Filozofické otázky výchovy 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Poznej, kdo to řekl.
Význam vody pro člověka
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Zpracovala Jitka Ciprová
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
Zuzana Svobodová Filosofie výchovy Zuzana Svobodová
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Science fiction & fantasy
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Psychologie štíhlé postavy
Vyrobilo Centrum pro katechezi  Předobraz Krista; Předobraz cesty víry každého křesťana; Vzorem kontemplativní modlitby a současně praktického.
Obsah: Proč 8. návyk Rámcové objasnění 8. návyku
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Humanistické a existenciální teorie v SP
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Filosofie úvod do problému....
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
Psychologie osobnosti
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
Znečistěný vzduch, půda a voda
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Život podle Božího slova Jak si mladík udrží svou stezku čistou? Musí se vždy držet tvého slova. Žalm
Svět je nádherná kniha, ale nemá cenu pro toho, kdo neumí číst.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Krása Jen skrze Krásu si člověk hledá cestu ke Svobodě.
Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Člověk jako obraz Boží – imago Dei Jana Skácelová.
Letnice Jóel 3:1 I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši.
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
Filozofické otázky výchovy 1
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.10_lidska_prava_I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ježíš.
Byl jednou jeden svět… Luk. 17
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.21_Zivoni_prostredi_makrosvet_a_mikrosvet.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
GO XIV S. LEM LEM.
Právní problematika břehových porostů
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Základní filozofické otázky
Kosmické rovnice Zapni zvuk a klikej.
Transkript prezentace:

Filozofické otázky výchovy 1 Jana Skácelová

Lidský pobyt na světě znamená užití vlastní svobody a vlastní autenticity k odpovědnosti vůči dramatu s názvem „svět“. Komenský tuto odpovědnost artikuloval ve své době jako potřebnost všeobecné porady o nápravě věcí lidských. Protože je člověk správcem, je to i odpovědnost nejen za res humanae, nýbrž za přírodu, za celou naši pozemskou vlast. Radim Palouš

Vychovatel jako zahradník Práce vychovatele se podobá práci zahradníka, který pečuje o různé rostliny, jedna rostlina má ráda ostrý sluneční svit, jiná chladivý stín, jedna má ráda břeh potoka, jiná vyprahlý vrcholek hory. Jedné se nejlépe daří na písčité půdě, druhé na úrodné hlíně. Každá musí mít péči přiměřenou svému druhu, jinak jejich naplnění nedojde cíle. ´Abbuĺ-Bahá

Chalíl Džibrán:Prorok Vaše děti nejsou vašimi dětmi. Jsou syny a dcerami Života toužícího po sobě samém. přicházejí skrze vás, ale ne od vás. A třebaže jsou s vámi, přece vám nepatří. Můžete jim dát svou lásku, ne však své myšlenky, neboť ony mají své vlastní myšlenky. Můžete dát domov jejich tělům, ne však jejich duším, Neboť jejich duše přebývají v domově zítřka, který vy nemůžete navštívit ani ve svých snech. Můžete se snažit být jako ony, nepokoušejte se však učinit je podobné sobě. neboť život nekráčí zpět a nezastavuje se u včerejška. Jste luky, z nichž jsou vaše děti vystřelovány jako živé šípy. Lučištník vidí na stezce nekonečna terč a napíná vás svou silou, aby jeho šípy letěly rychle a daleko. Neboť jak miluje šíp, který letí, tak miluje také luk, který je pevný.

Pojem výchovy a problém výchovy Filozofie jako láska k moudrosti . Jsme moudrá společnost? Úkol filozofie i filozofie výchovy – otevírat se otázkám Věc jako odpověď, na kterou je třeba najít otázku

Doba „vymknutá z kloubů“ – výzvy k výchově pro 21. století Systémový přístup Jednota makrokosmu a mikrokosmu Krajiny vnější a vnitřní Gnoti Sauton

Původní význam škola – schole - prázdno Svět v ohrožení – současná krize Problém smyslu Vize

Logoterapie Viktora Frankla Výchova jako změna a přijetí rizika Alvin Tofler a Šok z budoucnosti Výchova a etika

Metafory, kterými žijeme Platonova jeskyně Výchova jako – metanoia

Otázky a úkoly k přemýšlení Vlastními slovy vysvětlete antické slovo metanoia – ve smyslu přechodu od duše nevychované k vychované. Jaké vnímáte vy osobně výzvy pro tuto dobu? Jakou máte pedagogickou vizi? Vyberte nějakou věc ze svého okolí a zamyslete na jaké otázky vám tato věc odpovídá.

Doporučená literatura: Pelcová , N.: Vzorce lidství, Filozofie o člověku a výchově, Praha 2001 Pinc, Z.: Fragmenty k filozofii výchovy, Oikoymenh 1999 Kratochvíl, Z. : Výchova ,zřejmost, vědomí, Praha 1995 Palouš, R.: Čas výchovy, Praha, SPN 1992 Palouš, R.: K filozofii výchovy, Praha, SPN 1992 Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese,Praha, Portál, 1997 Peseschkian, N.: Příběhy jako klíč k dětské duši, Praha, Portál 1999 Peck, M.S.: Svět, který čeká na zrození, Argo 2003

Doporučená beletrie a další literatura: Džibrán,CH.:Prorok Exupery, A.: Malý princ Muž, který sázel stromy Fantlová, Z.: Klid je síla, řek tatínek Mýty a báje Pohádky Vše další, co osloví vaši duši.

Životní jevy lze srovnat se snem, s fantomem, s leknínem, se stínem, s třpytem duhy nebo bleskem - a tak také mají být nazírány. Pradžňápáramitasútra

Životní jevy lze srovnat se snem, s fantomem, s leknínem, se stínem, s třpytem duhy nebo bleskem - a tak také mají být nazírány. Pradžňápáramitasútra