Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního programuOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuVyužití ICT ve výuce Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Stupeň a typ vzděláváníOdborné vzdělávání Vzdělávací oblastJazykové vzdělávání Vzdělávací oborČeský jazyk a literatura Název tematické oblasti (sady)Gramatika a větná skladba Název vzdělávacího materiáluCitoslovce Druh učebního materiáluPowerpointová prezentace Anotace Prezentace slouží jako pomůcka při výuce tématu citoslovce. Žák bude seznámen se základním dělením citoslovcí a bude pracovat s pojmy pocitová, kontaktová a zvukomalebná citoslovce, slovní druh, věta, zvuk, nálada. Žák si ověří své znalosti – prezentace obsahuje i procvičení s řešením úkolů. Klíčová slovacitoslovce, slovní druh, zvukomalebná, pocitová a kontaktová citoslovce, zvuky, nálady RočníkII. Typická věková skupina16 – 19 let AutorMgr. Šárka Adamcová Datum zhotovení
C ITOSLOVCE VY_32_NOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
C ITOSLOVCE vrr méé fuj tiktak kykyryký ach hurá aport hej ahoj bú cink hej rup no bože hajej dadej hepčí haf prásk VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
C ITOSLOVCE (I NTERJEKCE ) slova neohebná napodobují zvuky, vyjadřují nálady, city nebo vůli mluvčího VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
C ITOSLOVCE (I NTERJEKCE ) nejsou větnými členy, ale výjimečně mohou zastupovat jiné větné členy: Moucha bz a už byla pryč. – přísudek Hlasité hurá znělo sálem. – podmět ve větě stojí samostatně, oddělujeme je čárkou!! Brr, to je zima. Au, to bolí. VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
K LASIFIKACE CITOSLOVCÍ zvukomalebná (onomatopoická) pocitová kontaktová VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
Z VUKOMALEBNÁ CITOSLOVCE napodobují zvuky, které vydávají lidé, zvířata i neživé věci Vyber vrr méé fuj tiktak kykyryký ach hurá aport hej ahoj bú cink hej rup no bože hajej dadej hepčí haf prásk VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
Z VUKOMALEBNÁ CITOSLOVCE napodobují zvuky, které vydávají lidé, zvířata i neživé věci vrr méé fuj tiktak kykyryký ach hurá aport hej ahoj bú cink hej rup no bože hajej dadej hepčí haf prásk VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
P OCITOVÁ CITOSLOVCE vyjadřují vnitřní stavy, pocity a hodnocení Vyber vrr méé fuj tiktak kykyryký ach hurá aport hej ahoj bú cink hej rup no bože hajej dadej hepčí haf prásk VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
P OCITOVÁ CITOSLOVCE vyjadřují vnitřní stavy, pocity a hodnocení vrr méé fuj tiktak kykyryký ach hurá aport hej ahoj bú cink hej rup no bože hajej dadej hepčí haf prásk VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
K ONTAKTOVÁ CITOSLOVCE slouží k udržování kontaktu, k získání pozornosti vrr méé fuj tiktak kykyryký ach hurá aport hej ahoj bú cink hej rup no bože hajej dadej hepčí haf prásk VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
Z OPAKUJEME SI : Doplňte: Citoslovce patří mezi ……….. slovní druhy. Dělíme je na zvukomalebná, kontaktová a ………... Zvukomalebná citoslovce napodobují zvuky, které vydávají ………………………………... Řešení VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
Z OPAKUJEME SI : Doplňte: Citoslovce patří mezi neohebné slovní druhy. Dělíme je na zvukomalebná, kontaktová a pocitová. Zvukomalebná citoslovce napodobují zvuky, které vydávají lidé, zvířata a neživé věci. VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
Z OPAKUJEME SI : Vyberte z nabídky citoslovce: já avšak s pět méé protože ach hurá dům slyšet bú prásk Vyberte z nabídky kontaktová citoslovce: brr bác mňau bum buch hej ó Řešení VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
Z OPAKUJEME SI : Vyberte z nabídky citoslovce: já avšak s pět méé protože ach hurá dům slyšet bú prásk Vyberte z nabídky kontaktová citoslovce: brr bác mňau bum buch hej ó VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
Z OPAKUJEME SI : 1. V uvedených větách nahraďte slovesa vhodnými citoslovci: a) Dítě spadlo na zem. b) Ptáci odletěli na protější strom. 2. Doplňte interpunkci: a) Kámen žbluňk do vody. b) Zavolala na nás hoj! c) Ach to je nádhera! 3. Klasifikujte citoslovce v 1. a 2. cvičení: Řešení VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
Ř EŠENÍ : 1. V uvedených větách nahraďte slovesa vhodnými citoslovci: a) Dítě bác na zem. - zvukomalebná b) Ptáci frnk na protější strom. - zvukomalebná 2. Doplňte interpunkci: a) Kámen žbluňk do vody. - zvukomalebná b) Zavolala na nás hoj! - kontaktová c) Ach, to je nádhera! - pocitová 3. Klasifikujte citoslovce v 1. a 2. cvičení: VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
P OKUSTE SE VYTVOŘIT TEXT OBSAHUJÍCÍ CITOSLOVCE. V YHRÁVÁ TEN, KDO BUDE MÍT NEJVÍCE CITOSLOVCÍ !! Č ASOVÝ LIMIT 3 MINUTY VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
P OKUD SI MĚL / A VŠE SPRÁVNĚ, GRATULUJEME ! !V opačném případě si to ještě zopakuj! VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová
A UTOR PREZENTACE : M GR. Š ÁRKA A DAMCOVÁ VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.20 Mgr. Šárka Adamcová