Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Čeština Je dnes středa?  Bruncvik.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Čeština Je dnes středa?  Bruncvik."— Transkript prezentace:

1 Čeština Je dnes středa?  Bruncvik

2 How are you? 2. Jak se ……? (subject is vy) 1. Talking to a child:
mám máš máte máme mají 1. Talking to a child: Jak …….. …..? se mám se máš máte se se máme mají se máš se 3. D……., dobře/výborně (excellently)! One person answering Děkuju Děkujeme Děkuješ Děkujou 4. A couple answering (recall the my form) 2. Dítě (child) Děkuju, ….. dobře/výborně! máš se má se mám se

3 Saying bye vykání tykání Good bye Na shledanou. Ahoj Čau Pa Bye
With no perspective of seeing again: S bohem. With God

4 Pan Adámek a paní Holubová
Tady máte …… …….! ten kufr ten balík to koťátko (kitten) Observe: “this/the” looks different for different nouns: ten kufr, ten balík, but to koťátko (kitten). Different from to in To je Neil. Also Tady je taška but Máte tašku.

5 This/the …. Jak se jmenuje ten most? Jmenuje se Karlův most?
Ne, ten most se nejmenuje Karlův most, ale jmenuje se Čechův most. What do you notice about the position of se in 2.

6 Ten balík, ten most, ale… Jak se jmenuje ta řeka? this/the
Jak se jmenuje to město?

7 Point at things Neil has been looking for the places in Staré město and finally found them. Which ones was he likely to have said? To je ta katedrála svatého Víta! It’s THAT St. Vitus Cathedral!!! To je ten Týnský chrám! To je ta radnice a ten orloj! To je to slavné staroměstské náměstí To je ten Pražský hrad! You have been looking for several items and finally found them. Report “Here is THE pen (I was looking for” ten/ta/to Tady je ……….. tužka! ta tužka Tady je ……… mobil! ten mobil Tady je …….. cécéčko! to cédéčko Tady je ….. kontaktní čočka! ta kontaktní čočka Ten, ta, to are sensitive to the same features as the krásný-type adjectives! How the nouns end and the grammatical genders: masc. fem. and neut.

8 Jak dlouho čekáte na autobus?
Čekám jenom chvíli Čekám velmi dlouho Čekám dlouho Čekám strašně dlouho. terribly 1. Čekám jenom čtvrt hodiny. ¼ of an hour 2. Čekám hodinu. an hour 3. Čekám hodinu a půl an hour and a half 4. Čekám tři hodiny

9 Kufr – differences in packing strategy
Zuzana říká Hance: to Hanka “Hanko, ………. kufr? (close friend) Hanka odpovídá: answers “Ano, …………., samozřejmě!” mám máš mají Zuzana se ptá: asks “Kde je (kufr)?” “…… tady!” Jsi Je Jsou Kufr – differences in packing strategy Zuzana se ptá: “Jaký je?” Hanka odpovídá: “Je …” velká a těžká velké a těžké velký a těžký Zuzana říká: “Ale proč? Já mám ….. kufr!” why malý a lehký malá a lehká malé a lehké 100kg! Uff! 2kg!

10 Jitka taky čeká na tramvaj. Eva a Jitka dlouho čekají na tramvaj.
Eva a Jitka jsou kamarádky (female friends) Honza a Miloš jsou kamarádi (male friends). Eva čeká na tramvaj. Jitka taky čeká na tramvaj. Eva a Jitka dlouho čekají na tramvaj. Honza má rýmu. headcold Miloš taky má rýmu. Honza a Miloš .… špatnou rýmu. máš mají máme máte Observe the oni/ony plural forms contain –í in both verbs

11 Co dělá? Dělá domácí úkoly jenom jeden student? one
Ne, domácí úkoly ……… všichni studenti. all students děláš dělá dělají děláme děláte Observe: you might have noticed we learned jedna as “one”. Here you see jeden.

12 Paul špatně mluví česky.
Irena (monolog): Co …… Paul? Nerozumím mu! him říkám říkáš říkají říká Observe: Paul špatně mluví, ale trochu rozumí česky. Co dělá Paul? The on/ona/ono verb forms end in a vowel –í and á - vowels

13 Maminka a tatínek jsou rodiče. parents
Maminka mluví a rozumí dobře česky a anglicky. Tatínek taky mluví rozumí dobře česky a anglicky. Maminka a tatínek jsou dvojjazyční (bilingvní). Oni mluví a rozumí dobře česky a anglicky. Evan se učí česky. Klára se taky učí česky. Oba dva …………….. česky. both two se učím se učíš se učíme se učí se učíte Oni rozumí/rozumějí – there are two variants. Observe: mluví and rozumí for both on/ona/ono and oni

14 Těžký kufr heavy Adam: Ahoj, Evo! Eva: Ahoj, Adame! A: Jak se máš? E: Dobře. A: Čekáš dlouho? E: Ano. Strašně dlouho. [A: Promiň, na silnici byla zácpa]* sorry, on the road was congestion *not in the textbook.

15 Slovní zásoba Ahoj! (Dobrý den) Jak se máš? (Jak se máte?)
Čekáš dlouho? (Čekáte dlouho?) Čekám strašně dlouho. Promiň! (tykání) Promiňte (vykání)

16 STOP! don’t be overwhelmed by the “Vocab KILL” list!
Review the verbs and their various forms that you used quite a bit (the most representative forms in parentheses))” (next slides) dělat (co dělá?) čekat (auto čeká) mluvit (mluvím česky) rozumět (trochu rozumím) mít (máte kufr?) mít se (jak se máš?) říkat (Neil říká) prosit (prosím) učit se (učím se jen rok) snažit se (snažím se) jmenovat se (jak se jmenujete? Jmenuju se..) být (jsem..) děkovat (děkuju) vědět (víte, vím) STOP! don’t be overwhelmed by the “Vocab KILL” list! These are all verbs that we used in dialogs and slides in some form or another! But It’s time to get organized”

17 Putting things together: Gramatika
By now, you have encountered use of three conjugation types -m type verbs in já -ám type verbs -ím type verbs -(uj)u type verbs in já There is another subcategory under the last group, but we have the most productive ones

18 First recall Vy form is characterized with –te Ty with –š
My with –me (rozumíme) Já with –m (mluvím, rozumím), but also –u (jmenuju se) on/ona/ono usually ends in a vowel (Co dělá Irena? Neil mluví špatně česky. Jak se jmenuje ten pán?) This one is not done extensively, but3pl. Oni/ony/ona forms are typcially with –í or –ou The verb to be (být) is a bit weird and need to learn separately, but we used them. The verb to know (víte, vím) – we will complete the table soon.

19 -m type verbs -ám type verbs: e.g. čekat
Já ……….. na autobus Ty ……….. na autobus On, Ona, ono ……….. na autobus My ……….. na autobus Vy ……….. na autobus Oni (ony, ona pl) ……….. na autobus čekáš čekáme čekám čekáte čekají čeká

20 -m type verbs -ím type verbs: e.g. mluvit
Já ……….. dobře anglicky. Ty ………. dobře anglicky. On/Ona/Ono… dobře anglicky. My ………..dobře anglicky. Vy ………..dobře anglicky. Oni (ony/ona pl)………..dobře anglicky. mluvíte mluvíš mluvím mluvíme mluví

21 -(uj)u type verbs e.g. děkovat
Ty mi ……….? me On/Ona/Ono vám ……. you (vy) My vám moc ……….. Vy mi …………….? Oni/ony/ona pl vám ……………. děkujeme děkujete děkuješ děkuju děkuje děkujou

22 Group the verbs you know into ám, ím, -uju verbs
dělat (co dělá?) čekat (auto čeká) mluvit (mluvím česky) rozumět (trochu rozumím) mít (máte kufr?) mít se (jak se máte?) říkat (Neil říká) prosit (prosím) učit se (učím se jen rok) snažit se (snažím se) jmenovat se (jak se jmenujete? Jmenuju se..) děkovat (děkuju) -ám verbs dělat (co dělá?) čekat (auto čeká) mít (máte kufr?) říkat (Neil říká) -ím verbs mluvit (mluvím česky) rozumět (trochu rozumím) prosit (prosím) učit se (učím se jen rok) snažit se (snažím se) -uju verbs jmenovat se (jak se jmenujete? Jmenuju se..) děkovat (děkuju) (these can be called –ovat verbs based on the infinitive (dictionary entry) forms

23 POZOR – attention! We looked at the grammar tables. This is one of the favorite things teachers do. Useful to put things into order But Your learning must be in language use situation in which each verb form occurs some core meaning of the verb (like the meaning listed in a dictionary) Then the systematic picture of the endings as a result of your language use.


Stáhnout ppt "Čeština Je dnes středa?  Bruncvik."

Podobné prezentace


Reklamy Google