Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Rovnice s absolutními hodnotami
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_18.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_31.
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_32.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_21.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy nerovnic o jedné neznámé
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_776.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
NEROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_778.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_768.
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
Nerovnice s absolutní hodnotou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Rovnice s absolutní hodnotou
Stereometrie Řezy jehlanů VY_32_INOVACE_M3r0110 Mgr. Jakub Němec.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice s absolutní hodnotou I. VY_32_INOVACE_M1r0106 Mgr. Jakub Němec.
Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce
Lineární funkce s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: výklad a procvičení lineární funkce s absolutní hodnotou Datum vypracování:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Brož Petr. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
4.11 LINEÁRNÍ ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU Mgr. Petra Toboříková.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 4.4 – 4.5 Nerovnice v podílovém tvaru, definiční obor log. funkce Název.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Nerovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0118 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Nerovnice v součinovém tvaru
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
VY_32_INOVACE_RONE_05 Rovnice a nerovnice Soustavy nerovnic.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Nerovnice v podílovém tvaru
Nerovnice s absolutní hodnotou II.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Soustavy lineárních rovnic
Transkript prezentace:

Lineární rovnice s absolutní hodnotou II. Rovnice a nerovnice Lineární rovnice s absolutní hodnotou II. VY_32_INOVACE_M1r0107 Mgr. Jakub Němec

Lineární rovnice s absolutní hodnotou V této lekci rozšíříme naše znalosti o počítání lineárních rovnic, v nichž se vyskytne více než jedna absolutní hodnota lineárního výrazu. U rovnic s jednou absolutní hodnotou jsme si navykli, že stačí rozdělit množinu možných řešení na dvě části. S rostoucím počtem absolutních hodnot se bude rozdělovat množina možných řešení na více intervalů (tím také získáme více možných kombinací, které vzniknou po aplikaci podmínky na řešenou rovnici), což činí řešení obtížnější, ale pozorný řešitel nemůže být zaskočen.

2∙ 𝑥−3 =𝑥+3∙(𝑥−1) 2∙ 𝑥−3 =4𝑥−3 𝑥−3≥0 𝑥−3<0 𝑥≥3 𝑥<3 2∙ 𝑥−3 =4𝑥−3 Začneme rovnicí s jednou absolutní hodnotou, abychom si postup zopakovali. Určete kořeny rovnice a ověřte je zkouškou. Nejdřív rovnici upravíme, jak nejvíc lze. Poté určíme podmínky pro kladný a záporný výraz v absolutní hodnotě. Na základě podmínek a definice absolutní hodnoty odstraníme absolutní hodnotu z rovnice a získáme tak lineární tvar. Vyřešíme rovnice. Porovnáme výsledky s podmínkami. Sestavíme množinu kořenů rovnice. Zkouška je ponechána jako cvičení pro řešitele. 2∙ 𝑥−3 =4𝑥−3 𝑥−3≥0 𝑥−3<0 𝑥≥3 𝑥<3 2∙ 𝑥−3 =4𝑥−3 2∙ − 𝑥−3 =4𝑥−3 2𝑥−6=4𝑥−3 −2∙ 𝑥−3 =4𝑥−3 −2𝑥=3/:(−2) −2𝑥+6=4𝑥−3 𝑥=− 3 2 −6𝑥=−9/:(−6) 𝑥= 9 6 = 3 2 − 3 2 ≱3 3 2 <3 𝐾= ∅ 𝐾= 3 2 𝑲= ∅ ∪ 𝟑 𝟐 = 𝟑 𝟐

𝑥−4 + 𝑥+3 =5𝑥−1 (−∞;−3) −3;4 (4;∞) 𝑥∈(−∞;−3) − 𝑥−4 − 𝑥+3 =5𝑥−1 Nyní se pustíme do příkladů se dvěma absolutními hodnotami. Určete kořeny rovnice a ověřte je zkouškou. Na začátek je nutné určit si nulové body absolutních hodnot (kolem nich se „převrací“ jejich kladnost a zápornost). V tomto příkladu je množina možných výsledků rozdělena na tři části (nesmí být vynecháno žádné číslo, po sjednocení intervalů podmínek musíme získat všechna reálná čísla). Tyto intervaly představují nové podmínky, které upraví naši rovnici podle definice absolutní hodnoty vždy na jiný tvar. Postup je složitější, proto je rozdělen do více snímků. Nejdříve vypočteme rovnici podle první podmínky. Odstraníme absolutní hodnotu na základě podmínky a určíme řešení. Provedeme diskuzi výsledku nad podmínkami. (−∞;−3) −3;4 (4;∞) 𝑥∈(−∞;−3) − 𝑥−4 − 𝑥+3 =5𝑥−1 −𝑥+4−𝑥−3=5𝑥−1 −2𝑥+1=5𝑥−1 −7𝑥=−2/:(−7) 𝑥= 2 7 2 7 ∉(−∞;−3) 𝐾= ∅

𝑥−4 + 𝑥+3 =5𝑥−1 (−∞;3) −3;4 (4;∞) 𝑥∈ −3;4 − 𝑥−4 + 𝑥+3 =5𝑥−1 Nyní vyřešíme rovnici na základě druhé podmínky. Odstraníme absolutní hodnotu na základě definice absolutní hodnoty. Vypočteme rovnici. Porovnáme výsledek s podmínkou. (−∞;3) −3;4 (4;∞) 𝑥∈ −3;4 − 𝑥−4 + 𝑥+3 =5𝑥−1 −𝑥+4+𝑥+3=5𝑥−1 7=5𝑥−1 5𝑥=8/:5 𝑥= 8 5 8 5 ∈ −3;4 𝐾= 8 5

𝑥−4 + 𝑥+3 =5𝑥−1 (−∞;3) −3;4 (4;∞) 𝑥∈(4;∞) 𝑥−4 + 𝑥+3 =5𝑥−1 𝑥−4+𝑥+3=5𝑥−1 Nyní vyřešíme rovnici na základě třetí podmínky. Odstraníme absolutní hodnotu na základě definice absolutní hodnoty. Vypočteme rovnici. Porovnáme výsledek s podmínkou. Když jsme prověřili řešení pro všechny podmínky, které jsme na začátku stanovili, můžeme sjednotit existující kořeny do množiny kořenů rovnice. (−∞;3) −3;4 (4;∞) 𝑥∈(4;∞) 𝑥−4 + 𝑥+3 =5𝑥−1 𝑥−4+𝑥+3=5𝑥−1 2𝑥−1=5𝑥−1 −3𝑥=0/:(−3) 𝑥=0 0∉(4;∞) 𝐾= ∅ 𝑲= ∅ ∪ 𝟖 𝟓 ∪ ∅ = 𝟖 𝟓

𝑥−3 − 2𝑥+5 =−𝑥−8 −∞;−2,5 −2,5;3 (3;∞) 𝑥∈(−∞;−2,5) − 𝑥−3 − − 2𝑥+5 =−𝑥−8 Řešte rovnici a její kořeny ověřte zkouškou. Určíme si nulové body absolutních hodnot a rozdělíme množinu možných řešení na tři podmínkové intervaly. Nejdříve vyřešíme rovnici podle první podmínky. Na základě definice odstraníme absolutní hodnotu. Vypočteme rovnici. Porovnáme výsledek s podmínkou. Řešení pro další podmínky je na dalších snímcích. −∞;−2,5 −2,5;3 (3;∞) 𝑥∈(−∞;−2,5) − 𝑥−3 − − 2𝑥+5 =−𝑥−8 − 𝑥−3 + 2𝑥+5 =−𝑥−8 −𝑥+3+2𝑥+5=−𝑥−8 𝑥+8=−𝑥−8 2𝑥=−16/:2 𝑥=−8 −8∈(−∞;−2,5) 𝐾= −8

𝑥−3 − 2𝑥+5 =−𝑥−8 −∞;−2,5 −2,5;3 (3;∞) 𝑥∈ −2,5;3 − 𝑥−3 − 2𝑥+5 =−𝑥−8 Nyní vyřešíme rovnici na základě druhé podmínky. Odstraníme absolutní hodnotu na základě definice absolutní hodnoty. Vypočteme rovnici. Porovnáme výsledek s podmínkou. −∞;−2,5 −2,5;3 (3;∞) 𝑥∈ −2,5;3 − 𝑥−3 − 2𝑥+5 =−𝑥−8 −𝑥+3−2𝑥−5=−𝑥−8 −3𝑥−2=−𝑥−8 −2𝑥=−6/:(−2) 𝑥=3 3∈ −2,5;3 𝐾= 3

𝑥−3 − 2𝑥+5 =−𝑥−8 −∞;−2,5 −2,5;3 (3;∞) 𝑥∈(3;∞) 𝑥−3 − 2𝑥+5 =−𝑥−8 Nyní vyřešíme rovnici na základě třetí podmínky. Odstraníme absolutní hodnotu na základě definice absolutní hodnoty. Vypočteme rovnici. Porovnáme výsledek s podmínkou. Když jsme prověřili řešení pro všechny podmínky, které jsme na začátku stanovili, můžeme sjednotit existující kořeny do množiny kořenů rovnice. −∞;−2,5 −2,5;3 (3;∞) 𝑥∈(3;∞) 𝑥−3 − 2𝑥+5 =−𝑥−8 𝑥−3−2𝑥−5=−𝑥−8 −𝑥−8=−𝑥−8 0𝑥=0 𝐾=(3;∞) 𝑲= −𝟖 ∪ 𝟑 ∪ 𝟑;∞ = −𝟖 ∪<𝟑;∞)

𝑥−5 𝑥+6 =1 (−∞;−6) (−6;5> (5;∞) 𝑥∈(−∞;−6) −(𝑥−5) −(𝑥+6) =1 𝑥−5 𝑥+6 =1 Řešte rovnici a její kořeny ověřte zkouškou. Určíme si nulové body absolutních hodnot a rozdělíme množinu možných řešení na tři podmínkové intervaly. Pozor na nulový bod absolutní hodnoty ve jmenovateli, ten do možné množiny řešení nebude patřit (vyřešili jsme tak i podmínku pro řešení lomeného výrazu). Nejdříve vyřešíme rovnici podle první podmínky. Na základě definice odstraníme absolutní hodnotu. Vypočteme rovnici. Tato část řešení nemá reálná kořen. Řešení pro další podmínky je na dalších snímcích. (−∞;−6) (−6;5> (5;∞) 𝑥∈(−∞;−6) −(𝑥−5) −(𝑥+6) =1 𝑥−5 𝑥+6 =1/(𝑥+6) 𝑥−5=𝑥+6 0=11 𝐾= ∅

𝑥−5 𝑥+6 =1 (−∞;−6) (−6;5> (5;∞) 𝑥∈(−6;5> −(𝑥−5) 𝑥+6 =1/(𝑥+6) 𝑥−5 𝑥+6 =1 Nyní vyřešíme rovnici na základě druhé podmínky. Odstraníme absolutní hodnotu na základě definice absolutní hodnoty. Vypočteme rovnici. Porovnáme výsledek s podmínkou. (−∞;−6) (−6;5> (5;∞) 𝑥∈(−6;5> −(𝑥−5) 𝑥+6 =1/(𝑥+6) −𝑥+5=𝑥+6 −2𝑥=1/:(−2) 𝑥=− 1 2 − 1 2 ∈(−6;5> 𝐾= − 1 2

𝑥−5 𝑥+6 =1 (−∞;−6) (−6;5> (5;∞) 𝑥∈(5;∞) 𝑥−5 𝑥+6 =1/(𝑥+6) 𝑥−5=𝑥+6 𝑥−5 𝑥+6 =1 Nyní vyřešíme rovnici na základě třetí podmínky. Odstraníme absolutní hodnotu na základě definice absolutní hodnoty. Vypočteme rovnici. Tato část řešení nemá reálná kořen. Když jsme prověřili řešení pro všechny podmínky, které jsme na začátku stanovili, můžeme sjednotit existující kořeny do množiny kořenů rovnice. (−∞;−6) (−6;5> (5;∞) 𝑥∈(5;∞) 𝑥−5 𝑥+6 =1/(𝑥+6) 𝑥−5=𝑥+6 0=11 𝐾= ∅ 𝑲= ∅ ∪ − 𝟏 𝟐 ∪ ∅ = − 𝟏 𝟐

𝑥−4 𝑥+3 − 𝑥 +3 =3 (−∞;−3) −3;0 (0;4) <4;∞) 𝑥∈(−∞;−3) 𝑥−4 𝑥+3 − 𝑥 +3 =3 Řešte rovnici a její kořeny ověřte zkouškou. Určíme si nulové body absolutních hodnot a rozdělíme množinu možných řešení na čtyři podmínkové intervaly. Nejdříve vyřešíme rovnici podle první podmínky. Na základě definice odstraníme absolutní hodnotu. Vypočteme rovnici. Nulou nelze dělit, rovnice tedy nemá reálný kořen. Řešení pro další podmínky je na dalších snímcích. (−∞;−3) −3;0 (0;4) <4;∞) 𝑥∈(−∞;−3) −(𝑥−4) − 𝑥+3 −(−𝑥)+3 =3 −𝑥+4 −𝑥−3+𝑥+3 =3 −𝑥+4 0 =3 𝑲= ∅

𝑥−4 𝑥+3 − 𝑥 +3 =3 (−∞;−3) −3;0 (0;4) <4;∞) 𝑥∈ −3;0 𝑥−4 𝑥+3 − 𝑥 +3 =3 Nyní vyřešíme rovnici na základě druhé podmínky. Odstraníme absolutní hodnotu na základě definice absolutní hodnoty. Vypočteme rovnici. Porovnáme výsledek s podmínkou. (−∞;−3) −3;0 (0;4) <4;∞) 𝑥∈ −3;0 −(𝑥−4) 𝑥+3 − −𝑥 +3 =3 −𝑥+4 𝑥+3+𝑥+3 =3 −𝑥+4 2𝑥+6 =3/(2𝑥+6) −𝑥+4=6𝑥+18 −7𝑥=14/:(−7) 𝑥=−2 −2∈ −3;0 𝐾= −2

𝑥−4 𝑥+3 − 𝑥 +3 =3 (−∞;−3) −3;0 (0;4) <4;∞) 𝑥∈(0;4) 𝑥−4 𝑥+3 − 𝑥 +3 =3 Nyní vyřešíme rovnici na základě třetí podmínky. Odstraníme absolutní hodnotu na základě definice absolutní hodnoty. Vypočteme rovnici. Tato část řešení nemá reálná kořen vzhledem k podmínce. (−∞;−3) −3;0 (0;4) <4;∞) 𝑥∈(0;4) −(𝑥−4) 𝑥+3 −𝑥+3 =3 −𝑥+4 6 =3/∙6 −𝑥+4=18 −𝑥=14/∙(−1) 𝑥=−14 −14∈(0;4) 𝐾= ∅

𝑥−4 𝑥+3 − 𝑥 +3 =3 (−∞;−3) −3;0 (0;4) <4;∞) 𝑥∈<4;∞) 𝑥−4 𝑥+3 − 𝑥 +3 =3 Nyní vyřešíme rovnici na základě čtvrté podmínky. Odstraníme absolutní hodnotu na základě definice absolutní hodnoty. Vypočteme rovnici. Porovnáme řešení s podmínkou. Když jsme prověřili řešení pro všechny podmínky, které jsme na začátku stanovili, můžeme sjednotit existující kořeny do množiny kořenů rovnice. (−∞;−3) −3;0 (0;4) <4;∞) 𝑥∈<4;∞) 𝑥−4 𝑥+3−𝑥+3 =3 𝑥−4 6 =3/∙6 𝑥−4=18 𝑥=22 22∈<4;∞) 𝐾= 22 𝑲= ∅ ∪ −𝟐 ∪ ∅ ∪ 𝟐𝟐 = −𝟐;𝟐𝟐

Úkol závěrem Řešte rovnice a proveďte zkoušku: a) 3𝑥−7 =5−x b) 3−𝑥 − 2𝑥+5 =−2 c) 𝑥−13 +2∙ 5−3𝑥 =3 d) 7−𝑥 + 𝑥+4 𝑥−10 =4𝑥+5

Zdroje Literatura: CHARVÁT, Jura; ZHOUF, Jaroslav; BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice. 4. vydání. Praha: Prometheus, 2010, 223 s. ISBN 987-80-7196-362-2.