající pálící usměvavé smutné vykukující obrázek 4
přenášení významu na základě vnější podobnosti METAFORA přenášení významu na základě vnější podobnosti př.: slunce žlutý míč pomeranč penízek na obloze zlatý kočár obrázek 5
slova se stejným nebo podobným významem př.: voda teče bublá SYNONYMA slova se stejným nebo podobným významem př.: voda teče bublá skáče po kamenech plyne utíká padá valí se, převaluje se obrázek 6
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. Archiv autora. Slunce a mraky (obrázek 1): AUTOR NEUVEDEN. snaelandsskoli.is [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://www.snaelandsskoli.is/index.php?option=com_content&view=article&id=296&Itemid=100019 Pes (obrázek 2): AUTOR NEUVEDEN. slunecnice.bloger.cz [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://slunecnice.bloger.cz/fotogalerie.php?i=7679
Čert (obrázek 3) BONTONFILM. abicko.cz [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://www.abicko.cz/clanek/precti-si-zabava/11499/jsi-drzy-cert-sedm-nejznamejsich-strasidel.html Slunce s paprsky (obrázek 4): AUTOR NEUVEDEN. osserik.webnode.cz [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://osserik.webnode.cz/ Slunce (obrázek 5): AUTOR NEUVEDEN. vesmir.info [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://www.vesmir.info/slunce/article-img.slunce.htm?obrid=182 Potok (obrázek 6): PEŇÁS, Jiří. lidovky.cz [online]. [cit. 24.8.2013]. Dostupný na WWW: http://www.lidovky.cz/foto.aspx?foto1=MEV39354d_10_Uneticky_potok.jpg