Proč učit tradiční logiku Karel Šebela
Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová X
Proč učit tradiční logiku? Proč učit logiku? Proč učit logiku studenty filozofie?
Proč učit (tradiční) logiku studenty filozofie? Důvod „didaktický“ – humanitní zaměření studentů filozofie. Důvod „historický“ Důvod „systematický“
Důvod „historický“ – pochopení dějin filozofie. Jsoucno není nejvyšší rod. Pojem predikátu je obsažen v pojmu subjektu. Být znamená být hodnotou vázané proměnné.
Důvod systematický Logika Nástroj Viz střed. univerzity Věda Jedna z (filozofických) věd
Logika jako nástroj Získané dovednosti? Gramatická x logická forma Pravidla odvozování Logické zákony Posouzení platnosti úsudků Typické chyby v argumentaci Definování atd.
Tradiční logika jako nástroj Definování Rovnost definienda a definiens Úzká, široká definice Definice kruhem Kontextuální definice
Chyby v argumentaci A. s jazykovými vadami Logicky chybná a. A. se zmanipulovanou tezí A. s chybějícími (chybnými) premisami Slabě induktivní a.
Logické zákony Princip identity, zákon sporu, vyloučeného třetího atd.
Odvozování, úsudky Logický čtverec Illace SaP/SiP, (SeP), (SoP) /PiS SiP/So P (SeP)/ (Sa P), (PeS), (PoS), ( PiS) (SoP)/ (Si P), ( PiS) Sylogismus
Logická X gramatická forma Bez práce nejsou koláče x (K(x) B(x)) Žádné-koláče-nejsou-něco, co je bez práce.
x F(x) x F(x) SaP/ (SoP) xF(x) x F(x) (SaP)/SoP x F(x) x F(x) SeP/ (Sip) x F(x) x F(x) (SeP)/SiP
Každé S je ne-P Analýza: Některá S existují. Každé S je typu T, které přirozeně má P. Žádné S není P.