VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Lomené algebraické výrazy
Žaneta Hrubá Jana Dušková
Určení podmínek platnosti lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Definiční obor lomeného výrazu – podmínky, kdy má lomený výraz smysl
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Lomený výraz – podmínky, kdy je lomený výraz roven nule
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Lomené algebraické výrazy e-learning
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Lomené algebraické výrazy
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Lomené výrazy – násobení a dělení
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Sčítání lomených výrazů – 3
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Podíl (dělení) mnohočlenů
Rozklad mnohočlenů na součin
Krácení lomených výrazů.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 14 Lomené výrazy II MěSOŠ Klobouky u Brna.
Rozklad mnohočlenů na součin
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Předmět:Matematika Ročník: 1. ročník večerního nástavbového studia Autor: Iveta Smolková Anotace:Žákům je vysvětlen teoreticky postup při násobení a dělení.
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IV. Násobení lomených výrazů
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 13 Lomené výrazy I
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
Lomené algebraické výrazy
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
I. Podmínky existence výrazu
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Krácení lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lomené algebraické výrazy
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené algebraické výrazy
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Lomené algebraické výrazy
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ Anotace Žáci analyzují a řeší problémy, modelují konkrétní situace v nichž aktivně využívají výrazy a mnohočleny Vhodné pro žáky 9. ročníků. Vypracoval Mgr. Bohdan Hladký Oblast Matematika a její aplikace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký

Krácení lomených výrazů. Podobně postupujeme i u lomených výrazů. S pojmem krácení jsme se seznámili již při početních operacích se zlomky. Krácení znamená dělení čitatele i jmenovatele stejným číslem, různým od nuly. Podobně postupujeme i u lomených výrazů. Krátit lomený výraz znamená vydělit čitatele i jmenovatele stejným výrazem, různým od nuly.

Krácení lomených výrazů. Tak tedy ještě jednou. Kraťte lomený výraz: U lomených výrazů nesmíte nikdy zapomenout na určení podmínek řešitelnosti (kdy má výraz smysl)! Je dobré s nimi proto začínat. Při krácení dochází k dělení. A jak již dlouho víme, nelze dělit nulou. Proto podobně jako výraz ve jmenovateli, který nesmí být roven nule, nesmí být roven nule ani výraz, kterým při krácení lomeného výrazu dělíme!

Krácení lomených výrazů. Jak zjistíme výraz, kterým při krácení dělit? Výraz, kterým se krátí? Podíváme se ještě jednou na předcházející příklad, ale využijeme při tom znalosti rozkladu výrazu na součin. nebo Zjistili jsme, že: A tato rovnost platí, je-li:

Krácení lomených výrazů. Z řešení předcházejícího příkladu je zřejmé, že abychom mohli krátit, musíme rozložit výrazy v čitateli i jmenovateli lomeného výrazu na součin v základním tvaru. Můžeme vytknout číslo 2 Jak je vidět, tak ze součinového tvaru určíme mnohem snadněji i podmínky, pro které má výraz smysl. Vzorec Můžeme vytknout člen 2x Lomený výraz má tedy smysl, pokud se x ≠ 0 a x ≠ -4. Za tohoto předpokladu můžeme krátit výrazem x+4, jelikož máme zajištěno, že není nulový (nulou nelze dělit!).

Krácení lomených výrazů. a tato rovnost platí, je-li Můžeme tedy krátit výrazem x+4, jelikož máme zajištěno, že není nulový (nulou nelze dělit!). A samozřejmě vykrátit můžeme i číslo 2. Zjistili jsme, že a tato rovnost platí, je-li

Krácení lomených výrazů. Celý postup krácení si projdeme ještě jednou na jiném příkladu: Nejdříve rozložíme výraz do součinového tvaru. Vytkneme člen 2x Vytkneme číslo (-1) Využijeme komutativního zákona pro záměnu činitelů a sčítanců Vytkneme člen 3x2 Rovnost mezi daným a upraveným výrazem platí, je-li x ≠ 0 a x ≠ y.