Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Smykové tření a valivý odpor
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
O drsnosti a materiálech
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Název úlohy: 2.5 Smykové tření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pohybové účinky síly. Pohybové zákony
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ZVLASTNI.
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Smykové tření, valivé tření a odpor prostředí
Smykové tření, valivý odpor
Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce. Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce.
Fy – sekunda Yveta Ančincová
SÍLA F = 3 N F = 3 N.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
GRAVITAČNÍ SÍLA. MĚŘENÍ SÍLY. - OPAKOVÁNÍ
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _627 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _626 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _610 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_475.
Síla. Měření síly. Gravitační síla.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Studium závislosti koeficientu na jiných fyzikálních veličinách.
Název úlohy: 5.7 Smykové tření
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Skládání sil opačného směru
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SÍLA TŘECÍ SÍLA VY_32_INOVACE_09 - SÍLA - TŘENÍ.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_13 Název materiáluSmykové.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Impuls síly.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM 3. Newtonův zákon.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_56_TŘENÍ TEMA: FYZIKA
SÍLA A JEJÍ MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Tření-síla, která brzdí pohyb
VY_32_INOVACE_ ROČNÍK Brzdné síly Název školy
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Urychlující a brzdné účinky síly na těleso
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_18 Fyzika.
Urychlující a brzdné účinky síly na těleso
Transkript prezentace:

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková zpracováno: ročník (obor)sekunda tematická oblastFyzikální veličiny PředmětCvičení z fyziky Anotace:Prezentace je vytvořena jako podpora k laboratorní práci Ověření závislosti třecí síly. V úvodu slouží několik otázek k opakování pojmu tření, třecí síla a na čem závisí. V závěru je studentům nabídnut návrh na protokol o vykonané laboratorní práci, který odevzdají dle domluvy s vyučujícím. Šablona číslo materiálu III/2-11 III/

Tření, třecí síla

Co bychom měli vědět… 1.Kdy nám pomáhá tření ? Chůze, povrch kůže je přizpůsoben k tomu, aby nám věci nepadaly z rukou K brzdění pohybu – k rozjíždění Psaní, pilování,… 2.Kdy je tření pro nás nežádoucí ? Při pohybu těles proti sobě: obroušení bot, sjetí pneumatik, obroušení součástek v přístrojích při pohybu – otáčení dveří, bruslení, …

Co bychom měli vědět… 3.Kdy vzniká tření? Při vzájemném dotyku dvou těles 4.Jak můžeme změřit tření? Siloměrem – při rovnoměrném pohybu tělesa po podložce vzniká třecí síla, která působí proti směru pohybu

Co bychom měli vědět… 5.DOPLŇTE: Třecí sílu značíme Ft Jednotkou třecí síly je newton (N)

Co bychom měli vědět… 6.Na čem závisí třecí síla? Na hmotnosti tělesa: dítě upadne na hladkém povrchu dřív než dospělý člověk Na povrchu tělesa: na vodní skluzavce se lépe kloužeme, když je mokrá

Pomůcky: Co budeme potřebovat k měření třecí síly ? siloměr s vhodným měřícím rozsahem Souprava pro mechaniku: dřevěné kvádry s háčkem desky s různými povrchy

Postup práce: Jak budeme postupovat? Zvolíme si vhodný siloměr a zapíšeme rozsah stupnice, velikost jednoho dílku, odchylku Dřevěný kvádr pomocí siloměru táhneme vodorovně po pracovním stolu. Snažíme se, aby se kvádr pohyboval rovnoměrně. Naměřenou hodnotu zapíšeme.

Postup práce: Jak budeme postupovat? Kvádr otočíme na jinou stěnu, která má jiný plošný obsah a opakujeme měření. Kvádr posunujeme jinou rychlostí po podložce.

Postup práce: Jak budeme postupovat? Kvádr posunujeme po jiných podložkách. Naměřené hodnoty zapíšeme. Všechna měření opakujeme pro dva kvádry na sobě.

Tabulka : Jak zapíšeme změřené hodnoty? 1 kvádr PRACOVNÍ STŮLMOLITANKOBEREC S1 S2 jiná rychlost 2 kvádry S1 S2 jiná rychlost

Závěr: Zhodnocení výsledků Třecí síla se závisí – nezávisí na obsahu plochy, po kterém těleso posunujeme rychlosti, kterou pohybujeme těleso povrchu, po kterém těleso posunujeme hmotnosti tělesa

Protokol :

Zdroje : Obrázky: vlastní tvorba FYZIKA učebnice pro ZŠ a VG, K. Rauner, Nakladatelství Fraus 2004, ISBN