Úloha manažerů v řízení podniku Úloha manažerů ve finančním řízení ve finančním řízení a v řízení kvality.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
Ing. Lenka Štibrányiová
Základní finanční výkazy
PŘÍJMY A VÝDAJE, CASH FLOW
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Bilance a bilanční princip
Analýza peněžních toků – cash flow
Finanční řízení podniku
VÝNOSY, NÁKLADY, VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
Efektivnost.
7. Hodnocení investic.
Podniková ekonomika Financování podniku.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ DOPRAVNÍHO PODNIKU
Ekonomika investic.
FINANCE 2014/2015.
Rozvaha.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE: n maximalizace tržní hodnoty firmy a n udržování platební schopnosti.
1 Kriteria hodnocení simulace – Balanced Scorecard (BSC) Toto metoda může být s úspěchem využita i pro stanovování cílů konkrétních projektů. Detailně.
Základy účetnictví Ladislav Šiška.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
6. přednáška Finanční řízení podniku – základní charakteristika Finanční řízení podniku – základní charakteristika.
Finanční analýza.
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Prosperita organizace
Poměrové ukazatele.
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Katedra řízení podniku
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
BSC - Metoda Balanced Scorecard
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
Finanční výkazy obchodních společností
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
VEOLIA Voda Česká Republika, a.s.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Poměrové ukazatele.
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Eva Tomášková Ukazatel EVA Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 3. přednáška.
Základy firemních financí
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Struktura podnikatelského plánu
Téma 3-4 Majetková a finanční struktura podniku. Cash flow 1. Majetková struktura - faktory ovlivňující majetkovou strukturu 2. Finanční struktura - míra.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
Téma 7. Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Téma 3: Majetková a finanční struktura podniku. Cash flow 1. Majetková struktura - faktory ovlivňující majetkovou strukturu 2. Finanční struktura - míra.
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Ing. Veronika Dostálková MBA Finance a peníze v podniku Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
REALIZACE ÚVĚROVÉHO OBCHODU ing. Martina Sponerová, ESF, KF
Finanční management Téma č.3 (a 4) Dnešek Poměrové ukazatele 1
Řízení vztahu podniku k věřitelům
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Podniková ekonomika.
Podniková ekonomika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Podniková ekonomika.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Majetková a kapitálová výstavba podniku
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Vyhodnocení stavební zakázky
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Transkript prezentace:

Úloha manažerů v řízení podniku Úloha manažerů ve finančním řízení ve finančním řízení a v řízení kvality

Finanční management Je tvořen v kontextu s obchodní strategií, řízením finančních vstupů a dlouhodobou koncepcí financování podniků. Analytická část obsahuje historický, aktuální a trendový přehled finančních výsledků a ukazatelů. Finanční ukazatele aktivity, likvidity, zadluženosti, výkonnosti nebo tržní hodnoty. (Hospodářský výsledek, ekonomická přidaná hodnota EVA,průměrné náklady kapitálu WACC, rentabilita tržeb ROS, výnosnost vlastního kapitálu ROE, úrokové krytí TIE ….. Způsob řízení investičních aktivit příprava finančních a investičních plánů, řízení vztahů s rozhodujícími finančními partnery, kalkulace, řízení finančních rizik, finanční controlling.

Finanční management Finanční management – řízení výkonnosti, majetku a zdrojů potřebných pro jeho pořízení, tvorbu a řízení hotovosti, přípravu investičních plánů. Výnosově nákladové finanční plány Bilanční finanční plány Řízení výkonnosti (plán zisku a ztrát) Výnosy – provozní tržby z prodeje, finanční prodej finančních účastí, mimořádné – odepsaný IM) Náklady – provozní (spotřeba materiálu a energie, Mzdové…), finanční (úroky), mimořádné (dary), Odpisy. Hospodářský výsledek – zisk/ztráta Řízení majetku a jeho krytí Stálá aktiva – hmotný majetek movitý, nemovitý, Nehmotný, finanční majetek Oběžná aktiva – zásoby, pohledávky, peníze v hotovosti, na účtech Vlastní kapitál – kapitálové fondy, rondy ze zisku Výsledek hospodaření z minulých let Cizí kapitál – dlouhodobý (dluhopisy), krátkodobý (závazky vůči Zaměstnancům, daňové závazky, závazky z obchodních vztahů, rezervy) rezervy)

Finanční management Příjmově výdajové finanční plány Řízení hotovosti Příjmy – z provozní, investiční a finanční činnosti podniku (vratka daně, příjem z prodeje investice, čerpání úvěrů) Výdaje – spojené s provozní, investiční a finanční aktivitou (na mzdy, na režii, daně – zálohy z příjmů, úroky, úvěry…) Hotovost - cash flow – konečný zůstatek peněžních prostředků Investiční plány Strategické investiční rozhodování Posuzování návratnosti investic, efektivnosti investice Výnosnost, rizikovost, doba splacení. Určení investičních výdajů – pořizovací cena, daňové úlevy, Likvidace nahrazovaného majetku… Výpočet budoucích peněžních příjmů CF Určení nákladů na kapitál – průměrné vážené náklady WACC Posouzení efektivnosti investice – určení čisté současné Hodnoty – rozhodnutí přijmeme, nepřijmeme…

Které číselné údaje jsou důležité a proč? Ne vše, co lze spočítat, se počítá za důležité a ne vše, co se počítá za důležité, lze spočítat … Albert Einstein Základní schopnost pracovat s číselnými údaji si musí osvojit každý manager. Umění je v pochopení smyslu číselných údajů, nikoli ve schopnosti je vypočítat. Je nutno chápat, jak se k číslům došlo, abychom pochopili jejich význam. Číselné údaje vypovídají o tom, jak si organizace počíná, je však nutno je umístit do souvislostí. Váží 65 kg – objektivní informace. Jirka je muž vysoký 190cm, Jana je žena s výškou 150cm Jirka vážil před třemi měsíci 90 kg - Skládá se určitý obraz

Finanční ukazatele -Časové řady – zachycují vývoj určitého kritéria v čase – příjmy, náklady za posledních pět let, -Míra růstu – porovnává včerejšek s dneškem -Význam údajů o trendech - podíl firmy na dodávkách pro školy Lze trend zvrátit ? Jaká přijmeme opatření? Apple Computer Dell ,6 %9,3 % ,2 %11,8 % ,1 %14,9 %

Míra zadluženosti Proč je důležitá míra zadluženosti ? – vypovídá o schopnosti splácet závazky vůči věřitelům. Čím vyšší je zadluženost (vzhledem ke schopnosti firmy generovat hotovost, tržbu), tím větší je riziko věřitele, že firma nemá z čeho splácet závazky Vůči zaměstnancům Vůči dodavatelům Vůči bankám Vůči státu

Základní podnikatelská matematika Příjmy, náklady, zisky, toky hotovosti – číselné údaje bez nichž se firma nemůže odejít. Online přístup k informacím – průběžné aktuální údaje o rezervaci letenek – možnost přizpůsobit ceny letenek v reálném čase tak, aby byla zajištěna obsazenost letadla – řízení vytíženosti, které ovlivní, zda let bude ziskový nebo ztrátový. Proč létáme z Greensboro do Greenville šestkrát denně, když 90% zákazníků letí prvním letem?

Konečný výsledek zisk/ztráta Rozdíl mezi účelem, posláním organizace - důvodem, ke kterému byla organizace zřízena A konečnými výsledky dosahování tohoto účelu – zisky jsou výsledkem! Účelem každé organizace je vytvářet hodnotu pro zákazníkem, v důsledku toho přinášet zisky !!! Hospodářský výsledek je objektivním měřítkem toho, jak si management vede.

Management kvality Management kvality začíná vždy u zákazníků – řídit kvalitu lze pouze na základě řízení vztahů se zákazníky, znalosti jejich očekávání na kvalitu (výrobků, služeb, komunikace, distribuce, vyřizování reklamací …) Přístupy k řízení kvality se historicky vyvíjely: -Dohled nad kvalitou – vyhodnocování hotové produkce a zmetkovosti -Kontrola kvality – kontrola příčiny, testování celého výrobního procesu se zaměřením na slabá místa, provádí se nápravná opatření -Zajištění kvality (model QMS Quality Management Systém) -Celkové řízení kvality (model TQM – Total Quality Management)

Kritické faktory úspěšnosti organizace Firmy se snaží co nejvíce snižovat náklady na výrobu a maximalizovat zisk prodejem svých produktů.

Řízen kvality je o řízení procesů

Modely řízení kvality Systém v moderním pojetí řízení podniků. Modely řízení kvality QMS Normy (ČSN, ISO) Postupy Vybrané skupiny pracovníků Modely řízení kvality TQM Strategie trvalých zlepšení Filozofie Všichni pracovníci podniků Modely řízení kvality BSC Balanced Score Card Rovnováha Finance – zákazník Interní procesy - inovace

Implementace standardů ISO Procesním přístupem. Jedná se především o dodržení osmi zásad managementu, : Zaměření na zákazníka. Vedení a řízení lidí (vůdčí role). Zapojení lidí. Procesní přístup. Systémový přístup k managementu. Neustálé zlepšování. Přístup k rozhodování zakládající se na faktech. Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy.“ Jedná se o jakékoli činnosti, při nichž dochází jejich realizací k přeměně vstupů na výstupy.

Výhody certifikace ISO - v podniku je definován a zaveden řád, systém na všech úrovních podnikových aktivit -Roste důvěryhodnost podniku – držitel certifikátu kvality je prověřený partner certifikační společností -Informace pro banky, investory, certifikát kvality je prvkem stability -Konkurenční výhoda

Certifikace jako ocenění kvality

Japonský model TQM TQM je filozofií – vychází z potřeb zákazníka, podniku, organizačního uspořádání. Souvisí s motivačním plánem pro pracovníky. Předpokládá trvalé zapojení managementu na všech úrovních na implementaci Japonský model TQM Procesní model: Popis-zlepšování- Měření - opakovatelnost Vychází se z toho, že Věci budou fungovat tak, Jak se předpokládá Inovace produktu Jsou založeny Na marketingovém výzkumu Produkty musí být nejenom funkční, ale i esteticky kvalitní včetně ergonomie

Porovnání jednotlivých modelů ISO 9001: 2008TQMEFQM 2013 Zaměření na zákazníkaOrientace na výsledkyDosahování vyvážených výsledků Vedení (leadership)Zaměření na zákazníkaVytváření hodnoty pro zákazníky Zapojení zaměstnancůVůdcovství a stálost úspěchu Vedení na základě vize, inspirace a integrity Procesní přístup Management prostřednictvím procesů a faktů Řízení na základě procesů Systémový přístup k řízeníRozvoj a zapojení lidí Dosahování úspěchů díky pracovníkům Neustálé zlepšování Neustálé učení se, inovace a zlepšování Podporování kreativity a inovací Přístup k rozhodování zakládajících se na faktech Rozvoj partnerstvíBudování partnerství Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy Sociální odpovědnost Přijímání odpovědností za trvale udržitelnou budoucnost

Vyhodnocování BSC Zaměřen na 4 rozhodující oblasti managementu VÝKONNOST Zaměřena na finanční cíle ROA, ROE, EVA… ZÁKAZNÍK Tržní podíl Počet zákazníků naší firmy/ celkový počet zákazníků na trhu počet zákazníků na trhu Prodeje naší firmy/ celkové objemy prodeje na trhu PROCESYNákladovost INOVACE Produktivita Schopnost pracovníků provádět inovace

Procesně orientovaný systém budování kvality

Model six sigma Sigma je symbol, který statistici používají k označení směrodatné odchylky 1 sigma znamená, že 68% výstupů má přijatelnou jakost 3 sigma – 97% úspěšnost 6 sigma – přijatelná jakost v 99,99 procentech výrobků. Na jeden milion operací připadá 3,4 vady. Koncem devadesátých let firmy pracovaly na 3,5 sigma – tj. 35 tisíc vad na jeden milion operací., letecké společnosti tisíc chybných operací při operacemi se zavazadly Bezpečnost leteckého provozu musí překročit 6 sigma – Na dva miliony operací připadá méně než jedna nehoda. Pokud Concordu na letů připadly 3 nehody, je bilance nepřijatelná.