Globální problémy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální problematika světa
Advertisements

Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Až na dno blahobytu Jan Keller.
a víceúrovňové vládnutí
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Globální oteplovaní.
Globální problémy ŽP a udržitelný rozvoj
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Nerostné suroviny vyčepání
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Globální svět.
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ (TUR). Definice Trvale udržitelný rozvoj(TUR) je obecně chápán jako takový rozvoj,který sleduje současně tři cíle:   Ekonomický.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Ekologické problémy Společenské problémy
Globální environmentální problémy (stručný přehled vybraných témat)
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Populační problém Vypracovali:Adam Páv,Marek Nedvídek.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ÚVOD OD ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I
Vypracovávání nové mezinárodní dohody EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
HOSPODÁŘSKÉ PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
OSN (United Nations Organization)
Rozvojová a humanitární pomoc. Faktory způsobující nerovnosti: A/ vnitřní faktory – v kompetenci chudých států ► fyzickogeografické faktory – podnebí,
Trvale udržitelný rozvoj  Rozvoj uspokojující potřeby současnosti bez ohrožení možnosti budoucích generací uspokojovat své vlastní potřeby (OSN)  Strategie.
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Chudoba jako sociální problém
Globální problémy Počátky environmentálního myšlení.
Válečné konflikty I. Petr Machala.
Přelidnění Vypracoval: Lubomír Knopp Třída: 2L Předmět: Biologie
TVORBA KRAJINY Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Ekonomika životního prostředí – základní pojmy
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Od moderní k nové společnosti
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Afghánistán. Hlavní město: Kábul Obyvatelstvo: asi 30 milionů Rozdělení: Tádžikové, Paštunové, Uzbeci a Hazárové. Kultura: Mnoho historických památek.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
CELOU PREZENTACI I PDF PODOBU NALEZNETE NA
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Shrnutí vlivů člověka na biosféru Podle ZELENKA, J. (2007): Ekologie a environmentalistika. Gaudeamus Hradec Králové, ISBN , 370 str.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Lucie Imrová NÁZEV:VY_12_INOVACE_02B_24_Environmentalismus TEMA:Člověk a společnost.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Ekonomika životního prostředí
Ekonomika životního prostředí
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Rostislav Navláčil 17. Globalizace Občanská nauka 1. – 4.
Ekologické globální problémy
Název školy: Základní škola Městec Králové
Ekologická politika EU
Britské impérium – Britské impérium – 1922.
20 TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Úvod, základní principy a cíle
GLOBALIZACE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Transkript prezentace:

Globální problémy

Jaké jsou globální problémy lidstva? I. EKOLOGIE II. KONFLIKTY

Zrychlující se tempo společenských změn Lidské bytosti existují na zemi přibližně půl miliónu let Zemědělství, které je nezbytným předpokladem vzniku trvalého osídlení, je staré jen 12 tis. let Civilizace se datují od doby zhruba 6 tis. let Kdybychom považovali celé období lidské existence za jeden den, bylo by zemědělství objeveno ve 23:56, civilizace by započaly svou existenci ve 23:57 a moderní společnost se objevila až ve 23 hodin 59 minut a 30 vteřin

Během pouhých dvou nebo tří století byl lidský život odtržen od tradičního typu společenského řádu Životní podmínky předchozích generací byly samozřejmě také nejisté – lidé čelili přírodním katastrofám, epidemiím, hladomorům. Od tohoto rizika jsme moderní společností víceméně chráněni, musíme si ale poradit s novými riziky, která jsme vyvolali sami, a která jsou důsledkem sociálních procesů „Lidská situace“ se komplikuje díky efektu nezamýšlených důsledků jednání

Globální hrozby: Znečištění životního prostředí Tvorba odpadů, které nemohou být jednoduše likvidovány nebo recyklovány Vyčerpání neobnovitelných zdrojů Globální oteplování (skleníkový efekt) Ohrožení ozónové vrstvy Růst lidské populace/stárnutí populace Nerovnoměrné geopolitické rozložení bohatství a chudoby – konflikt sever – jih Konflikt kultur (?)

Boj proti ekologickým rizikům – Římský klub 1968 byl založen Římský klub. Je to sdružení ekonomů, ekologů a politiků. V r. 1972 vydává zprávu Limity růstu. Zpráva porovnává růst lidské populace, průmyslový kapitál, produkci potravin, spotřebu surovin a růst znečištění. Upozorňuje, že pokud nebudou nastoupené trendy vývoje změněny, dojde během příštích sta let k dosažení mezí růstu. Klesne výroba i růst populace, bude hladomor, šíření nemocí apod. http://www.clubofrome.org/

Boj proti ekologickým rizikům: 1987: OSN vydává zprávu o ekologii Naše společná budoucnost - zatím nejvýznamnější zpráva. Planetu zemi je potřeba chápat jako jediný společný prostor pro všechny lidi. Ve zprávě byla uvedena známá myšlenka trvale udržitelného rozvoje.

Boj proti ekologickým rizikům: 1992: Rámcová úmluva OSN o klimatických změnách 1997 - Přijetí Kjótského protokolu – dodatek k úmluvě, kde se průmyslové země zavázaly snížit emise skleníkových plynů K. P. je třeba ratifikovat, což bohužel ne všechny země učinily

Idea trvale udržitelného rozvoje Neznamená zastavení růstu produkce /jak bylo např. navrhováno Římským klubem v sedmdesátých letech/, ale produkce má mít ekologický charakter: snižovat spotřeby přírodních zdrojů i odpadů, orientovat se na zdroje nevyčerpatelné a obnovitelné, minimalizovat poškozování ekosystémů. Tento přístup má být i ekonomicky výhodný - ekologické chování se musí vyplatit, má být oceňováno různými podporami, daňovými úlevami apod. Idea trvale udržitelného rozvoje zahrnuje i sociální hledisko: Je nutná mezinárodní spolupráce a podpora rozvojových zemí.

Thomas Malthus (1766 - 1834) Anglický demograf a politický ekonom Přednesl tezi, že příčinou bídy (v tehdejší Anglii rostla nezaměstnanost) jsou lidské pudy (potravní a rozmnožovací) Lidstvo nemá neomezené možnosti, ale naopak je spoutáno populačním zákonem. Podmínky obživy rostou lineárně, zatímco populace roste geometricky. Růst lidské populace se musí omezovat: Uměle – např.: legislativními opatřeními Přirozeně – např.: válkami