Zoner Callisto V této prezentaci najdete různé návody a rady jak pracovat s programem Zoner Calisto.
Obsah Seznámení s pracovní plochou programu. Popis nástrojů používaných v programu. Ukázky použití jednotlivých uvedených nástrojů v programu. Návod jak nakreslit v Zoner Callistu nějaký obrázek.
1. Seznámení s pracovní plochou programu. Jestliže si spustíte program Zoner Callisto objeví se Vám na obrazovce pracovní plocha tohoto programu. Když se na tuto pracovní plochu podíváte uvidíte bohatou škálu pracovních nástrojů. V dalších krocích si tyto pracovní nástroje stručně popíšeme.
Pracovní plocha programu Zoner Callisto.
2. Popis nástrojů v programu Zoner Callisto 2.1. Základní lišta. a) Výběr a editace objektů b) Tvarování objektů c) Křivky d) Tvary různých geometrických obrazců e) Text f) Tabulky g) Vkládání obrázků h) O krok vzad i) O krok vpřed j) Zvětšení měřítka obrázku k) Zmenšení měřítka obrázku l) Předchozí měřítko
a) Výběr a editace objektů Objekt označíme následujícím způsobem: Na pracovní ploše máme nakresleny dva obrazce. Jeden červený a druhý zelený. My chceme označit zelený obrazec a proto na “základní liště“ označíme nástroj “výběr”. Poté najedeme kurzorem do místa kde je vyznačená číslice ‘‘1‘‘, zmáčkneme levé tlačítko myši a směřujeme dolů k pravému okraji obrazce. Jestliže jsme obrazec správně označili objekt bude ve tvaru v jakém ho vidíte v místech s číslem ‘‘2‘‘. 1 2
b) Tvarování objektů K čemu nám slouží tvarování objektů? Tvarování objektů používáme k tomu, když chceme například z jednoduché čáry udělat oblouk. Nebo z obdélníku k nějaký různě zaoblený nepravidelný tvar. Jak tedy budeme postupovat? 1. 2. Nejprve nakreslíme vodorovnou přímku. Poté na “základní liště“ označíme tlačítko tvarování objektů. Když máme takto zvoleno najedeme kurzorem myši na naší nakreslenou přímku a “klikneme“ na ni. Měla by se zbarvit do zelena jak je vidět na obrázku.
a b c d 3. 4. Máme-li takto označenou přímku zvolíme na liště nástrojů, nástroj “změnit na křivku“ jak je vidět v levém rohu obrázku a “klikneme“ na něj. Křivka se nám změní do tvaru jak je vidět v kroku “4“. Jak je vidět křivka se nám rozdělila na čtyři body (a,b,c,d). Za tyto body můžeme myší křivku uchopit a libovolně ji tvarovat.
c a d b 5. Takto vypadá výsledný obrázek, kdy jsme změnili přímku na křivku. Vyznačenými body (a,b,c,d) můžeme libovolně otáčet a tvarovat. Měnit tvar můžeme například třeba i u obrazců jako jsou čtverce, obdélníky nebo trojúhelníky. Musíme však objekt rozdělit na přímky což se nám podaří kliknutím na toto tlačítko v pravém dolním rohu. Objekt se rozdělí na přímky a pracujeme stejným postupem.
C) Výběr křivky a e Tuto lištu s nabídkou různých tvarů křivek získáte tak, že kliknete na myši levým tlačítkem, tlačítko držíte a vyberete si jednu z požadovaných křivek. b d c a) Křivka, u které můžete libovolně měnit její tvar. Jednotlivé křivky po kliknutí se napojují.Tuto křivku dokončíte pouze kliknutím na výchozí bod odkud jste křivku započali. b) Tento nástroj Vám napomůže vytvořit rovné přímky napojené za sebou ukončíte ji pouze kliknutím do výchozího bodu. c) Tento nástroj Vám napomůže vytvořit křivku, ale jen jednu jedinou. d) Tento nástroj Vám napomůže vytvořit přímku, ale jen jednu jedinou to znamená, že jednotlivé křivky na sebe nenavazují. e) Tento nástroj Vám napomůže vytvořit křivku kdy libovolně jezdíte myší po ploše. Za kurzorem se vytváří nepravidelná čára
d) Tvary geometrických obrazců V základní liště najdeme rozmanitou nabídku nástrojů. Jedním z nich je i nabídka “tvary obrazců“ kterými můžeme kreslit rozmanitou škálu obrazců. Tato nabídka také znázorňuje lištu ve které můžete měnit počty cípů. Pro názornost jsou uvedeny nějaké příklady ve spodní části obrazovky.
e) Text f) Tabulky g) Vkládání obrázků Tato nabídka nám umožňuje do námi vytvořeného obrázku vložit jakýkoliv text. f) Tabulky Za pomoci tohoto nástroje můžeme do obrázku vkládat tabulky. Po kliknutí na toto tlačítko se objeví tato tabulka. V této tabulce si zvolíme požadovaný počet řádků a sloupců. g) Vkládání obrázků Pomocí této nabídky lze do programu Zoner Callisto vložit jakékoli obrázky “stažené z Internetu. S takto vloženými obrázky lze v programu libovolně pracovat.
2.2. Alternativní pracovní lišta Informace o dokumentu Převést objekt na křivky Rozdělit skupinu Vodicí linky Nástroje pro překrývání obrazců. Perspektiva Síť Nástroje pro práci s objekty. (otáčení, rotace atd.) Vytvořit skupinu Nastavení dokumentu Alternativní prac. lišta Duplikační režim. (rychlé kopírování) Celoobrázkový přehled Kvalita vykreslování