číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:9. ročník Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat souvislý přehled o 1. fázi národního obrození. Seznámení s charakteristikou doby, cíli 1. období národního obrození, první úkoly obrozenců v oblasti jazykovědy, historie, básnictví a žurnalistiky – první české noviny, vydavatelství. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním setkání žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jež vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.
1. fáze NO 70. léta 17. století
Charakteristika doby vznik nových společností: 1784 Společnost NAUK později Královská (česká) společnost NAUK od roku 1989 Česká akademie věd hledání vlastenectví odpor proti josefínským centralizačním snahám
Cíle obnovit, zachránit a uchovat český jazyk vytvořit spisovný jazyk, dát pevná pravidla - jazykověda vytvořit novou slovní zásobu - jazykověda vytvořit názvosloví (terminologii) jednotlivých oborů – vědní obory povýšit hovorovou češtinu na spisovnou - básnictví rozšířit český jazyk ve společnosti - divadlo
Jazykověda jazyk je znakem novodobého českého národa, proto mu obrozenci věnovali takovou péči potřeba očistit jazyk od němčiny, nenásilně vytvořit, obohatit slovní zásobu ukazuje příbuznost se slovanskými jazyky - nárok existovat a aktivně se podílet na rozvoji národa (jako ruština, polština, atd.) hlavní představitel – Josef Dobrovský
Historie zájem o historii – zvýšit národní sebevědomí (svatý Václav, Karel IV.), navázat na český jazyk z veleslavínského období (český jazyk na vrcholu) objeveny 2 rukopisy (spor o jejich pravost) František Matěj Pelcl - kronikář, první profesor čj na KU dílo: Nová kronika česká – napravuje omyly a nepřesnosti českých kronikářů Gelacius Dobner – „otec českého moderního kritického dějepisu“ dokazoval historickou nespolehlivost Hájkovy Kroniky české, vydával staré listiny
Počátky novočeského básnictví Antonín Jaroslav Puchmajer založil 1. novočeskou básnickou školu dílo: Óda na Jana Žižku z Trocnova - oslavuje Žižku jako skutečného hrdinu uspořádal 5 almanachů básní českých, moravských a slovenských autorů: Sebrání básní a zpěvů – 2, Nové básně - 3
Novinářství funkce novin: informativní, vzdělávací, estetická Václav Matěj Kramerius redaktor Schönfeldských novin později zakládá své vlastní noviny: C.K. pražské poštovské noviny (císařsko- královské) - politické články, zprávy z domova
Ověřovací test 1.Datujte 1.období NO. 2.Jmenujte 3 cíle 1.období NO. 3.O která období českých dějin projevovali obrozenci velký zájem? 4.Jmenujte historika 1.období NO. 5.Které dílo napsal A. Puchmajer (básník)? 6.Kdo první založil, vedl a psal do novin v 1. období NO?
Odpovědi ověřovacího testu léta 17.století – Obnovit, zachránit a uchovat český jazyk, vytvořit spisovný jazyk s pravidly, vytvořit slovní zásobu, vytvořit názvosloví, povýšit hovorovou češtinu na spisovnou, rozšířit český jazyk ve společnosti. 3.Období knížete Václava, Karla IV., Jana Žižky. 4. František Matěj Pelcl 5. Sebrání básní a zpěvů 6. Václav Matěj Kramerius
Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna ISBN SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment ISBN ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II.. Praha: Paseka ISBN VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.