PROJEKT Staň se pravěkým umělcem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidice.
Advertisements

Vůdcovská zkouška – Gemini 2010 •Změna •Aktivnější zaměření programů, praxe •Potřeby Castorů –rozdílné znalosti (úroveň ČK) –různorodé oddíly –možné zaměření.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Co je to uživatelské menu? Ve WinBase si můžeme ke každé aplikaci vytvořit vlastní menu, které po otevření nahradí standardní menu WinBase. Toto uživatelské.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ROVERING co nabízí a přináší
Je to metoda využívající principů týmové práce, která zvyšuje účinnost tvůrčího myšlení cílem je získat co nejvíce nápadů k řešenému problému, které budou.
Pokyny k zadanému úkolu Knižní marketing. Dvě možné varianty 1. Analýza marketingové strategie 2. Tvorba vlastní marketingové strategie.
Katrin Monczková Ivana Nevěřilová Monika Jonešová
TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová
Co to je, když se řekne „komunitní role“ aneb Knihovna v malé obci Tábor, červen 2009 Zlata Houšková.
„Den Země v Národní rezervaci Rejvíz“ – „Dětský den 2009“
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Životní prostředí klady vs. zápory.
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Závěrečný projekt Stránská skála Václav Janda a Václav Hrabovský.
Sociální práce s rodinou 3
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
H R Á T K Y S P Ř Í R O D O U. Gymnázium Rýmařov připravilo zábavnou soutěž s ekologickou tematikou plnou zajímavých úkolů pro třídy všech škol v našem.
Téma: ODPAD A RECYKLACE Motto: Recyklace - má to smysl?
Časté otázky a chyby související s tvorbou studijního zaměření Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
Botanická zahrada Dalovice Virtuální procházka reálným areálem.
Motivace ve výuce přírodopisu
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_21_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
VÝTVARNÉ TECHNIKY Akční malba Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Svět techniky a já Kateřina Večerková.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
STROMY V SUCHÉM DOLE 2008.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ II. přednáška Doc. Ing. Růžena KRNINSKÁ, CSc. Zemědělská fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Masarykovo gymnázium, SZŠ a VOŠZ Vsetín
Multimédia Multimediální prezentace Ročník: 8 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Multimédia 1 Ověřeno ve výuce:
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Přístupnost v praxi aneb jaký smysl mají testy, provedené handicapovanými uživateli Mgr. Radek Pavlíček, RNDr. Hana Bubeníčková, duben 2007.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Barbora Smetanová Kateřina Šauerová.  uměle připravený  směřující k získání dovedností a vědomostí  vázáný  krátkodobý  školní  společný  vícepředmětový.
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
1)O projektu Můj dům, moje město Organizátoři Organizátoři Obsah projektu, aktivity Obsah projektu, aktivity Časový harmonogram Časový harmonogram Výstupy.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Knížka je můj kamarád Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Katedrála - živý organismus Projekt připravovaný studenty Biskupského gymnázia v Hradci Králové pod vedením p. učitelky H. Melicharové Prezentace.
Příprava dětí na přemístění z DOZP Mgr. Ingrid Hanzlíková, DiS. Praha 31. října 2013.
Adopce na dálku. Mnozí z nás často mívají pocit, že pomoc jednoho nic nezmůže. Není tomu tak. Pomoc každého jednotlivce je důležitá.
Pro 2.ročník ZŠ, vytvořeno : březen 2012 Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_01_Informace.
VOŠP a SPGŠ Litomyšl UNESCO. Lidská práva a svobody Pozornost tématu věnována napříč humanitními vzdělávacími předměty Zapracováno do ŠVP Používány moderní.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Iveta Votápková Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Aktivity v lese.
ZŠ A MŠ KUNÍN ZAŘÍZENÍ MATEŘSKÁ ŠKOLA
Čím chci být ,až vyrostu.
Vedení našich speciálních pedagogů pořádá pro naše klienty aktivity prostřednictvím výtvarné a pracovní výchovy Tématika se zaměřením na podzim a zimu.
Déjà - vu Tematická oblast
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Plánované rodičovství
Čím chci být až vyrostu M. Krátká.
Sebepoznání a sebepojetí
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Škola SOŠ a SOU Hustopeče, Masarykovo nám. 1 Autor
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Práva dítěte Výchova k občanství
Ústav vs. Komunitní služba
Jak uhlík přišel na svět
Transkript prezentace:

PROJEKT Staň se pravěkým umělcem Hana Škvařilová 104 741, CJ3S – VV3S III. ročník

Úvod Projekt je navržen pro 8 – 15člennou skupinu 10 - 12letých dětí, jejíž členové by se již aspoň částečně znali. Při různých úpravách by mohl být využít i pro věkovou kategorii jinou a pro vyšší počet členů. Mohl by sloužit i jako námět pro celotáborovou hru se zaměřením na výtvarnou výchovu, případně doplněn dalšími aktivitami, například stavění obydlí, vyrábění zbraní, atd. V tomto projektu by šlo o přiblížení a vžití se do kultury nejstarších obyvatel naší země, která je v dnešním světě jakýmsi způsobem opomíjena. Již tehdy měly tyto národy bohaté rozvinuté umění a získání představy o jejich životě je jeden ze zajímavých faktorů i pro současné umění. Formou jakési hry děti získají aspoň přibližnou představu o životě a kultuře života dávných generací. Cílem je tedy nejen poučit, ale též se do kultury vžít a zařadit, aspoň do takového míry, do jaké je to v současné době možné. Časově by projekt byl rozložen do několika částí. Jednotlivé partie by byly dlouhé tak, jak by bylo vyžadováno a jak by děti byly aktivní a zapálení. Znamená to, že by se jednotlivé části měly přizpůsobit tak, aby děti byly dostatečně aktivizované a nenudily se. Pro tento projekt jsem se rozhodla po dlouhodobějším uvažování. Tématika mně přišla blízká, protože v žiji v oblasti, kde se dá najít spousta úžasných míst a věcí, které se pro tuto práci dají použít, ať už jde o stará keltská oppida nebo jeskyně a archeologické nálezy v nich.

Předběžný plán 1. fáze – seznamování se s tématem 2. fáze – návštěva míst k projektu příhodných - jeskyně, muzea 3. fáze – návštěva místa, kde bude vyústění projektu probíhat 4. fáze – vyrábění předmětů, obrázková inspirace 5. fáze – malby na stěnu, obrázková inspirace 6. fáze – umístění vlastních výrobků do prostoru 7. fáze – hodnocení projektu 8. fáze - exhibice

1. fáze Před každým projektem, výukou a přednáškou je nutné obecenstvo seznámit. Děti by mohly být sblíženy s tématem například konverzací o tématu. Je nutno je aspoň obecně seznámit s historií tohoto období. Výtvarné umění sdělit například knihou, obrazovým materiálem, a jinými různými projekty a přednáškami, které jsou běžně k dispozici. Časově by se dal zvládnout i za dvě hodiny normální školní výuky, ale když budou děti aktualizované a budou mít zájem, lze časové možnosti rozšířit, popřípadě samozřejmě i zkrátit.

2. fáze Tato část by obnášela návštěvu muzea a jeskyní a míst, kde se člověk může sám na vlastní oči seznámit, jak takoví lidé žili, jaké měli obydlí, jaké prostředky využívali a vůbec s celou kulturou tohoto období. Pro splnění tohoto úkolu jsou různé možnosti v Brně a okolí, jednak muzea, ale také naleziště a exponáty z nich. Pro upjaté prostředí muzeí bych radši volila právě tato místa, kde se nalezly z vykopávek různé exponáty, například jeskyně a oppida, atd., kterých se též dá najít spousta. Čas strávený touto činností opravdu závisí na zapálenosti dětí, na jejich zájmu se něco dozvědět.

3. fáze Důležité je též nalézt místo, kde by se předměty a nápady dětmi vytvořené mohly umístit. Určitě by nemělo jít o školu nebo výstavní místnost. Nejlepší představa je opravdu nějaká jeskyně nebo skalní výběžek, který by byl veřejně přístupný nebo aspoň otevřený v době projektu. Takových míst se dá najít opravdu spousty. Hlavní je spojení s přírodou, ne s budovou a městem. Děti je nutno s tímto místem seznámit, zasvětit je do prostoru a do možností, kterých je zde možné využít. Děti by měli mít možnost celé místo tzv. po svém prozkoumat, to znamená, ty zvědavější nechat jít i tam, kde se nám to zdá nebezpečné, prostě tak, aby se cítili dobře a mohli později ze zážitků vycházet. Tato část bude pravděpodobně z časově náročnějších, jedná se o to, jak se do místa dostat a kolik času strávit jeho poznáním.

4. fáze V této části by docházelo k samostatnému vytváření předmětů na základě inspirace z fází předchozích. Místo pro vytváření by mělo být v místě pozdějšího umisťování, proto by jsme ho měli i předběžně připravit. Šlo by to též i v prostředí školy, ale spojitost by se poněkud povolila. Dětem by byla nabídnuta keramická hmota, kovy, drátky, korálky, kamínky, látky, to znamená všechno, z čeho by se dalo tvořit. Fantazii se meze nekladou. Zvláštní by též mohlo být nacházení prostředků pro tvorbu samotnými dětmi. Fáze by mohla být rozčleněna i na více menších vytváření různého zaměření, např. keramika, šperk, nádoby, oděv, atd. To by však projekt značně rozšířilo. Nejlepší bude výběr samotného dítěte, co ho baví nebo selekce jen na některá zaměření. Při těchto aktivitách je nutné dítě hlavně aktivizovat a nabídnout mu inspiraci, vytvářet s ním. Při větší skupině se musí samozřejmě rozšířit i skupina vedoucích. Fáze může trvat tak dlouho, jak jen to děti bude bavit a do té doby, než nedojdou prostředky. Děti by se měli vžít do způsobu vytváření různých předmětů a získat představu o kulturním bohatství té doby. Rozšíří to jak jejich zručnost a nápady, tak jejich znalosti o dávné době.

5. fáze Tato část by mohla být začleněna do předchozí, ale je vhodnější ji ponechat samostatně nebo do ní prolínáním s předchozí vstoupit. Mělo by totiž jít o společnou práci všech zúčastněných. Na velká plátna nebo papíry by se děti snažily vytvořit jeskynní malby. Mohli bychom jim poskytnout barvy, ale zajímavější by bylo, kdyby si děti nějakým způsobem opatřily, mohly by využít různých přírodních materiálů. Při samotné malbě by bylo dobré používat i příhodné prostředky, např. nepoužívat štětec, ale nechat děti samy, ať malují tím, co je jim příjemné, na co samy přijdou. Je důležité se do práce zapojovat s nimi a vytvořit takovou inspiraci, aby se do práce co nejvíce aktivizovaly. Mohlo by jít o malbu vlastním tělem. Je prostě možné do jistých rovin naprosto vše. Malování by bylo opět příjemnější v přírodě, např. využít i přírodních podkladů a vytvořit zvláštní struktury.

6. fáze Umístění předmětů a též pověšení maleb do prostoru, do jeskyně nebo na skálu tak, aby to imitovalo dávné období je jednou ze závěrečných fází. Tato fáze může začít a probíhat i v dřívějších fázích. Jde o začlení prvků do prostoru. Děti by mohly instalovat předměty podle svých představ. Mohou si například místo rozdělit pro jednotlivá odvětví tvorby nebo vyřešit prostor jinak.

7. fáze Touto fází by mělo být hodnocení projektu jak ze strany vedoucího, tak ze stran dětí. Opět by šlo o diskuzi, o názor všech. Sám vedoucí by si měl vyhodnotit projekt podle svých předpokládaných cílů.

8. fáze Odměnou pro děti je vždy prezentace práce, proto by se dalo nějakým způsobem pozvat například školu nebo rodiče do míst tvoření. S exhibicí by mohlo být spojeno spousta dalších aktivit, která by byla závislá na dalších různých faktorech.

Závěr Poskytnout dětem informaci o pravěké kultuře a umění je jednou z důležitějších cílů projektu. Získat inspiraci a nechat dítě se do situace vžít je velmi zajímavé i pro jejich budoucí práci. Měl by to být i krok zpět k přírodě, oproštění se od tradičních výtvarných postupů, získání nových představ, atd. Práce v kolektivu a instalace by měla přispět k větší interakci mezi dětmi. Jednotlivé fáze mohou by mohli být různě obměňovány, zde jde jen o hrubý návrh, vše by muselo být domyšleno do detailů. Při mizivé zkušenosti s projekty dokáži opravdu jen abstrahovat výsledek, který by vznikl po této akci, ale věřím, že může být pro některé dobrou inspirací.