Fonologie Cvičení číslo 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fonologie Cvičení číslo 2. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Advertisements

Fonologie Cvičení číslo 6.
Fonologie Cvičení číslo 4. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
捷克語(一)
Píseň “Starý muž” Reakce?. Fonologie Cvičení číslo 5.
Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
PAST SIMPLE (MINULÝ ČAS PROSTÝ) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michaela Kuklová. Dostupné z Metodického portálu
Future simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ10 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Fonologie Cvičení číslo 5. Interview Kde jsi byl/byla včera? Co jsi dělal/dělala včera? Co budeš dělat dnes po hodině češtiny? Co budeš dělat zítra?
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Fonologie Cvičení číslo 1. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
PRESENT PERFECT & PAST SIMPLE Autor: Mgr. Ivana Dvořáková Datum vytvoření: listopad 2012 DUM = Digitální Učební Materiál Gymnázium Dr. Karla Polesného,
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Fonologie Cvičení číslo 7. Otázky o zkoušce Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_179 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
30.1 Present perfect I (Předpřítomný čas)
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
⇨ sto (nom. sg.; neutral) 200 ⇨ dvě stě (dual) 300, 400 ⇨ tři, čtyři sta (nom. pl.) 500 – 900 ⇨ pět, šest,… set.
Eportfolio otázka 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Právě chystám snídani. Právě píše úkol. Právě se díváme na televizi. Proč se mi směješ? Proč odcházíš? Těšíš se na prázdniny? Co to jíš? Kam jdeš? Jdeme.
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
Konverzace Co jsi dělal/dělala ve sněhu?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Past Tense Simple Past Questions Negatives
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 39Číslo.
2 Czech 100 Czech for Travelers Czech for Travelers Lesson 12 – L4 - Introduction November 13, 2008.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Nová slova Stránky Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
IF / FUTURE TIME CLAUSES. 1)I´ll wait here. You´ll get back. (until) 2)Give me a ring. You´ll hear some news. (when) 3)The TV programme will end. I´ll.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Stative verbs Název sady: Project 3 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Past Simple Minulý čas prostý Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Sedláčková. Dostupné z Metodického portálu
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Anglický jazyk 5 Autor: Mgr. Jaroslava Ledererová Long form I am you are he is she is it is we are you are they.
Čeština: 6. lekce Czech language: 6th lesson
Kolikátého je dnes? Jaké máme počasí?
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
I am going to go shopping. What are you going to do tomorrow?
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
GE - Vyšší kvalita výuky
Čeština Je dnes středa?  Bruncvik.
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Numerals 0 nula 1 jeden, jedna, jedno 11 jedenáct
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
AUTOR: Mgr. Ilona Jurčeková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_AJ_09
AUTOR: Mgr. Ilona Jurčeková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_AJ_03
Čeština: 1. lekce Czech language: 1st lesson
Exercise 1.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Název materiálu: Past simple tense
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_10_25_Future Tenses Going to
Translation 03/02 Žiješ se svou rodinou? Do you live with your family?
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Fonologie Cvičení číslo 5

Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?

eportfolio Otázka číslo 2

Čísla jeden, jedna, jedno dva, dvě tři čtyři pět šest sedm osm devět deset

Čísla jeden, jedna, jedno tři čtyři pět šest sedm devět

Čísla tři šest sedm devět

Čísla

Verbs with “long” endings “Hard” type endings j á dělám-ám ty děláš-áš on dělá-á my děláme-áme vy děláte-áte oni dělají-ají “Soft” type endings j á mluvím-ím ty mluvíš-íš on mluví-í my mluvíme-íme vy mluvíte-íte oni mluví-í,-ějí

Verbs with “long” endings “Hard” type endings dávat, dát dělat, udělat hledat poslouchat říkat mít (irregular) “Soft” type endings koupit, mluvit, promíjet, přednášet, rozumět, slyšet, uslyšet, věřit, vidět, uvidět, vyprávět, vysvětlit, ztrácet, ztratit, prosit, učit se, umět vědět (irregular)

Napište na tabuli! ( Write the paradigms on the board!) skupina Askupina Bskupina C hledatztrácetmít věřitříkatslyšet vyprávětprositposlouchat

Verbs with “short” endings “Hard” type endings j á prominu-u ty promineš -eš on promine-e my promineme-eme vy prominete-ete oni prominou-ou “Soft” type endings j á pracuji-i,-u ty pracuješ-eš on pracuje-e my pracujeme-eme vy pracujete -ete oni pracují-í,-ou

Verbs with “short” endings “Hard” type endings poslechnout prominout (they aren’t all in-nout, it’s just that we don’t know any others) říci (irregular) číst (irregular) “Soft” type endings kupovat, pracovat, studovat, vysv ětlovat, jmenovat se (not all are -ovat) psát (irregular) Note: Czechs conjugate the soft like hard, so we will too.

Two irregular verbs číst já čtu ty čteš on čte my čteme vy čtete oni čtou psát já píšu ty píšeš on píše my píšeme vy píšete oni píšou

Napište na tabuli! ( Write the paradigms on the board!) skupina Askupina Bskupina C prominoutříci kupovat studovat vysv ětlovatčíst psátposlechnoutjmenovat se

How to form the past tense Create l-participle by removing “t” from infinitive and adding “l”: dělat > dělal, koupit > koupil, přednášet > přednášel If verb ends in vowel+-nout, change to - nul: prominout > prominul, but if consonant +-nout, remove -nout: poslechnout > poslechl If monosyllabic, shorten vowel: dát > dal Irregulars: mít > měl, číst > četl, říci > řekl

More about the past tense Add endings to the l- participle: –“zero” for masc sg –-a for fem sg, neut pl –-o for neut sg –-y for fem pl, masc inan pl –-i for masc anim pl –dělal, dělala, dělalo, dělaly, dělali Use forms of být as auxiliary verb (but not for 3rd person): –já: dělal jsem –ty: dělal jsi, dělals –on: dělal –my: dělali jsme –vy: dělali jste –oni: dělali

For the homework: Use the sentences from Lesson 2 on page 26