Starověké Řecko.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řecko – balkánský poloostrov
Klasické kultury Předřecké kultury v Egejské oblasti Antické Řecko
Dějiny autor. Marek Stádník Základní škola náměstí bratří Jandusů Třída 6.A. Hlavní menu Hlavní menu.
Homérské Řecko Název Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Homérské a archaické období
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Nejstarší formy náboženství
Starověká Kréta 6. ročník.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Temná staletí Antické Řecko.
Starověké Řecko I. počátky.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
BOHOVÉ OLYMPU dějepis.
Velká Morava.
Starověká Kréta a Mykény
Řecko Jana Kalusová.
Starověké Řecko.
Starověké Řecko I. počátky.
Řečtí bohové Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_Dj.9.18-Mínojská kultura-prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Řecké náboženství.
Jméno autora: Mgr. L.Krivjanský Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Období antiky.
Mínojská a Mykénská kultura (počátek 2. tisíciletí – polovina 14
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Eliška Novobilská a Denisa Koreczká
MINOJSKÁ CIVILIZACE ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ŘEČTÍ BOHOVÉ.
PhDr. Jana Žáková. Velký počet, hlavní – 12 Sídlo – hora OLYMP Vlastnosti – vzhled jako lidé Lidské vlastnosti dobré i špatné Nadpřirozené – nesmrtelnost,
Starověké Řecko 6. ročník.
VY_32_INOVACE_2D.6.08 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Mykénské období Petr Machala.
Počátek řeckých civilizací.
Minojská Kréta Dagmar Zemanová
Řečtí bohové a bohyně 6. ročník.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Homér – prý slepý básník údajný autor eposů Ilias a Odysseia popisuje příčiny a průběh trojské války (Ilion = řecky Trója) popis Odysseovy desetileté cesty.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Minojská Kréta a mykénské Řecko Název sady: Staroorientální.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Homérské Řecko. Náboženství starých Řeků Název sady:
VY_12_INOVACE_Tru_I_30 Název Eduard Petiška, Staré řecké báje a pověsti Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP.
ŘECKÉ DĚJINY ŘECKÉ DĚJINY. Pojem ANTIKA označuje kulturu starověkého ŘECKA a ŘÍMA rok 0 – zlom letopočtu 14. stol. př.n.l.476 n.l. období rozkvětu mykénské.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Staré řecké báje a pověsti.
Řečtí a římští bohové Vytvořila: Kamila Obršlíková Datum: Třída: 5.A GVM.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI. Staré řecké báje a pověsti v knize Eduarda Petišky Obsah knihy: Kniha je zpracováním mýtů starého Řecka. Podobně jako většina.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno: Karin Šubrtová.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Řecké báje (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Autor: Mgr. Kuchtová Květoslava
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
MÝTUS, BÁJE Literatura 6. roč..
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace
Starověké Řecko I. počátky.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI
Starověké Řecko - úvod Mínojská Kréta.
VY_32_INOVACE_218_Mykénská civilizace
Řecké báje (3) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Starověká Kréta.
Transkript prezentace:

Starověké Řecko

kolébka naší evropské civilizace (3.tisíciletí př. Kr.) – Kréta

Obyvatelstvo výborní mořeplavci, obchodníci, řemeslníci (malovaná keramika, zlatnické práce, sošky rozvoj krétské civilizace (přepychové paláce, nástěnné malby, plastiky…)

Zemědělství pěstovali obilniny, zeleninu, luštěniny, ovoce lov ryb (ústřice, sépie…) chov koz a ovcí na pastvách

nejznámější pověsti: O Daidalovi a Ikarovi V Labyrintu Mínotaurus

vizitka krétské kultury: knósský palác (skutečné bludiště = labyrint)

zemětřesení a ničivé vlny po výbuchu sopky na ostrově Théra zničily paláce na Krétě Achájové se oslabené Kréty zmocnily a ta se postupem času stala nevýznamnou oblastí

Mykénské období

Achájové kmeny, které začaly pronikat na území dnešního Řecka ze severu (počátek 2.tis. př. Kr.) svou moc opírali o ozbrojenou družinu bojovníků, z které pak postupně vznikla šlechta (ARISTOKRACIE)

střediska obyvatel → Mykény polis = městský stát → opevněné sídlo kolem kterého se soustřeďovala obydlí ostatních obyvatel

hlavní zdroj obživy: zemědělství vinná réva obilniny olivy

řemeslnictví pozitivně ovlivněné Krétou používali poměrně dokonalé nástroje: vodováha, pravítka, pily apod. nejtěžší práci vykonávali otroci

obchod setkání Achájů s Kréťany = kultura krétsko-mykénská obchodní cesty až k Egejskému moři, Malé Asii, na Krétu, do Egypta…

Dórové kmeny, které začaly pronikat na území dnešního Řecka ze severu (12.-11.stol. př. Kr.) příbuzní Achájů – nedosáhli však takové kulturní úrovně převážně primitivní zemědělci a pastevci využívali však železné zbraně (Achájové pouze bronzové) se kterými prošli krvelačnou cestu Řeckem

Řečtí bohové sídlili na vrcholku nejvyšší hory Olymp byli nesmrtelní, měli nadpřirozenou moc najdeme však u nich i slabosti a špatné stránky lidé jim přinášeli oběti

Kronos Zeus Arés Héfaistos Héba Apollón Hermés Hérakles Athéna Poseidón Hádés

Kronos otec Dia své děti polykal hned po narození → bál se o svoji vládu

Zeus (2.pád Dia) všemocný vládce svoji vládu si muset vydobýt soubojem se svým otcem manželka: Héra (ochránkyně manželství)

Poseidón bratr Dia vládce moří jeho syn Tritón byl napůl člověk, napůl ryba

Hádés bratr Dia vládce podsvětní říše (končila zde veškerá naděje) pes Kerbes střežil vchod a pouštěl pouze dovnitř, ven už ne!

Arés bůh války

Héfaistos božský kovář

Héba bohyně mládí

Apollón bůh slunce a umění nejkrásnější z bohů

Hermés bůh obchodu a božský posel

Héraklés obdařen nadlidskou silou, odvahou, důvtipem vzorem pro muže

Athéna nejoblíbenější dcera Dia bohyně moudrosti a vítězné války ochránkyně statečnosti, práva, spravedlnosti a umění

Shrnutí a ještě něco víc ;-)

Doba Homérská legendárním dobytím Tróje končí epocha doby bronzové – vyprávějí o tom eposy Ilias a Odyssea řeckého básníka Homéra, které pocházejí z 8.stol. př.Kr. díky Homérovým eposům poznáváme částečně i období „temných století“ – nepodávají jen svědectví o válce a mořeplavbě, ale i o životě prostých lidí

Homér řecký básník

Ílias báseň věnována dobývání maloasijského města Tróje líčí posledních 51 dní trojské války trvající deset let, kde trójský princ Paris utekl s manželkou spartského krále Helenou do Tróje mezi hlavní hrdiny příběhu patří na straně řeckých dobyvatelů Achilleus, Aiás a Odysseus mezi obránci města Tróje se proslavil král Priamos a jeho syn Hektor

Odyssea popisuje posledních 41 dní desetiletého bloudění krále Odyssea cestou zpět na rodný ostrov Ithaku, během nějž ho stíhal hněv bohů (např. Poseidonův, když Odysseova družina oslepila Kyklópa)

Písmo řecká alfabeta, ze kterého se později vyvinula i naše abeceda (latinka) a také azbuka

konec