Informované přístupy jako inkluzivní podpora

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

Strukturované učení PROJEKT EU
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Cesta ke kvalitě v praxi
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Prezentace na Vědecké radě Pedagogické fakulty MU 18. ledna 2011.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Různé role zástupce ředitele školy
Inkluzivní trendy v současné etopedii
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
 je systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole  s důrazem na implementaci.
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
PhDr. Veronika Girglová
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Jiří HAVEL - Jana KRATOCHVÍLOVÁ Katedra primární pedagogiky PdF MU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Výzkumný záměr – zaměření PAS
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
S OCIÁLNÍ PRÁCE JAKO DIMENZE SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ INTERVENCE SE ZAMĚŘENÍM NA ETOPEDII VIII. Hradecké dny sociální práce 7. – 8. října 2011 doc. PhDr. Věra.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Základy speciální pedagogiky Etopedie
PŘECHOD Z INSTITUCIONÁLNÍ VÝCHOVY DO ŽIVOTA MEZIOBOROVÁ SPOLUPRÁCE
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Od integrace k inkluzi Mgr. Ludmila Večerková
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
První zkušenosti s evaluací
Hodnocení ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kompetence kariérových poradců ke kariérovému vzdělávání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Informované přístupy jako inkluzivní podpora PdF MU, Brno Informované přístupy Poradenské dny 3. – 5. 10. 2011, Seč Ústupky jako inkluzivní podpora ve vzdělávání žáků v riziku poruch chování doc.PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. PdF MU, vojtova@ped.muni.cz

Obsah Úvod Perspektiva dítěte v riziku v inkluzivní škole Dilemata vzdělávání žáků v riziku poruch chování PCH Vývojová dimenze PCH Porucha chování jako bariéra učení 7P Inkluzivní škol Škola Postoje žáků s problémy a poruchami chování ke školnímu prostředí Doporučení a) praxe, b) výzkum VZ MSM0021622443 “Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání”

Perspektiva dítěte v riziku (ohrožení) Odlišnosti Znevýhodnění Riziko Potřeba Příležitost Odolnost Posilování Zvládání

Dilemata inkluzivního vzdělávání žáků v riziku vývoje poruch chování Tlak na školy Vzdělávání všech žáků Zvyšování výkonu 13 – 17% výuky zabírá řešení problémů s chováním žáků 3 z 5 škol považují problémy s chováním žáků za překážku pro kvalitivní změny výuky (200 škol/23 států - OECD, 2009) Největší problém českého školství – problémy s chováním žáků (Walterová, 2009) Vyloučení ze školy – nejčastější řešení (Kauffman, 2001, 2005, Meijer, 2003) INKLUZE

Perspektivy práce s delikventní mládeží, 25. - 26.5.2011 Neinformovanost o odlišnostech, potřebách Posilování negativních sociálních vlivů a individuálních dispozic Vylučování - střídání škol Odmítání školy, rozvoj poruchy chování Porucha chování, Ústavní výchova Ochranná výchova Zkušenost nepřijetí, odmítnutí 2/3 žáků s PCH do ÚV bez jakékoli intervence

Rizika vývoje poruchy chování z perspektivy WHO, 2001 – kvality života, inkluzivních přístupů Sociální vlivy Osobnostní faktory Zkušenost s chováním biologické faktory nepředurčují vývoj chování v jasné a neměnné linii, jsou to kvalita sociálního prostředí, sociálních vztahů a individuální postoje, sebedůvěra a kompetence, které určují, zda se rizika v osobnostní rovině jedince rozvinou v poruchu chování

Rizika vývoje poruchy chování z perspektivy bariér v učení a výuce (Helus, Pelikán, 1984, Kauffman, 2005, Lane, Gresham, 2002, Schütz, 2005, Visser, 2009…) Žáci v riziku poruchy chování Žáci s problémy v chování Žáci s poruchou chování Riziko Problémy v chování Porucha chování Znevýhodnění, sociální, zdravotní Dispozice Odlišné příležitosti, zkušenosti, kompetence Neschopnost přizpůsobit se očekávání Nedostatek pozitivní interakce Negativní sebehodnocení Syndrom bludného kruhu Rezignace na školní úspěch Pozice „outsidera“ Negativní sebeobraz, Interakce a vazby na problémové žáky riziko riziko SVP SVP

Perspektivy práce s delikventní mládeží, 25. - 26.5.2011 Informace o odlišnosti žáka s PCH jako vzdělávací potřebě Odmítání školy Neschopnost naplnit požadavky, přizpůsobit se Syndrom bludného kruhu neúspěchu Potřeba pozitivní interakce Potřeba sociální akceptace Negativní sebevnímání, Odlišné příležitosti, kompetence Potřeba včasné intervence

Nástroj pro včasné vyhledání žáků v riziku ve škole Nástroj pro včasné vyhledání žáků v riziku ve škole výzkum od roku 2008 1600 žáků Validizace Vývoj verze pro web Výstupem: Autoevaluační nástroj - Rizika a pozitiva školního života očima žáků - předcházení problémům v chování ve škole Identifikace rizikových a posilujících oblastí školního života ve vztahu k problémovému chování žáků. Otázka výzkumu: Existuje souvislost mezi hodnocením školy a negativním sebehodnocení chování žáků?

Metodologie výzkumu Dotazník – Škola je místo, kde Škála sebehodnocení chování Celkem 35 položek /6 dimenzí A - úspěch a příležitost - celková spokojenost I - formování (podpora) identity N - negativní prožívání S - školní status T - vztah učitel-žák V – sociální začlenění ve vrsvenických skupinách Williams, Batten (1981) Binkley, Rust, Williams (1996) Celkem 6 položek Metoda introspekce Šestibodová škála Administrátoři

Škála sebehodnocení chování_ZŠ

Celková distribuce hodnot škály (soubory - ZŠ – neg, poz, střed, SVP )

Celkový profil škály hodnocení školy

T_vztah učitel žák Průměrné hodnoty (soubory - ZŠ – neg, poz, střed, SVP ) Škola je místo, kde Posílení: Podpora učitelem Známkování Riziko: Spravedlivé hodnocení Naslouchání žákovi

N_negativní prožívání Průměrné hodnoty (soubory - ZŠ – neg, poz, střed, SVP ) Škola je místo, kde Posílení: Sociální začlenění Riziko: Vztah učitele

S_školní status Průměrné hodnoty (soubory - ZŠ – neg, poz, střed, SVP ) Škola je místo, kde Posílení: Podpora spolužákem, Riziko: Význam vlastní osoby

A_úspěch a příležitost Průměrné hodnoty (soubory - ZŠ – neg, poz, střed, SVP ) Škola je místo, kde Posílení: odpovědnost za úspěch, příležitost k učení Riziko: radost z učení, zájem učitele o názor žáka

Průměrné položky celkově za doménu (soubory - ZŠ – neg, poz, střed, SVP ) Rizika Radost spojená se školou Příležitost Posílení Sociální opora – učitel, žák

Determinanty inkluzivního vzdělávání žáků v riziku poruch chování Sociální determinanty lidé si mně váží cítím se osaměle jsem důležitý učitelé mě nemají rádi Procesy učení mohu dosáhnout dobré výsledky spokojenost s činností Procesy opory učitel mně pomůže, když si nevím rady s úkolem

Perspektivy práce s delikventní mládeží, 25. - 26.5.2011 Odlišnosti informující o potřebách a posilujících oblastech Perspektivy práce s delikventní mládeží, 25. - 26.5.2011 Oslabující Posilující učitel žák Vztah Nespravedlivé hodnocení Není příležitost ke komunikaci s učitelem Učitelé jej nemají rádi Sebevnímání Nemá pocit, že je důležitý Ostatní si jej neváží Lidé o něm nepřemýšlí Jiní žáci jsou upřednostňovaní Učení Nerad se učí, není zvědavý Nechodí do školy rád Učitelé se nezajímají o jeho názor žák žák Vztah Pomoc spolužáka Nemá pocit osamělosti Podpora Pomoc učitele Učení Vnímá možnost pro dosažení dobrých výsledků v učení

Doporučení pro praxi Posilovat roli žáků v rozhodovacích procesech školy týkajících se výuky a systémů pro fungování školy – vlastní význam Rozšiřovat platformu pro komunikační procesy mezi žáky a pedagogy Využívat vrstevnickou oporu pro vyrovnávání a podporující procesy u žáků v riziku a s problémy v chování

Děkuji za pozornost. Současnost a budoucnost: NUOV Cesta ke kvalitě AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“ (CZ.1.07/4.1.00/06.0014).

Perspektivy práce s delikventní mládeží, 25. - 26.5.2011 Code MSM Identity code 0021622443 Title Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Elementary Education  Research Institution  Masaryk University  Place Faculty of Education, Masaryk University  Main Researcher prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.  Period 2007-2013