Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Advertisements

Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Počátky novodobého českého básnictví a novinářství Mgr
Název: VÝVOJ DIVADLA V POČÁTCÍCH NÁRODNÍ OBROZENÍ
České národní obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:VÝZNAM A PROBLEMATIKA RUKOPISŮ.
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:2. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Etapy českého národního obrození
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
České národní obrození
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Národní obrození.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura národní obrození: I. fáze Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
České země ve 2. polovině 18. století
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
1. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
3. Fáze Národního obrození
70.léta 18.století - pol. 19.století
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
2. Fáze Národního obrození
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Národní obrození Opakování
České národní obrození
Transkript prezentace:

číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:9. ročník Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121

Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat souvislý přehled o 1. fázi národního obrození. Seznámení s charakteristikou doby, cíli 1. období národního obrození, první úkoly obrozenců v oblasti jazykovědy, historie, básnictví a žurnalistiky – první české noviny, vydavatelství. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním setkání žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jež vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.

1. fáze NO 70. léta 17. století

Charakteristika doby vznik nových společností: 1784 Společnost NAUK později Královská (česká) společnost NAUK od roku 1989 Česká akademie věd hledání vlastenectví odpor proti josefínským centralizačním snahám

Cíle obnovit, zachránit a uchovat český jazyk vytvořit spisovný jazyk, dát pevná pravidla - jazykověda vytvořit novou slovní zásobu - jazykověda vytvořit názvosloví (terminologii) jednotlivých oborů – vědní obory povýšit hovorovou češtinu na spisovnou - básnictví rozšířit český jazyk ve společnosti - divadlo

Jazykověda jazyk je znakem novodobého českého národa, proto mu obrozenci věnovali takovou péči potřeba očistit jazyk od němčiny, nenásilně vytvořit, obohatit slovní zásobu ukazuje příbuznost se slovanskými jazyky - nárok existovat a aktivně se podílet na rozvoji národa (jako ruština, polština, atd.) hlavní představitel – Josef Dobrovský

Historie zájem o historii – zvýšit národní sebevědomí (svatý Václav, Karel IV.), navázat na český jazyk z veleslavínského období (český jazyk na vrcholu) objeveny 2 rukopisy (spor o jejich pravost) František Matěj Pelcl - kronikář, první profesor čj na KU dílo: Nová kronika česká – napravuje omyly a nepřesnosti českých kronikářů Gelacius Dobner – „otec českého moderního kritického dějepisu“ dokazoval historickou nespolehlivost Hájkovy Kroniky české, vydával staré listiny

Počátky novočeského básnictví Antonín Jaroslav Puchmajer založil 1. novočeskou básnickou školu dílo: Óda na Jana Žižku z Trocnova - oslavuje Žižku jako skutečného hrdinu uspořádal 5 almanachů básní českých, moravských a slovenských autorů: Sebrání básní a zpěvů – 2, Nové básně - 3

Novinářství funkce novin: informativní, vzdělávací, estetická Václav Matěj Kramerius redaktor Schönfeldských novin později zakládá své vlastní noviny: C.K. pražské poštovské noviny (císařsko- královské) - politické články, zprávy z domova

Ověřovací test 1.Datujte 1.období NO. 2.Jmenujte 3 cíle 1.období NO. 3.O která období českých dějin projevovali obrozenci velký zájem? 4.Jmenujte historika 1.období NO. 5.Které dílo napsal A. Puchmajer (básník)? 6.Kdo první založil, vedl a psal do novin v 1. období NO?

Odpovědi ověřovacího testu léta 17.století – Obnovit, zachránit a uchovat český jazyk, vytvořit spisovný jazyk s pravidly, vytvořit slovní zásobu, vytvořit názvosloví, povýšit hovorovou češtinu na spisovnou, rozšířit český jazyk ve společnosti. 3.Období knížete Václava, Karla IV., Jana Žižky. 4. František Matěj Pelcl 5. Sebrání básní a zpěvů 6. Václav Matěj Kramerius

Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna ISBN SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment ISBN ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II.. Praha: Paseka ISBN VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.