Konflikty mezi lidmi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Advertisements

Konflikty mezi lidmi.
Konflikty.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vítáme Vás na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Konflikty a způsoby jejich řešení
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Emoce (city).
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Konflikt sociálních rolí
Zvládnu i náročné životní situace II.
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Náročné životní situace
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Psychologie II Sociální psychologie
Teorie motivace Adéla Furiková.
Sociální diferenciace
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Vůle.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Teorie vzdělávání dospělých
Základy sociální psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Workshop k akčnímu výzkumu
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Teorie vzdělávání dospělých
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Násilná osoba aneb co s ní
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Náročné životní situace
Konflikt Sociální psychologie.
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Specifické metody SP LS 16
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Konflikty mezi lidmi

Konflikty Konflikt – confligó, conflictum = „zasahuji, srážka, střet“ jsou součástí mezilidských vztahů, velmi často se s nimi ve svém životě setkáváme => je potřebné se s nimi naučit žít, ne proti nim bojovat Tolerance (respekt k odlišnostem) – přístup, který uznává, že se lidé mohou od sebe v mnoha věcech odlišovat a že je to v pořádku.

Proč konflikty? V procesech řízení konflikty představují základní způsoby mezilidských výtahů. Americká manažerská asociace si nechala vypracovat studii, že které vyplynulo: Schopnost řešit konflikty znamená pro řídící pracovníky vedle plánování, motivace, rozhodování a komunikace základní kompetenci Schopnost zvládat konflikt nabyla v posledních letech na významu Schopnost řešit konflikty výrazně posiluje pozici řídícího pracovníka Výzkumy ukazují, že manažer je nucen zabývat se konflikty téměř ve čtvrtině svého pracovního času, U vedoucích pracovníku škol, nemocnic, státní správy však až téměř v polovině jejich času (porušení předpisů, problém přerozdělování zdrojů…)

Konflikty většina tradičních definicí konfliktu v sobě obsahuje opis něčeho nepříznivého, nechtěného: boj, fyzickou konfrontaci, nesoulad mezi protiklady. Lze je také definovat jako destabilizující aspekt systému (vztah v systému, který může způsobit podstatnou změnu jeho stavu)

Východiska současné definice konfliktu zpochybňuje se v nich představa o neslučitelnosti zájmů stran při definování konfliktu se dnes hovoří spíše o vnímání reality než o reálných rozdílech, konflikt sám o sobě není zlý ani dobrý, důležitý je způsob řešení, samotný konflikt teda není něco zlého, co musí mít násilné anebo mocenské vyústění.

Východiska současné definice konfliktu konflikt není pouze přirozený, je také užitečný, ba přímo nenahraditelný; ve vztazích nás nutí myslet na ostatní, nutí nás nacházet ty nejlepší řešení (často nová) a nutí nás být kreativní; schopnost řešit konflikty je životně důležitá, učí nás adaptovat se na změny

Východiska současné definice konfliktu (ve vztahu k systému) Neexistence konfliktu vede ke stagnaci systému a k jeho degradaci Neřešení konfliktu vede k destabilizaci a k revoluční změně systému Řešení konfliktu stabilizuje systém a je předpokladem plynulé evoluce.

Klasifikace konfliktů Podle počtu zúčastněných osob: VNITŘNÍ: Intrapersonální – osobní konflikty jedné osoby, VNĚJŠÍ: interpersonální – konflikty mezi dvěma lidmi, skupinové – existují uvnitř dané skupiny lidí, meziskupinové – konflikty mezi dvěma skupinami lidí (nebo více).

Klasifikace konfliktů Podle psychologické charakteristiky: konflikty představ, konflikty názorů, konflikty postojů, konflikty zájmů.

Intrapersonální konflikt znamená problém vybrat si ze dvou nebo více věcí úzce souvisí s motivací používají se dva pojmy v souvislosti s vnitřním konfliktem: averze a apetence averze - nepříjemnost, nechuť apetence - něco příjemného, touha, chuť

Apetence jedná se o rozhodování mezi příjemnými věcmi jednodušší v minulosti byl proveden pokus s oslem: byly mu dány dvě naprosto stejné hromádky sena a musel se rozhodnout, kterou sní jako první - rozhodoval se tak dlouho až pošel hlady

Interpersonální konflikty jde o konflikt dvou nebo více osob střet zájmů souvisí se schopností komunikovat, prosadit se, egoismem člověka, jeho vztazích... většinou se konflikt řeší kompromisem - každý se něčeho vzdá

dochází ke třem výsledkům: výhra x prohra Kompromis - naleznutí nového řešení, které je pro obě strany (uvažujeme-li konflikt dvou osob) přijatelné jsou tři způsoby, kterými psychologie popisuje reakci na konflikt: boj útěk vyřešení

Interpersonální konflikty Jak jim předcházet? zřetelně vysvětlit, co si pod daným pojmem představuji, nebo požádat toho druhého, co si představuje on pod tímto výrokem zeptat se druhého, co si myslí, když říká… tolerance - uvědomit si, že v situaci emocionálně nabité jsou lidé daleko citlivější – pozor na neverbální projevy být co nejvíce o dané věci informován

Schematický průběh skupinového konfliktu 1. nesouhlas – identifikace názorů, představ, cílů –> probíhá diskuse 2. konfrontace – intenzivní vyhranění názorů – utvářejí se koalice 3. eskalace (stupňování) – konfliktní spirála se roztáčí; neporozumění, nedůvěra, frustrace 4. deeskalace (uklidnění) – snaha skupiny dosáhnout nějakého řešení, motivem je obava z podkopání skupinových základů 5. nalezení řešení

Role osobnosti při konfliktu Osobnost = biologická, sociální a psychologická jednota člověka Faktory, které ovlivňují konflikty mezi lidmi (faktory plynoucí z jedinečnosti osobnosti každého člověka): Věk, Pohlaví, Rysy osobnosti, Psychopatologické rysy.

1. Role věku Experimentálně byly zjištěny zajímavé skutečnosti o vývoji spolupráce a soupeření vzhledem k věku osob, V průběhu studia základní školy se snižuje ochota ke spolupráci v konfliktních situacích, které je možno k oboustrannému užitku řešit kooperací, Tyto faktory působí hlavně v období adolescence a rané dospělosti, Dále se zjistilo, že přibývající věk je faktorem působícím jinak než u dětí => čím starší byly pokusné osoby, čím větší u nich byla ochota ke spolupráci v modelových konfliktních situacích

2. Role pohlaví V četných experimentech (70 žen, 70 mužů, 70 smíšených párů) byla prokázána výrazná odlišnost v konfliktních situacích ve vztahu k pohlaví. Závěry: Jednoznačně vyšší úroveň spolupráce byla prokázána u mužů, Muži a ženy odlišně reagují na totéž partnerovo rozhodnutí (muži se spíše dali strhnou projevem spolupráce než projevem soupeření z druhé strany; ženy se spíše dali strhnout projevem soupeření než projevem spolupráce) Muži a ženy odlišně prožívají zážitek z prvního setkání (muži jsou nakloněni k tomu nejprve se s druhým „poprat“ a pak s nim spolupracovat. První dojem platí více na ženy než na muže) Rozvoj vzájemných vztahů mezi muži a ženami (ženy vstupovali do konfliktních situací s poměrně větším počtem kooperativních projevů než muži, v průběhu řešení konfliktu se ale projevila u mužů větší míra ochoty důvěřovat partnerovi než u žen (ty nechtěli riskovat). Individualismus (pro co se rozhodl jeden muž, pro to se rozhodl i druhý, ženy si právě naopak daleko zřetelněji šly každá svou vlastní cestou).

3. Rysy osobnosti Rys osobnosti – jakýkoliv rozlišitelný, relativně konstantní (do značné míry i trvalý) způsob, jímž se jeden člověk liší od druhého (např. postoj k určité ideji, nebo sebevědomí člověka) Autoritářská osobnost – diktátor a tyran vs. tolerantní jedinec (důvěra a důvěryhodnost)

4. Konflikty lidí s psychicky abnormálními rysy osobnosti Časté experimenty vlivu alkoholismu na průběh konfliktu Předpoklad: mezi lidmi popíjejícími alkohol je vyšší úroveň důvěry („přátelské“ projevy lidí v alkoholovém opojení a jejich „důvěrnost“ při rozhovoru) Závěr experimentu – větší pijáci byli podstatně většími neurvalci v modelových konfliktech než ti, kteří alkoholu tolik neholdovali.

DRUHY TAKTICKYCH OPERACÍ PŘI ŘEŠENÍ MEZILIDSKYCH KONFLIKTŮ ZÁJMŮ Sliby – „Budete-li v následujícím kroku volit tak, jak já si přeji, pak za to dostanete tuto konkrétní odměnu.“ => sdělení, podmínka, odměna Přísahy – zdůraznění pravdivosti určitého vyroku => vzbuzení vyrazného dojmu, že to, co daná osoba říká, myslí smrtelně vážně a že to zcela jistě udělá. Může mít kladny nebo záporny důsledek.

Zdroje: http://marap.blog.cz/0609/psychologie-narocne-zivotni-situace-konflikt-frustrace-stres http://psychologie.php5.cz/konflikt.php http://www.szsmb.cz/admin/upload/sekce_materialy/KONFLIKT,_JEHO_%C5%98E%C5%A0EN%C3 %8D.pdf http://cs.wikipedia.org/wiki/Konflikt

Může byt dobrovolná a nedobrovolná. Inspekce – „Mít tak možnost podívat se druhému do karet!“ => získání informací o partnerově situaci. Možnost podívat se do tajů partnerovy situace a bezprostředně ji prozkoumat, prohlédnou a hlouběji ji poznat. Může byt dobrovolná a nedobrovolná. Hrozba – „Když se neudělá to, co vyžadují, pak…“ => prohlášení záměru jednoho účastníka konfliktního střetu o tom, že druhému bude nebo může byt způsobeno něco pro něho nepříjemné.