Příklad pravidelných slovotvorných vzorců v automatickém zpracování češtiny a ruštiny Jaroslava Hlaváčová Anja Nedolužko Ústav formální a aplikované lingvistiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Číslo v digitálním archivu školy
III/2 III. 2 9.C
Jen tak … Život se sestává z mnoha malých mincí,
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Slovesný vid Dokonavý nedokonavý.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Adaptační kurz
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Jak to vlastně bylo. Nikola Petráková.
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
ZÁJMENA (pronomina).
1. Třikrát Petr vyznával, | že miluje Pána svého. | Třikrát Pán mu přikázal | pečovat o bezbranného. Málo je říkat: sestry, bratři. Nést břemena, to k.
Семинар «Чешские словечки - 2» Ať, kéž, nikoli, nejspíš, třeba, teprve, pouze, přestože, poněvadž…
Dopis od Boha.
V životě nemůže být každý hrdinou, ale každý může zůstat člověkem... ale každý může zůstat člověkem...
SKLOŇOVÁNÍ OSOBNÍCH ZÁJMEN
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Slovní druhy 6. ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Rozvíjející větné členy - opakování -
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
jazyk a jazyková komunikace český jazyk
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Семинар «Чешские словечки» sice, ale, však, avšak, asi, přece, totiž...
Rozvíjející větné členy - opakování -
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Věta jednoduchá a souvětí“
9 let na základní škole:.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Anotace: informace navíc Autor: Mgr. Eva Palovská,2011 Ověření ve vyuce: ,
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.
Základní škola Bylany, okres Kolín
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Prezentace Alexandra Průšová
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
VY_32_INOVACE_13_SLOVNÍ DRUHY_PŘÍSLOVCE
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
3.7 SLOVNÍ ÚLOHY vedoucí na soustavy lineárních rovnic
Sada 2 Jazyková komunikace MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Autor: Mgr. Lenka Zlámalová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ JAZYK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Přeji krásný den... Pro Tebe.
Druhy přísudku Skladba věty.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

Příklad pravidelných slovotvorných vzorců v automatickém zpracování češtiny a ruštiny Jaroslava Hlaváčová Anja Nedolužko Ústav formální a aplikované lingvistiky MFF UK v Praze

V zimě jsem jela do Itálie lyžovat. Vytáhla mě Marie, byl to její nápad, že si společně zalyžujeme. Rozlyžovaly jsme se poměrně rychle. První den jsme si jen tak zvolna polyžovaly. Další dny jsme se už nalyžovaly víc. Poslední den jsem už měla pocit, že jsme se vylyžovaly hodně. Už jsme musely odpočívat, abychom se neulyžovaly.

Этим летом я ездил в Италию на месяц плавать. Первая неделя – это только расплаваться, поплавать себе в своё удовольствие, покачаться на волнах. Однажды я так заплавался, что даже пообедать забыл. К концу третьей недели я наконец наплавался, а к середине четвёртой уже уплавался до изнеможения. В конце месяца у меня было такое ощущение, что я уже весь изплавался, просто выплавался напрочь и море просто видеть не могу.

Stupňování sloves v češtině a ruštině Příklad pravidelných slovotvorných vzorců v automatickém zpracování češtiny a ruštiny Jaroslava Hlaváčová Anja Nedolužko Ústav formální a aplikované lingvistiky MFF UK v Praze

Stupeň intenzity slovesného děje pravidelné tvoření sloves pomocí předpon:  roz- / раз- rozmávat se / размахаться  po- / по- pomávat si / помахать (себе)  za- / за- zamávat si / замахаться  na- / на- namávat se / намахаться  vy- / вы- vymávat se / вымахаться  u- / у- umávat se / умахаться  -- / из- -- / измахаться morfologická (?) kategorie relevantní pro slovesa Společné lemma: mávat (rus. махать)

Stupeň intenzity slovesného děje v češtině: v ruštině:

Sloveso + předpona Zvratná částice Význam roz- žouželitsezačít žouželit po- žouželitsi (se) žouželit v klidu, většinou příjemně za- žouželitsi (se) žouželit po delší dobu a užít si to na- žouželitsehodně žouželit vy- žouželitsehodně žouželit a být s tím spokojen u- žouželitsežouželit až do vyčerpání

Sloveso + předpona Zvratná částice Význam раз- шмуцать -сяzačít шмуцать, + zesílit intenzitu по- шмуцать 0 (себе) шмуцать nějakou dobu, nejčastěji relativně krátce за- шмуцать -сяшмуцать déle než obvykle, příliš dlouho на- шмуцать -сяhodně шмуцать, často spíš s kladným výsledkem вы- шмуцать -сяшмуцать až do vyčerpání у- шмуцать-сяшмуцать až do vyčerpání

Příklady roz- / раз- Někde v tom mlází se znova rozťukal datel Promnul si prsty, samým vzrušením se mu rozbrněly. Просто расслушаться надо, тогда почувствуешь /= Musíš se prostě rozposlouchat, pak to pochopíš./ v češtině: v ruštině:

Příklady po- / по- místečko ve stínu, kde by si každý druhý pejsek rád pěkně pochrupkal pohrál si se startovacími klapkami na křídlech Анатоль Максимович укрепился на своих ногах, еще немного пообдумывал ситуацию, а затем, очень внезапно, начал проявлять повышенную активность. /=Anatol Maximovič se upevnil na svých nohou, ještě chvíli si popřemýšlel nad situací a pak najednou začal projevovat zvýšenou aktivitu./ v češtině: v ruštině:

Příklady za- / за- o jejich tématech si budou moci rovnou i zachatovat. Poté zašel do tělocvičny, aby si podle svého rituálu ještě zaposiloval. Na druhou stranu : trochu si čas od času zašílet v takovéto nevinné záležitosti patří v této nespravedlností a stresem napěchované době skoro k léčebným procedurám. Избавляемся от вещичек, которые давно зависелись в нашем шкафчике! /=Zbavujeme se věcí, které příliš dlouho visí (lit. zavisely si) v naší skříni!/ v češtině: v ruštině:

Příklady na- / на- Člověk se hrozně naběhá. matinka zatim doma vykládala, co se nastará a naběhá,... Co jsem se jen natančila to léto Она руку привязала, чтобы не позвонить Новикову и не спросить, какими же это чудесными именами он Евгению Гордееву напредставлялся. /= Uvázala si ruku, aby nezavolala Novikovovi a neřekla mu, jakými úžasnými jmény se napředstavoval Jevgeniji Gordejovovi./ v češtině: v ruštině:

Příklady vy- / вы- vyplačte se do sytosti V pohodě se tam celé dny můžeme do sytosti vyjezdit Выбегаться моему не надо, ему надо выплаваться. То есть отплавать свое. /= Ten můj nepotřebuje se vyběhat. Ten potřebuje se vyplavat, čili odplavat všechno, co mu patří./ v češtině: v ruštině:

Příklady u- / у- To by se asi norští fanoušci uslavili k smrti. jak bylo zjištěno, unudit se nikdo nemůže málem se uštěkal Всем смешно, а я уже весь укашлялся и усопливился... /=Všichni se smějí, ale já jsem se už úplně ukašlal a usmrkal.../ v češtině: v ruštině:

Příklady из- ( pouze rus. ) За 40 с лишним лет рисования он не изрисовался. /= lit. Za 40 let malování se nevymaloval (ve smyslu nepřestal být dobrým malířem)/

Homonymie se zavedenými slovesy se stejným významem rozesmát se, рассмеяться s odlišným významem usmát se, расписаться Hezky se na mě usmála. (úsměv) Celý večer se něčemu smála, až se skoro usmála. (smích)

Homonymie – ruský příklad Путин расписался на капоте новой Mazda на церемонии открытия нового завода. /Putin se podepsal na kapotě nové Mazdy během slavnostního otevření nové továrny/ Сначала было тяжело писать левой рукой, но постепенно он расписался и все стало как раньше. /Na začátku nemohl psát levou rukou, ale pak se pomalu rozepsal a už to bylo jako dříve/

Potíže s homonymií U stupňovaného slovesa často chybí (generalizuje se) doplnění (např. předmět). Další intenzifikátor ve větě: do sytosti, dosyta, úplně, k smrti, do (úplného) vyčerpání совсем, досыта, до смерти. Hezky se na mě usmál. (úsměv) Celý večer jsme se něčemu smáli, až jsme se skoro usmáli k smrti. (smích)

Lemmatizace usmát se usmát (se) smát (se) ? ulyžovat se ulyžovat (se) lyžovat ?

Důvody pro společné lemma velká produktivita - jde to skoro vždy stejný význam předpon vyřešení homonymie s existujícími slovesy jiného významu (vysmát se, zamávat) automatické zpracování, např. překlad

Slovenština?

A co slovesný vid? mávat = nedokonavé xy-mávat se = dokonavé Může se vid slovesa měnit uvnitř paradigmatu? Jinak: je vid globální, nebo flektivní kategorie?

Morfologické kategorie Globální: –slovní druh –poddruh –.... Flektivní: –rod –číslo –pád –osoba –stupeň –.... ?: – vid Souvisí i s lemmatem vidových dvojic - jedno, nebo dvě?