PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Advertisements

Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AV stručná prezentace.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Didaktické prostředky
Sociologický výzkum.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Spotřebitelský výzkum
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
Algoritmizace a programování Objektově orientované programování - 16 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ZÁKLADNÍ ÚPRAVY ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
PRVNÍ POMOC ZÁKLADNÍ POJMY 01
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
PHP Souhrnné cvičení Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Procentový počet Prezentace_12
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
Metody pedagogické diagnostiky
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Access Vysvětlení pojmu databáze - 01
Metody sociální psychologie
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ÚPRAVA ČERVENÝCH OČÍ ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Skupinové interview (Focus group)
ACCESS ÚVOD DO PROGRAMU - 02 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY VÝCHOVA ke ZDRAVÍ 14
Rozdělovací počet Prezentace_14
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Pedagogická diagnostika
Ing. Bohuslava Vitekerová
Pedagogická diagnostika
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DOSPĚLÝ 17
Základy pedagogické metodologie
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace - ÚVOD 15
Případová studie Seminář 2014.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Výzkumné metody v psychologiI
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Metody psychologie I.část – Pozorování Anotace: Prezentace je určena pro učitele SŠ. Má pomoci při výkladu učiva - METODY PSYCHOLOGIE. Výukový materiál.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Metody psychologie.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody psychologie PÉČE O NEMOCNÉ PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody psychologie Mgr. Magdaléna Nevařilová www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál seznamuje žáky s některými výzkumnými metodami, užívanými v psychologii. Musí být doplněn výkladem. Autor Mgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Vědecká metoda, pozorování, experiment, explorační metody, testové metody Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Další materiály z tématu Psychologie a komunikace

Hlavní cíle vědeckého zkoumání Explorace popis (deskripce) a třídění (klasifikace) problému Predikce předpovědění vztahů mezi jevy Explanace vysvětlení těchto vztahů

Vědecká metoda Z řeckého „méthodos“ – cesta, způsob, postup, jak k něčemu dospět Prostředek, jímž zkoumání dospívá ke svým výsledkům Posloupnost nebo sada procesů, používaných při vědeckém výzkumu Postupovat metodicky znamená postupovat podle přesně vymezených, ověřených kroků k dosažení cíle © Marcela Vaculínová

Vlastnosti vědecké metody K poznávání přistupuje systematicky a plánovaně Je empirická , poznání staví na informacích získaných zkoumáním, vychází z pozorovatelných dat Je objektivní, výsledek vědeckého zkoumání je dán daty (objektivně přístupnými a kontrolovatelnými údaji) nezávisle na výzkumníkovi Je ověřitelná a opakovatelná, pokud určitý postup vykoná předepsaným způsobem za předepsaných okolností kdokoli, měl by dojít k podobným výsledkům pozorování Je otevřená kontrole (sebekorektivní), neustále ověřuje vědecké poznatky

Metody v psychologii Pozorování Experiment Explorační metody (rozhovor) Testové metody

POZOROVÁNÍ

Pozorování - základní vědecká metoda dlouhodobé x krátkodobé celkové x dílčí (pozorování jen určitého projevu) zjevné, skryté, zúčastněné (pozorovatel je členem pozorované skupiny) Molekulární (stromy) a molární (les) přístup Introspekce – pozorování sebe sama, vlastního prožívání Extrospekce – pozorování chování druhých lidí

Zásady pozorování Plánovité a systematické (co a jak pozorovat, vyčlenit podstatné cíle) Předem připravené Zaznamenané (podrobný zápis, protokol) Bez interpretací – zaznamenat pouze to, co pozorovatel viděl Teoretická základna

EXPERIMENT

Experiment (pokus) - prostředek ke zjišťování příčinných vztahů mezi proměnnými musí být splněny tři podmínky Příčina musí časově předcházet předpokládanému efektu nebo následku Předpokládaná příčina a její následek musí kovariovat (společně se měnit) Následek je způsoben pouze sledovanou příčinou (není žádné alternativní vysvětlení změn)

Aplikace zásad v praxi : Předpokládáme, že hraní počítačových her s agresivní tematikou zvyšuje agresivitu dětí Agresivní chování dítěte se musí projevit až po jisté době, po kterou hrálo počítačové hry s agresivní tematikou Čím více dítě tyto hry hraje, tím se jeho agresivní chování vyskytuje častěji a s větší intenzitou Agresivní chování dítěte je způsobeno pouze hraním počítačových her, ne jiným vlivem (únavou, agresivitou rodičů, sledováním tv pořadů s agresivní tematikou…)

Základní znaky experimentu Manipulace s předpokládanou příčinou (nezávisle proměnná) Měření předpokládaných efektů, důsledků (závisle proměnná) Kontrola všech jiných proměnných, které by mohly ovlivňovat výsledek

Úkol: Předpokládáme experiment, kdy by se student pokusil dokázat, že zvýšený čas, věnovaný přípravě na hodinu psychologie, bude mít následek v podobě lepších známek z psychologie. Co v tomto případě bude závislá proměnná a co nezávislá proměnná? Které faktory bychom měli mít pod kontrolou, aby nezkreslily získané výsledky?

EXPLORAČNÍ METODY

Explorační metody Velmi smíšená skupina prostředků psychologického výzkumu Zahrnuje sociometrii, obsahovou analýzu, sémantický diferenciál, analýzu spontánních produktů a stop, dotazník,kazuistiku, rozhovor,…

Sociometrie – výzkum vztahů mezi členy malých skupin, charakteristiky těchto skupin Obsahová analýza – rozbor textu, slouží objektivnímu a systematickému popisu obsahu komunikace Sémantický diferenciál – zjišťuje, jak konkrétní člověk vnímá různé pojmy v psychologickém prostoru, metoda měření postojů

Analýza spontánních produktů a stop – rozbor výsledků činnosti zkoumané osoby, např. uměleckých výtvorů, literárních textů, dopisů, deníků, životopisu, osobních dokumentů, … Analyzovat můžeme i počítač, knihovnu, odpadky, uspořádání bytu, pokoje, pracovní plochy, záznam telefonních hovorů, opotřebovanost užívaných předmětů,… © Karolína Peroutková

Dotazník – „písemný rozhovor“, založený na subjektivní výpovědi zkoumané osoby o jejích vlastnostech, citech, postojích, názorech, zájmech,… Rozlišujeme dotazníky (obsahují odpovědi, na něž proband odpovídá „ano“, „ne“, „nevím“) a inventáře (obsahují výpověď, se kterou proband buď souhlasí nebo nesouhlasí) Kazuistika – studium jedinečných, ale typických případů

Rozhovor - umožňuje zkoumat jevy, které Vyskytují se zřídka Nelze je pozorovat přímo Jsou zkoumané osobě vědomě přístupné a je ochotna nám je sdělit Zjišťujeme preference, hodnoty, názory, postoje, zájmy,…

Rozhovor – nástroj ovlivňování Rozhovor – nástroj pro získávání informací Poznávací rozhovor, interview Anamnestický, diagnostický (lékař) Selektivní (přijímání nových pracovníků) Ústní zkoušení (učitel) Novinářský rozhovor Rozhovor – nástroj ovlivňování Formativní rozhovor Klasický způsob výuky Terapeutický rozhovor (psychoterapeut) Poučování dítěte

Druhy rozhovorů Nestrukturovaný – není předem připraven seznam otázek, známo je pouze téma Polostrukturovaný – je předem připraven seznam otázek, ale forma odpovědí zůstává volná, respondent si sám vybírá způsob odpovědi Strukturovaný – přesně dané pořadí i znění jednotlivých otázek, standartizované odpovědi (výběr z několika alternativ) Pozn. Dotazník je písemná podoba strukturovaného interwiev

Typy otázek Na volbě a znění otázek závisí kvalita a množství získaných informací. Otevřené x uzavřené otázky Primární x sekundární otázky

A. Otevřené otázky Neohraničují možnosti odpovědí respondenta. Jak obvykle reagujete, když s vámi lidé nesouhlasí? Uzavřené otázky Vedou ke stručné odpovědi (ano, ne, souhlasím, nesouhlasím,…) Zlobí vás, když s vámi lidé nesouhlasí?

B. 1. Primární otázky - ty, které původně formuloval tazatel, jejich cílem je získat informace o daném problému 2. Sekundární otázky- napadnou tazatele až v průběhu rozhovoru, označují se i jako následné, podněcující

TESTOVÉ METODY

Testové metody – psychologické testy Druh „experimentu“ (standartizovaný způsob měření) Standardně zadávané úlohy, v nichž jsou vyhodnocovány rozdíly mezi lidmi Měřená vlastnost by měla být tou jedinou (nezávislou) proměnnou, která ovlivňuje testový výkon (závislou proměnnou)

Klasifikace psychologických testů I. Výkonové testy III. Přístrojové Testy inteligence metody Testy speciálních schopností Testy organicity II. Testy osobnosti Projektivní testy Dotazníky Objektivní testy

Zdroje - obrázky: Zdroje - literatura: ROCKER, Triton. Chelsea-Bridge-Rockers.jpg Přejít na: navigace, hledání [online]. 21.března2010 [cit. 2012-09-23]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chelsea-Bridge-Rockers.jpg?uselang=cs Zdroje - literatura: NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-1290-7. KOPECKÁ, Ilona. Psychologie 1. díl: Učebnice pro obor sociální činnost. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3875-8. KELNAROVÁ, Jarmila a Eva MATĚJKOVÁ. Psychologie 1. díl. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3270-1.