VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém kombinace lingvistických i kognitivních deficitů komplikace v logopedické teorii i praxi - diagnostika a terapie
Projevy vývojové dysfázie příznaky ve formální i obsahové stránce řeči přesahuje rámec fatické poruchy narušení osobnostního vývoje následky vývojové dysfázie provází člověka po celý život různě se projevují v každém jeho období
Systémy AAK aplikované ve francouzské logopedické praxi přirozená gesta znakový jazyk MAKATON znaky podporující artikulaci - metoda Borel-Maisonny - Langage Parlé Complété piktogramy, obrázky grafická podpora
Cíl práce aplikovat principy alternativní a augmentativní komunikace v terapii vývojové dysfázie
1. fáze analýza obtíží a potřeb žáků tvorba pomůcek – princip zesílené stimulace analýza činnosti žáků - průběh práce - přijetí nových činností návrh dalšího postupu v terapii
Použité metody a techniky metoda – kvalitativní; procedura – monografická; techniky – zúčastněné pozorování, nestandardizovaný rozhovor; analýza záznamů z odborných vyšetření – logopedických a psychologických; analýza záznamů z průběhu školního roku, vedených třídní učitelkou a vychovatelkou; analýza výsledků činnosti – autoportrét, tématická kresba, spontánní písemný projev, opis; analýza filmového a zvukového záznamu;
Analytická jednotka - žák s diagnózou vývojová dysfázie žáci ZŠ logopedické, Veslařská 234, Brno: Karolína – věk – 9/02 Tomáš – věk – 8/10 Josef – věk – 9/01 Barbara – věk – 9/10
Materiály a postupy aplikované v 1. fázi výzkumného šetření „pracovní postup“ „tvorba písmen“ psychomotorické cvičení „skládaná báseň“ „pošta“
Návrhy a opatření psychomotorická a relaxační cvičení propojení terapie s vyučováním slovník orientace v časovém schématu – časová osa větná stavba – barevná symbolika vizualizace předložek