Proč učit tradiční logiku Karel Šebela. Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

Interpretace práva.
Predikátová logika 1. řádu
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Aristotelova logika Přednáška 7.
Programovací jazyk Prolog
Metodologie historického výzkumu volného času
Databáze Jiří Kalousek.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
 Matematická logika je myšlení, uvažování třeba poskládání správných číslic v matematické řadě. Nebo různé myšlení to je logika.!  Uvažování správného.
Aristotelés – část druhá
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Daně v judikatuře Ústavního soudu Rozbor některých rozhodnutí Ústavního soudu v daňové oblasti 5. listopadu 2014.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika.
Predikátová logika.
Logika a log. programování Aristotelova logika (přednáška 6,7)
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Literatura: O. Weinberger-O. Zich. Logika. 2. vydání. SPN. Praha: 1964
Výroková logika.
Kombinační logické funkce
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Definice, věta, důkaz.
Predikátová logika, sylogismy
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
METODOLOGIE A LOGIKA.
Kombinační logické funkce
Přednáška 5 Intuitivní (sémantické) dokazování
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Kombinačne logické funkce
Vědecký jazyk  Volba univerza (soubor předmětů)  Intencionální báze (volba vlastností z předmětného univerza)  Syntaktická báze (volba jazykových prostředků.
Dějiny logiky II. přednáška č. 3 a 4
Dějiny logiky I. přednáška č. 2
Výroková logika přednáška č. 5
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
1 Definice, definice v právu přednáška č. 11 Literatura: O. Weinberger-O. Zich. Logika. 2. vydání. SPN. Praha: 1964 O. Weinberger. Základy právní logiky.
Logika tříd přednáška č. 8
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
II. Logika Přehled logických spisů.
II. Logika Přehled logických spisů.
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Dějiny logiky I. přednáška č. 2
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Téma 5: Kategorický sylogizmus
Gödelova(y) věta(y).
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Vědecký jazyk Volba univerza (soubor předmětů)
Sémantika PL1 Interpretace, modely
II. Logika Přehled logických spisů.
Predikátová logika.
Strategie rozvoje obce - tvorba koncepčního dokumentu Shrnutí
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Proč učit tradiční logiku Karel Šebela

Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová X

Proč učit tradiční logiku? Proč učit logiku? Proč učit logiku studenty filozofie?

Proč učit (tradiční) logiku studenty filozofie? Důvod „didaktický“ – humanitní zaměření studentů filozofie. Důvod „historický“ Důvod „systematický“

Důvod „historický“ – pochopení dějin filozofie. Jsoucno není nejvyšší rod. Pojem predikátu je obsažen v pojmu subjektu. Být znamená být hodnotou vázané proměnné.

Důvod systematický Logika Nástroj Viz střed. univerzity Věda Jedna z (filozofických) věd

Logika jako nástroj Získané dovednosti? Gramatická x logická forma Pravidla odvozování Logické zákony Posouzení platnosti úsudků Typické chyby v argumentaci Definování atd.

Tradiční logika jako nástroj Definování Rovnost definienda a definiens Úzká, široká definice Definice kruhem Kontextuální definice

Chyby v argumentaci A. s jazykovými vadami Logicky chybná a. A. se zmanipulovanou tezí A. s chybějícími (chybnými) premisami Slabě induktivní a.

Logické zákony Princip identity, zákon sporu, vyloučeného třetího atd.

Odvozování, úsudky Logický čtverec Illace SaP/SiP,  (SeP),  (SoP) /PiS SiP/So  P  (SeP)/  (Sa  P),  (PeS),  (PoS),  (  PiS)  (SoP)/  (Si  P),  (  PiS) Sylogismus

Logická X gramatická forma Bez práce nejsou koláče  x (K(x)   B(x)) Žádné-koláče-nejsou-něco, co je bez práce.

 x F(x)   x  F(x) SaP/  (SoP)  xF(x)   x  F(x)  (SaP)/SoP  x  F(x)   x F(x) SeP/  (Sip)  x  F(x)   x F(x)  (SeP)/SiP

Každé S je ne-P Analýza: Některá S existují. Každé S je typu T, které přirozeně má P. Žádné S není P.