“Let’s put our clothes on and face the world” FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková 18. 9. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
DM1: dějiny filmu Úvod do teorie a dějin filmu a audiovizuální kultury
Společenské úlohy oděvů aneb
Socioekonomická geografie
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Petr Krčál Katedra politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU
Ústav pedagogických věd FF MU
Spisovatelské páry – když se setká mužské psaní se ženským Kapitoly ze světové literatury II LS 2012.
Média: nástroj vládnoucí třídy
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Kudy kráčí kriminálka O vývoji žánru ve světě i u nás Seminář ARAS,
Intelektuální Reformulace Magie aneb Co je to ta magie? aneb Malá rukověť magického PR.
Filosofie a kultura Aristoteles.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Abstraktní expresionismus
Science fiction & fantasy
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Motivační témata a životní příběhy
Koncepce marketingového řízení
Design tužkou a ve 3D Design oděvu VY_32_ZAZNAM_Design1r0104 Hana Děcká.
KRÁSA KOLEM NÁS Jako kýč jsou v umění označována díla, která jsou příliš okázalá, rušivá. Jedná se také o laciné napodobeniny a nekvalitní ztvárnění určitých.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Motivační témata a životní příběhy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
FUTURISMUS Jiří Salajka.
FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková
Sociální diferenciace
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_07
Jak se dělá reportáž….
Popis obrázku (6.ročník)
Rané teoretické uvažování o nonfikčním filmu. desátá léta: Ricciotto Canudo: The Birth of the Sixth Art (1911)  dva aspekty kinematografické reprezentace:
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
2. vlna ženského hnutí. Periodizace ženského hnutí 1. vlna: do získání hlasovacího práva 2. vlna: od 60. do cca 80. let 20. století (případně dosud) 3.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Doporučená literatura
Andrew Higson – English Heritage, English Cinema. Costume Drama Since (Oxford University Press, 2003) škála metod: empirické výzkumy – vývoj průmyslu,
Úvod do sociologie Eva Šlesingerová SOC701. Organizační záležitosti  Podmínky pro získání kreditů  Průběžná práce  Závěrečná zkouška  Kontakty.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
KULTURA MEZIVÁLEČNÉHO OBDOBÍ. 20. LÉTA SVĚT -= „zlatá léta“ -období hospodářské prosperity -svět se zotavuje z první světové války a věří, že další.
Co je to feminismus? z lat. Femina = žena název pro komplex filosofií, sociálních teorií, politických hnutí a ideologií, jejichž cílem je výzkum a potírání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
CO JE ARCHITEKTURA? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ To be - otázka Název sady: Project 1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
Současné teorie pro web
ČLOVĚK V PROSTORU Tematická oblast
JACKSON POLLOCK – Jedna: číslo 31
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Téma 5: Tělo, pohlaví a rod
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Feministická filmová teorie
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 4
SOCHAŘSTVÍ HÉLENISTICKÉ 3.–1. st. př. n. l.
Kultura meziválečného období
Popis obrázku (6.ročník)
Základní filozofické otázky
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

“Let’s put our clothes on and face the world” FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková

Absolvování předmětu Test – na bázi výkladu a poskytnuté literatury v IS Esej – libovolné téma vztažené ke kostýmu v rozsahu 3 – 5 ns Prezentace – libovolné téma vztažené ke kostýmu v rozsahu 30 min,

Literatura PTÁČKOVÁ, Věra (2011): Český divadelní kostým. Praha: Institut umění, Divadelní ústav. JAROŠOVÁ, Helena – KYBALOVÁ, Ludmila (2002): Současná česká móda. Praha: Allcore. JAROŠOVÁ, Helena, Česká módní tvorba 1918 – Ateliér 1997, č články Filipa Lachmanna

Literatura GLEDHILL, Christine (ed.) (1990): Stardom. Industry of desire. London: Routledge. MUNICH, Adriane (ed.) (2011): Fashion in Film. Bloomington: Indianna University Press. Další zdroje Youtube – Fashion Channel, Fashion Tv The Hollywood Reporter

Literatura MULVEY, Laura (1998): Vizuální slast a narativní film. In: Dívčí válka s ideologií. Praha: SLON, s. 115 – 131; přel. Petra Hanáková (Visual Pleasure and Narrative Cinema, 1975). HANÁKOVÁ, Petra, Vizuální slast a narativní film Laury Mulveyové v kontextu poststrukturalistické metody. Iluminace 16, 2004, č. 4, s. 139 – 159. WRIGHTOVÁ, Elizabeth (2003), Lacan a postfeminismus. Praha: Triton; přel. Eva Vacková (Lacan and Postfeminism, 2000) METZ, Christian (1991), Imaginární signifikant, Psychoanalýza a film. Praha: Český filmový ústav; přel. Jiří Pechar (Le signifiant imaginaire, 1984) Iluminace 20, 2008, č. 4 – Postfeminismus a feministická filmová studia CHAUDHURI, Shohini (2006), Feminist film theorists. London – New York: Routledge.

Šaty / Kostým / Móda ? V čem se tyto pojmy překrývají a v čem se naopak odlišují ? ODĚV – základní význam - krytí, funkčnost, žádná personalizace, absence zdobnosti ŠATY – konotuje osobní vyjádření a zdobnost - mají další účel kromě krytí – indikace specifických prvků týkajících se nositele nebo příležitosti, pro níž jsou šaty nošeny - šaty jsou extenzí těla; tedy jej separují od, ale i zařazují do okolního světa a do společenského řádu (tj.přispívají ke konstrukci veřejné identity)

KOSTÝM - také podvojná povaha - na jednu stranu dovede velmi dobře sloužit filmovému dílu (narativ, styl, mizanscéna, charakterizace postavy, žánrové konvence), - na stranu druhou má kostým tendenci existovat nezávisle na naraci nebo stylu konkrétního filmu a působit vně těchto dominantních diskursů (tzn. jako excesivní podívaná, spektákl) MÓDA - do jisté míry antiteze kostýmu - systematická fluktuace vizuálního designu - opět estetická dialektika – na jednu stranu povrchní, pomíjivá; na druhou stranu i zde existují nadčasové hodnoty (tradiční značky, cyklické navracení se k již vyzkoušeným liniím a střihům)

Psychoanalýza + kostým Ošacené tělo je víc sexualizované a eroticky stimulující než to odhalené. Pokud takové tělo vidíme idealizované v jakékoliv umělecké formě, stimuluje se proces slasti z dívání se, stejně jako snaha identifikovat se s něčím imaginárnějším a dokonalejším. Právě kinematografie (charakterizovaná jako pokročilý systém zobrazování ) dovede s touto slastí z dívání se a s identifikačními procesy ideálně pracovat. Psychoanalýza popisuje vznik subjektu - lidské bytosti mající přiznanou pozici v symbolickém řádu jazyka. Podobný proces můžeme analogicky sledovat také v rámci narativního filmového prostoru; i na plátně sledujeme příběhy postav v jejich cestě za vstupem, přijetím nebo naopak odmítnutím dominantního ideologického / společenského řádu. Tento transformační proces bývá implikován také kostýmem.

Psychoanalýza + kostým Psychoanalýza vysvětluje, jakým způsobem vznikají perverze - fetišismus, sadomasochismus, voyerismus - a Mulveyová dále vysvětluje, jak tyto struktují filmovou formu ve vztahu k obrazům a mužů na plátně a i pozici diváka (genderovaného jako muže)

Laura Mulvey – Vizuální slast a narativní film Kombinace psychoanalýzy a neomarxismu – politický manifest spíš než koherentní a analytické nastínění interpretační metody Patriarchální společnost / kultura závislá na obrazu kastrované ženy Pozice diváka v kině – skopofolie (slast z dívání se) - stadium zrcadla (nutné pro schopnost identifikace s obrazem na plátně) To-be-looked-at-ness – bytí pro pohled, pasivní ženská pozice přerušuje narativní tok, vybízí ke kontemplaci, fragmentárnost Look vs Gaze – nepříznakový vs přivlastňující mocenský pohled Divák se prostřednictvím gaze identifikuje s aktivní (mužskou) postavou / hybatelem děje a skrz něj získá ženskou (pasivní) postavu

Překonání kastrační úzkosti SADISMUS vyžaduje příběhBezčasí FETIŠISMU

Josef von Sternberg Celkem 7 filmů s Marlene Dietrichovou, které jsou námětem řady akademických studií Modrý anděl (1930), Maroko ( 1930), X27 (1931), Šanghajský expres (1932), Plavovlasá Venuše (1932), Rudá carevna (1934), Žena a tatrman (1935) Specifický časoprostor – neodpovídají konvencím hollywoodského realismu Dekor – dusivý, stísněný, klaustrofobický; ani melodrama tolik nelimituje pohyb svých postav jako von Sternberg Velké detaily na tvář Dietrichové – podobně tísnivý dojem jako dekorace vs dojem distance a fetišizace (tvář zabíraná skrz látky, závoje, průsvitné matérie)

Klaustrofobická mizanscéna

Kostým

Finální kostým

Velké detaily tváře Marlene Dietrichové

Co se stalo s muži?