VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Shmidt Victoria MSSc in social.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Vymezení a pojetí sociální práce
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Bezdomovec očima teorie sociální práce Libor Musil.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
PŘEDSTAVUJEME Fond ohrožených dětí je občanské sdružení na pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Vztahy ve třídě, sociální klima
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Zpracovala: Simona Hyková
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Film má být příručkou správného chováni nebo zdrojem nezávislosti
Komunitní sociální práce
ICT technologie a jejich využití v práci učitele 2. stupně a v dalším rozvoji jeho profesních kompetencí ZÁVĚREČNÁ PRÁCE leden 2013 Bc. Marcela Hladká.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Seminář 7 přístupy a pozice praktika Témata k diskusi: Typy spojení problémů a přístupů Volba povolání jako příklad aplikace různých přístupu ve filmech.
Plánování využiti filmu v praxi Typy k diskuzi Kontinuita kroků v vypracováni filmu Definováni úlohy filmu v vaši praxí Souvislost mezi stylistikou práce.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Seminář 2 Úloha experta Film má.
Profesní etické kodexy
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
KOUČOVACÍ PŘÍSTUP Mgr. Jana Kazíková Mgr. Andrea Baumannová.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Seminář 4 Humanistický přístup: možnosti a omezení Skládá se z tří častí: Rozbor domácího úkolu 2 z pohledu pozici diváka, kritika, experta, a odborníka.
Seminář 9 Plánování využiti filmu v praxi Typy k diskuzi Kontinuita kroků v vypracováni filmu Definováni úlohy filmu v vaši praxí Souvislost mezi stylistikou.
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
HORIZONT ZLÍN Workshop
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Projev a image prezentujícího
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Shmidt Victoria MSSC in social work
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Seminář 5 Humanistický přístup: možnosti a omezení
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
česká asociace sdílené ekonomiky
Transkript prezentace:

VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Shmidt Victoria MSSc in social work, PhD sociální politika

Cíle kurzu: Rozborem práce s filmy poukázat na protiklady a možnosti pomáhajících profesí a identifikovat svoje postavění mezi různými přístupy Vyzkoušet si efektivitu kino-terapie, a také sebe jako potenciálního terapeuta Provázat vývoj pomáhající činnosti a pohledů moderní společnosti přes rozbor filmů

Dnešní otázky a aktivity Jak se práce s filmem podobá jiným typům zasahování pomáhajících pracovníků a čím se odlišuje? Prvky kompetence kinoterapeuta – různé strategie využívání filmu v rámce rozboru animace Garra Rufa Doctor Fish (2010, Kanada) Průběh kurzu a ohodnocení

Práce s filmem: odkazy Movietherapy Film jako zdroj představ a cíl rozboru Through the eyes of Hollywood: images of social workers in film by Miriam L. Freeman, Deborah P. Valentine tent Social work in the movies: another look. a Film jako pomůcka ve vzdělání

Kino-terapie 1a je jednoduší, než jiné typy terapie: zvol si ten pravý film, pust ho, a klient má problém za sebou 1b Potřebuje doplňkové kompetence a vztah k filmům, a schopnost jejich analýzy

Odborník, který využívá filmy 2a může přijít o svou autoritu, proto že využívání filmů nevypadá moc profesně 2b preferuje nedirektivní přístup ke klientovi a dodržuje rovnováhu mezi klienty a odborníkem

Film 3a je prostředek pro sebe-reflexi a sebeterapii 3b zprostředkuje komunikaci a podporuje vzájemné pochopení

Intenzita využíváni filmu Film a jeho rozbor jako základ praxe (kino- terapie, kino-přednášení) Film jako významná součást praxe v spojení s jinými metody (funkční hráni, testy ne sebepoznání) Film jako přídavný element praxe (úryvky jako příklady, „ ohřívání “ skupiny přes rozbor filmu)

Úloha filmu Zprostředkovatel komunikace (jako pes nebo delfín v animalo-terapii) Provokující agent Uklidňující agent Odraz odborného přístupu a sebereflexe: interpretace filmu= interpretace klienta

Mapa strategií využívání filmu Přístup (teoretická a metodologická identita odborníka) Intenzita praxi s filmem a náchylnost k práce s kontextem Úloha filmu Cílova skupina a cíl praxe

Varieta strategií využívání filmu Garra Rufa (Doctor Fish) pot.cz/p/films.html Film-přednáška? Terapeutický film? Film na probuzení? Provokuje? K čemu? Vysvětluje? Co? Uklidňuje? S čím?

Ilustrace terapeutického přístupu Jak film popisuje práci s klientem: co je klíčovou metodou a její prostředkem, jakému přístupu patři hlavní postava? Co je hlavním cílem terapie podle filmu? Jak byste ohodnotili komunikaci mezi psychologem a klientem? Co je zdrojem problému?

Systémová terapie Interakce s klientem (nerovnost mezi klientem a terapeutem, hranice a jejich dodržování, určitá symbolická interakce) Přístup (fokus na interakci a dynamické straně problému, analýza verbálního projevu jako zaklad evaluace a terapie) Temporální záměr problému jako cyklu Etické hodnoty (příbuzní nemůžou být klientem, pravidelná supervize, separace problému partnerů)

Symbolická řada filmu jako zdroj popisu přístupu Co symbolizují Ryba Proces chytaní ryby Kladivo Práce „pod vodou“ v oblečení potápěče Systém trub a instalace Střídání pochodové a romantické skladby

Postoj, jenž vyjádří film Film podporuje nebo spíš kritizuje přístup, který prezentuje postava? Podle vás, film provokuje nebo uklidňuje? Jak si všímáte hlavní postavy? Do jaké míry se dá identifikovat s postavou (postavami) ve filmu? Jaký máte postoj k přístupu, který popisuje film?

Intenzivnější napovídání Jaké funkce splňuje ryba Garra Rufa? Jaký význam má důsledný vývoj protikladu Vkusně a slušně vs. Tajemně a odporně? Proč nefunguje možnost sebe-pomoci?

Reflexe pozice Jak jste se dívali na film: obyčejný divák expert, který hledá odpověď na otázku, jak si všímají lidé práci terapeuta pomáhající odborník, který posuzuje, jak může aplikovat film v praxi kritik, který probírá umělecké prostředky a žánr autorů

Pozice diváka Hlavní prostředky pro terapeutické účinky: Identita (komu jsem podobný/á, koho bych zařadil/a do své skutečnosti jako sebe) Soucit (do koho jsem schopný/á se vcítit ) Resistence (čí úloha mě nezajímá, a nebo s jakou postavou nechci mít nic společného)

Otázka k sebereflexi Máte (nebo jste měl(a)) nějakou postavu, která fungovala jako zdroj vzorků chování - proste byla tím, kým byste chtěl(a) být? a opačně Měl(a) jste zkušenost s výrazně negativním vztahem k postavě?

Možné vysvětlení identity s postavou Jak chceme vypadat před jinými lidmi Co považujeme za nejdůležitější, jaké naše schopnosti a vlastnosti, a co omezujeme Jak rozlišujeme atraktivní druh chováni a typy osobnosti (co a kdo ovlivňuje naší volbu)

EXPERT Veřejná postava pomáhajícího odborníka Nejrozšířenější přístup k terapií a pohled na ni Rozlišování odborní a ne-odborní komunikace pomáhajícího pracovníka

Veřejná postava pomáhajícího odborníka Kdo je terapeut podle veřejného míněni v Americe: bezmocný či superman? Jaké schopnosti má pracovník a čím si odlišuje od klienta? Jakou strategii uskutečňuje sociální pracovník, strategii kontroly či empowerment (dává tím klientovi nové možnosti)?

ODBORNÍK Nakolik ten film i přes cizí kulturu, bude srozumitelný pro české diváky? Kdo může být cílovou skupinou pro ten film: psychologové-začátečníci, odborníci s projevem syndromu vyhoření, ti, kdo studují psychoterapii, a nebo klienti? Za jakým účelem byste využil(a) ten film?

Kritik Kulturní kontexty, které patři autorům filmu Prostředky, které vyuzeny ve prospěch lepšího všímáni filmu

Thriller & Psychiatr

(ab)normalní klient či doktor?

Stylizace a kombinace klasické animace s 2d animací

Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: Divák -Aby rozlišoval(a) reakci odborné a mimo povolaní -Aby měl(a) představu o pohledu klientů na film

Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: Expert Aby se dozvěděl projev problému v komercionalizované kultuře, která bezprostředně ovlivňuje klienty Aby spojil film a teoretické podklady

Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: Odborník Aby spojil(a) potřeby klienta s filmem, metodou praxe, atd. Aby podpořil(a) sebereflexi, která se týká překážek ve všímání problém klientů

Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: Kritik Aby vzal(a) do vědomi kontexty filmu Aby využil(a) vizuální specifiku filmu

Domácí úkol Pes, který uvnitř byl kočkou (The dog who was a cat incide) Siri Melchior, Má hlavní postava problém nebo ne? S kým můžeme hlavní postavu porovnat? Byl tento problém vůbec vyřešen a jak?

Má hlavní postava problém nebo ne? Zvolte odpověď, která vám nejvíce vyhovuje: 1.Schová se od sobe a neakceptuje svoje přítomné „Já“ 2.Má bipolární poruchu (co je symptomem schizofrenie), co je typický projev pro bezdomovci, a potřebují speciální léčbu a komplexní sociální podporu 3.Má problém jen kvůli veřejným názorům – které předpisují být kočkou, a nebo psem 4.Psi a kočky si ho nevšímají, proto že na jednou objevuje něco, co se jim nelibí, a už je sám

S kým můžeme hlavní postavu porovnat ? 1.Transgender (transsexuál) 2.Jakýkoliv člověk – každý má svou „kočku“ a musí najít způsob, jak s ní žit 3.Člověk, který nemá strach ze své upřímnosti, ale platí za to osamělostí 4.Člověk v moderní době, která požaduje sledování dost různých pravidel, z čeho vypadáme jako psi, i když jsme kočky a naopak

Jak ten problém byl vyřešen a ba byl li vyřešen? Překonání krizové situace (utopeni) a vypracování týmu mezi kočkou a psem Potkání další osoby (kočky se psem uvnitř), která je pro ostatní „cizí“ A vaše verze odpovědi

Příští seminář Otázky, které budeme probírat: Film jako manuál správného chováni nebo zdroj nezávislosti Terapeutický film uklidní nebo vzrušuje Film klade otázky nebo odpovídá na otázky

Ohodnocení ZnámkaDruh ohodnocení Účast v semináříchDomácí úkolCvičení AMin. 7 seminářů10 a vice Má být, více přiklad BMin. 7 seminářů10 a viceNe CMin. 5 seminářů8 a viceNe DMin. 5 seminářů6 a viceNe