Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přijímací řízení.
Advertisements

Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Akreditace v DiV Modul č. 5: Akreditace v DiV.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
STUDIJNÍ POVINNOSTI STUDENTŮ FF UP
Definice pojmů Co jsou moduly? Co jsou moduly? Moduly představují relativně samostatné, obsahem i cílem uzavřené okruhy učiva, které je možné po jejich.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
doc. Ing. František HELEBRANT, CSc.
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Hodnocení UJEP AK ČR Závěry a doporučení. Personální zajištění posilovat kvalifikační strukturu pracovišť - vytvořit realistické a kontrolovatelné plány.
STANDARD STUDIA k výkonu specializovaných činností Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Projekt Bologna Experts 2009 – 2011 Certifikát ECTS&DS Label Rudolf Šindelář/Praha
Praha, 23. ledna  Zahájení (Štěpán Blahůšek)  Studijní opory a jejich závazná osnova (Vladimír Kaucký)  Přestávka  Editace interaktivní osnovy.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
EUROPASS EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
AKREDITACE: strategie institucí (škol) DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého v Olomouci 11. leden.
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Mise a vize VŠKV  Jediná vysoká škola se sídlem v Karlovarském kraji  Jedinečnost vzdělávacího programu neuniverzitního typu  Inovační inženýrství.
Rada VŠ - poznámky Josef Stráský
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
NÁRODNÍ RADA PRO KVALIFIKACE MŠMT, Legislativní rámec Zákon č. 179/2006 Sb.: § 24 – Rada § 24, odst. 7  Jednací řád Rady  Statut Rady § 23,
Vysoká škola sociálně správní, Havířov. jedna z nejmladších soukromých vysokých škol v ČR státní souhlas od listopadu 2007 výuka zahájena v září 2008.
1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha 1- Malá.
STUDIJNÍ POVINNOSTI STUDENTŮ FF UP 2016/2017. OBSAH 2 1UPOZORNĚNÍ PRO VŠECHNY STUDENTY……………………………..3 2BAKALÁŘSKÉ STUDIUM……………………………………………………… ročník.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
Harmonizace studia na VOŠ aVŠ Výzva na jednotný vzdělávací systém Valérie Tóthová.
Fakulta zdravotnických studií
Profesionalizace práce koordinátorů EV ve školách Olomouckého kraje
Systém zajišťování kvality na UK
Činnost Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a akreditace
Seminář pro výchovné poradce SŠ
Zajištění kvality studijních programů
Fakulta zdravotnických studií
Uznávání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace podle novely zákona o vysokých školách č. 137/2016 Sb. (květen 2016) Ministerstvo školství,
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
PHmax ve středním vzdělávání
Příprava studijního programu
Studijní program Ošetřovatelství
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Právo, Účetnictví, Webový design a grafika, Ekonomika a mezinárodní obchod, PÍSEMNÁ A ELEKTR. KOMUNIKACE, Reklamní a marketingová komunikace, Právo Evropské.
Institucionální akreditace
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Kódy studijních programů
Transkript prezentace:

Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého v Olomouci 11. leden 2005

Proč nás zajímá ? Akreditace : uznání platnosti studijního programu a vydání souhlasu s jeho realizací za podmínek, stanovených v předepsané dokumentaci a / nebo za podmínek stanovených oprávněnými posuzovateli. (Průcha, 2003)

Jaké normy definují akreditaci: Zákon o vysokých školách č. 111/1998 Sb. Vyhláška MŠMT ČR o akreditaci, č. 42/1999 Sb. Statut Akreditační komise Dodatek AK k vyhlášce MŠMT z roku 2002: „Specifika“ Dodatek AK k vyhlášce MŠMT z roku 2003:„Minimální standardy“

Zákon o vysokých školách: Tři typy studijních programů: bakalářský (§ 45) magisterský (§ 46) doktorský (§ 47)ŘÁDNÉ(GRADUÁLNÍ) VYSOKOŠKOLSKÉ STUDIUM

Zákon o vysokých školách: Formy vysokoškolského studia: prezenční distanční jejich kombinace § 44, odst. 4: Forma studia vyjadřuje, zda jde o studium prezenční, distanční nebo o jejich kombinaci.

Zákon o vysokých školách: Není-li studijní program akreditován, nelze k jeho studiu přijímat uchazeče, konat výuku, zkoušky ani přiznávat akademické tituly. (§ 78, dost. 2)

Zákon o vysokých školách: Akreditace studijního programu Studijní program podléhá akreditaci, kterou uděluje ministerstvo (§ 78, odst. 1) Ministerstvo neprodleně postoupí žádost Akreditační komisi, která ji posoudí (§ 79, odst. 2) Po obdržení stanoviska Akreditační komise ministerstvo rozhodne o udělení akreditace (§ 79, odst. 4) Ministerstvo akreditaci neudělí, jestliže Akreditační komise nevydala souhlasné stanovisko (§ 79, odst. 5f)

Statut Akreditační komise: Schválen usnesením Vlády ČR. Obsahuje vymezení: činností a působností personálního složení pravidel pro jednání

Akreditační komise MŠMT: Hodnotí činnost vysokých škol a kvalitu akreditovaných činností a zveřejňuje výsledky hodnocení. Posuzuje další záležitosti týkající se vysokého školství, které jí předloží ministr a vydává k nim stanovisko. (článek 1, odst. 1a, b) Statut Akreditační komise:

Vzhledem k velkému rozsahu svých činností zřizuje AK stálé pracovní skupiny stálé pracovní skupiny pro posuzování žádostí institucí o akreditaci a další hodnocení ve smyslu statutu. (článek 9) Statut Akreditační komise:

! ! ! P O Z O R ! ! ! Ze zákona o VŠ, vyhlášky o akreditaci a statutu AK je zřejmé, že: AK je poradním orgánem MŠMT, který posuzuje a vyhodnocuje žádosti vysokých škol o akreditaci, doporučuje výsledné stanovisko a předává toto rozhodnutí ke schválení ministerstvu. Statut Akreditační komise:

Vyhláška o akreditaci: Žádost o akreditaci pro distanční formu studia nebo pro kombinaci prezenční a distanční formy studia v bakalářském a magisterském programu musí splňovat stejné požadavky jako žádost pro prezenční formu a navíc požaduje další specifika. (vyhláška MŠMT o obsahu žádosti o akreditaci studijního programu č. 42/1999 Sb.)

Vyhláška o akreditaci: Součástí pravidel a podmínek pro vytváření studijních plánů studia (§ 4, odst. 4 a) je vymezení rozsahu konzultací nebo soustředění nebo dalších služeb nabízených studentům v jednotlivých akademických rocích, spolu se stanovením jejich povinných a nepovinných částí.

Vyhláška o akreditaci: Součástí pravidel a podmínek pro vytváření studijních plánů studia (§ 4, odst. 4b) je rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů.

Vyhláška o akreditaci: Součástí pravidel a podmínek pro vytváření studijních plánů studia (§ 4, odst. 4c) je charakteristika studijní literatury a dalších studijních pomůcek pro studenty, včetně možností využití moderních informačních technologií. Přílohou jsou vzory studijních distančních textů a případně dalších multimediálních pomůcek daný pro studijní program.

Vyhláška o akreditaci: Doklad o personálním zabezpečení distanční a kombinované formy studia v bakalářském nebo magisterském studijním programu obsahuje doklady o kvalifikaci vyučujících zodpovědných za uskutečňování distanční formy studia a kontroly studijních výsledků. (§ 6, odst. 3 c)

Specifika žádostí o akreditaci ( červenec 2002) AK označila distanční formu studia za „specifický způsob poskytování a získávání vysokoškolského vzdělávání. Vychází z faktu, že studenti se přímé, kontaktní výuky zúčastňují výjimečně a obvykle jenom s cílem získat dovednosti požadované studijním plánem. Tomuto faktu musí odpovídat připravenost instituce k poskytování distančního studia.“

Minimální standardy AK (září 2003) Charakterizují obecné minimální požadavky AK k projednávání žádostí o akreditaci, rozšíření akreditace a prodloužení doby platnosti akreditace studijních programů a jejich oborů. Splnění minimálních standardů AK je podmínkou nutnou, nikoliv postačující AK mohou být stanovena další specifická kritéria.

1) Standardní doba studia v prezenční formě a v kombinaci prezenční a distanční formy studia je shodná. Minimální standardy AK (září 2003)

2) Bakalářský nebo magisterský studijní program musí být ve všech předmětech vyučovaných distančně zajištěn učebními oporami.

Minimální standardy AK (září 2003) 3) Musí být jednoznačně vymezen podíl kontaktní a distanční části studia a musí být jednoznačně popsán způsob výuky v distanční části (studijní opory, e-learning, kontakt s vyučujícími, apod.)

Minimální standardy AK (září 2003) 4) Musí být zajištěna možnost komunikace s vyučujícím přes Internet.

Minimální standardy AK (září 2003) 5) Bakalářský nebo magisterský program musí být zajištěn učebními oporami alespoň pro třetinu teoretických předmětů při podávání žádosti.

Minimální standardy AK (září 2003) 6) Musí být stanoven systém konzultací a nabídka dalších výukových možností.

Minimální standardy AK (září 2003) 7) U doktorského programu se nevyžadují údaje a doklady v porovnání s prezenční formou studia.

Minimální standardy AK (září 2003) 8) U uměleckých studijních programů se vyžadují údaje a doklady v porovnání s prezenční formou studia podle požadavků příslušné pracovní skupiny.

Závěr Centrum distančního vzdělávání UP v Olomouci vydalo praktickou příručku „Akreditace v distančním vzdělávání“ pro přípravu projektu distančního studijních programu. Příručka obsahuje podrobný popis jednotlivých aspektů projektu. Autorem je Ing. Jiří Průcha, který pracuje jako odborný pracovník Národního centra distančního vzdělávání v Praze a spolupracuje s AK.

Zdroje: Zákon o vysokých školách č. 111/1998 Sb. Vyhláška MŠMT ČR o akreditaci, č. 42/1999 Sb. Statut Akreditační komise Dodatek AK k vyhlášce MŠMT z roku 2002: „Specifika“ Dodatek AK k vyhlášce MŠMT z roku 2003:„Minimální standardy“ Průcha, J.: Akreditace v distančním vzdělávání. Olomouc 2003 (c) Mgr. Irena Hoblíková