Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková zpracováno:6.5.2013 ročník (obor)sekunda tematická oblastFyzikální veličiny PředmětCvičení z fyziky Anotace:Prezentace je vytvořena jako podpora k laboratorní práci Měření teploty vzduchu. V úvodu slouží několik rad k úspěšnému zvládnutí zadaných úkolů z oblasti meteorologie, které doprovází reálné fotografie, v závěru je studentům nabídnut návrh na protokol o vykonané laboratorní práci, který odevzdají dle domluvy s vyučujícím. Šablona číslo materiálu III/2-11 III/2 -11-18

2 Meteorologie „fyzika atmosféry“

3 Co bychom měli vědět: Základní pojmy: Meteorologie zkoumá atmosféru : složení, stavbu, vlastnosti, jevy a děje, které zde probíhají – počasí. Počasí označuje okamžitý stav atmosféry – nebo-li neustálé proměny vzduchu kolem nás. Poznatky meteorologie jsou důležité hlavně pro zemědělství, dopravu, vojenství.

4 Co bychom měli vědět: K popisu, měření sledujeme meteorologické prvky: TEPLOTA VZDUCHU: měříme teploměrem (2m nad zemí) ve °C VLHKOST VZDUCHU : říká nám, kolik vodní páry je ve vzduchu obsaženo. Vlhkoměr využívá pro zaznamenávání vlhkosti vlastnost lidských vlasů, které se ve vlhkém prostředí prodlužují. To je pak hrotem zaznamenáno na papírový kotouč nebo ručičkou ukázáno na stupnici. TLAK VZDUCHU: měříme aneroidem, rtuťovým tlakoměrem. S nadmořskou výškou tlak klesá. SLUNEČNÍ SVIT: měříme heliografem PROUDĚNÍ VZDUCHU: měříme anemometrem SRÁŽKY: měříme srážkoměrem ve volném prostoru OBLAČNOST: různé druhy oblaků vznikají při ochlazení vzduchu a zkapalněním vodní páry.

5 Bouřkové mraky Kupovitá oblaka

6 Jasná obloha Zatažená obloha

7 Úkol č.1:Měření teploty vzduchu Týden sledujte teplotu vzduchu, vždy ve stejných časových intervalech (7h, 14h, 20h) – nejlépe ve stínu. Určete průměrnou denní teplotu. Pozorujte oblaky, změřte případné srážky.

8 Úkol č.1:Měření teploty vzduchu Jak změříme srážky? Vyrobíme „domácí srážkoměr“ 1.Nůžkami odstřihneme plastovou láhev asi 10 cm od víčka 2.Zasuneme horní část láhve obrácenou vzhůru nohama do spodní části. 3.Zapustíme do volného prostoru, měříme 1x denně - pravítkem

9 Úkol č.1:Měření teploty vzduchu Návrh tabulky: měření1.měření2.měření3.měřeníprůměrnáoblačnostsrážky 1.den 2.den 3.den 4.den 5.den 6.den

10 Úkol č.2: Pozorování proměn vzduchu Vyberte si jeden den, kdy budete pozorovat změny vzduchu kolem vás: 1.Měřte teplotu vzduchu (např. po dvou hodinách). Určete průměrnou denní teplotu, maximální a minimální hodnotu teploty. 2.Pozorujte oblaky – typy, množství. 3.Změřte případné srážky za ten den. Vše pečlivě zpracujte do tabulky, grafu a porovnejte s předpovědí počasí na daný den z několika zdrojů (TV, rádio, internet, telefon,…) a zjistěte její úspěšnost.

11 Úkol č.2:Pozorování proměn vzduchu Návrh tabulky: čas/h68101214161820 teplota/°C oblačnost srážky

12 Úkol č.2:Pozorování proměn vzduchu Návrh grafu: Na mm papír!!!

13 Zhodnocení výsledků Závěr: Jak se přes den pohybovala teplota? Shodovala se předpověď počasí?

14 Protokol:

15 Zdroje : Obrázky: vlastní tvorba FYZIKA učebnice pro ZŠ a VG, K. Rauner, Nakladatelství Fraus 2004, ISBN 80-7238-210-1


Stáhnout ppt "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková."

Podobné prezentace


Reklamy Google