Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět: Fyzika Ročník: 7.ročník Pohyb těles.Světelné jevy. Téma: Pohyb těles.Světelné jevy. Autor: Viktor Huk VY_32_INOVACE_08_HU Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak,je Viktor Huk. OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak,je Viktor Huk. OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Anotace - Sada obsahuje 20 pracovních listů které je možné využit při vysvětlení učiva z fyziky v 6.ročníku zš, a opakování učiva za 6.ročník zš. Cílem učebního materiálu - je pomocí animací a video souborů vysvětlit pojmy pohyb a klid, průměrná a okamžitá rychlost, naučit správně kreslit grafy rychlosti a dráhy pohybu a vypočítat rychlost, dráhu a dobu pohybu.Seznámit se světelnými jevy, zákonem odrazu a lomu světla,vlastnostmi zrcadel a čoček a vysvětlit jak fungují optické přístroje /oko,dalekohled, fotoaparát/. Očekávaný výstup - žáci dokážou popsat rozdíly mezi různými typy pohybů, dokážou řešit úlohy na pohyb grafickým způsobem, budou umět vypočítat rychlost,dráhu a čas pohybu. Budou vědět jak vzniká zatmění Slunce a Měsíce, dokážou určit vlastnosti obrazu na různých zrcadlech a čočkách a dokážou rozlišit vady oka. Druh učebního materiálu - Power Pointová prezentace,aplikace SMART Notebook, pracovní list, kontrolní test.
Graf, kterým znázorňujeme, jak se mění rychlost pohybu, se nazývá graf časového průběhy rychlosti. Grafické znázornění rychlosti pohybu.
Pravidla pro tvorbu grafu: 1. Na vodorovnou osu nanášíme vždy čas. 2. Na svislou osu nanášíme rychlost. 3. Obě osy je nutné popsat. 4. Je třeba zvolit správné měřítko os. Podíváme se na nejvyšší hodnotu času a určíme měřítko na vodorovné ose. Obdobně se podíváme i na nejvyšší hodnotu rychlosti a určíme měřítko na svislé ose. 5. Vyneseme jednotlivé body, které určuje čas a rychlost. 6. Body spojíme úsečkami. Grafické znázornění rychlosti pohybu.
v Rychlost v (km/h ) t čas t (min ) t,min V,km/h Rychlost,v (m/s) Čas, t (min) Čas, t (min)
v Rychlost v (km/h ) t čas t (h ) t,h t,h V,km/h 1.Jak dlouho jelo auto? 2.Jel o auto po celou dobu stejnou rychlostí? 3.Jaké nejvyšší rychlosti automobil dosáhl? 4.Jel řidič alespoň v některých úsecích pohybem rovnoměrným? Ve kterých? 5.Ve kterých úsecích řidič zrychloval? 6.Ve kterých úsecích řidič tankoval? 1.Jak dlouho jelo auto? 2.Jel o auto po celou dobu stejnou rychlostí? 3.Jaké nejvyšší rychlosti automobil dosáhl? 4.Jel řidič alespoň v některých úsecích pohybem rovnoměrným? Ve kterých? 5.Ve kterých úsecích řidič zrychloval? 6.Ve kterých úsecích řidič tankoval?
v Rychlost v (km/h )
Zdroje literatury : 1. Učebnice Fyzika pro 6-9.ročník z.š.,nakladatelství SPN(F.Jáchim,J.Tesař). 2. Miroslav Šimon,Slovník pojmů z fyziky pro z.š.,nakladatelství Prometheus, Učebníce Fyzika pro 6-9.ročník z.š.,nakladatelství Fraus(K.Rauner,V.Havel.J.Prokšová.M.Randa). Grafy: 1. Obrázky : 1.LANGMaster BRÁNA VĚDĚNÍ Fyzika 1,Fyzika Tachoscheibe.jpg Animace: 1.LANGMaster BRÁNA VĚDĚNÍ Fyzika 1,Fyzika 2.