ŘÍZENÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Sociální systém organizace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Audit administrativních činností
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Historické etapy vývoje managementu
Stavba sportovního tréninku
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
PERIODIZACE Michal Lehnert.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
PERIODIZACE Michal Lehnert.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Vůle.
Psychologie koučování
STAVBA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výrobní faktory v podniku
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Taktická příprava Michal Lehnert.
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Strukturace učiva Příprava učitelova.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PERIODIZACE Stanovení po sobě následujících tréninkových cyklů, jejichž obsah, velikost zatížení a opakování se podílejí v určitém časovém úseku na zvyšování.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Ekonomika malých a středních podniků
Kondiční příprava ve sportu
Psychologie koučování
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
PERIODIZACE Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

ŘÍZENÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU Michal Lehnert

Řízení ST Osnova přednášky Řízení ST a jeho teoretická východiska. ST jako dynamický systém. Systémové řízení ST – plánování, evidence, kontrola a vyhodnocování trénovanosti. Koncepce systémového řízení vzhledem k činnosti trenéra.

Řízení ST Východisko: průběh a výsledky procesu ST jsou výrazně ovlivněny úrovní a způsobem jeho řízení.

Řízení ST Řízení procesu ST (ŘST) = permanentně převádět organismus z jednoho stavu – výchozího do nového, plánovaného, který se co nejvíce přibližuje plánovanému modelu. ŘST = vědomé, racionální zdůvodněné pokyny a zásahy do tréninku (vedení sportovců, ovlivňování jednání, hodnocení, zatížení a manipulace s ním…).

Řízení ST ŘST = proces, jehož hlavním smyslem je stanovit reálný cíl + organizovat činnost tak, aby došlo k jeho dosažení. ŘST = plánuje se, hledají se souvislosti mezi realizovanými adaptačními podněty (tréninkovým zatížením) a růstem trénovanosti, resp. sportovní výkonnosti.

Řízení ST ŘST – jde o promyšlenou organizaci tr. cvičení uspořádaných do cyklů (stanovení zatížení, jeho velikosti, druhu, dynamiku charakteristik zatížení dle změn stavu trénovanosti…). Konkrétní možnosti řízení: - manipulace s druhem zatížení, - manipulace s velikostí zatížení, - frekvence zatížení. Trenér = hlavní zodpovědnost za ŘST!

Řízení ST Teoretická východiska řízení ST: 1. Znalost struktury sportovního výkonu (SV), chápání SV výsledku specializované adaptace. 2. Chápání ST jako dynamického celostního systému s cílem zvyšování výkonnosti. 3. Využití kybernetiky, která zobecňuje zákonitosti řízení. 4. Systematické využívání diagnostiky…

Ad 1) Struktura sportovního výkonu (SV) Trenér musí určit rozhodující faktory sportovního výkonu. Uspořádání faktorů je pro každou sportovní disciplínu specifické. Dále viz problematika SV!

Sportovní výkon a jeho struktura jako východisko racionálního tréninku Somatické faktory Kondiční faktory Faktory techniky Faktory taktiky Psychické faktory výška hmotnost složení těla tělesný typ schopnosti: silové vytrvalostní rychlostní biomech. základy pohybu koordin. řešení pohyb. úkolů účelné využívání techniky procesy: poznávací emoční volní motivace anticipace osobnost

Ad 2) ST jako dynamický celostní systém (S) Systémový přístup ve ST – používá se při odhalování vztahů mezi jednotlivými částmi vytvářejícími systém sportovního tréninku.

Ad 2) ST jako dynamický celostní systém (S) S = souhrn prvků, jejichž interakcí se vytvářejí nové vlastnosti, které prvky, z nichž se systém skládá samy o sobě nemají. Podstatné je spojení mezi prvky S. Změna jednoho prvku nutně vyvolá i určitou změnu jiných prvků, jejich struktury a často i S jako celku. Proces ST vykazuje veškeré základní znaky S!

Ad 2) ST jako dynamický celostní systém (S) Systém ST = účelné, na základě určitých zákonitostí a principů zdůvodněné uspořádání obsahu, prostředků a metod. Prvky S = prostředky, metody tréninku, charakteristiky zatížení, zásady stavby tréninku a řízení tréninku.

Ad 2) ST jako dynamický celostní systém (S) ST = soubor sestávající ze specifických částí (prvků), má dynamickou strukturu a vstupuje do interakce s podmínkami vnějšího prostředí. Podstata ST = vyvolávání progresivních změn trénovanosti, které se mění v čase a které lze ovlivnit.

Ad 3) Využití kybernetiky (K) pro ŘST K umožňuje vyjádřit matematickými postupy různé situace a jevy o jejichž poznání usiluje. Matematický aparát kybernetiky umožnil kvantifikujícími přístupy řešit problémy řízení pomocí prostředků výpočetní techniky. Využívá se software obsahující hodnotící postupy, které objektivizují ŘST + umožňují efektivně plánovat, individualizovat, korigovat.

Ad 4) Systematické využívání diagnostiky Diagnostika = součást diagnostického procesu, který je chápán jako stupňovitý zpětnovazební proces nezbytný pro řízení a regulaci ST. Jeho cílem je stanovení diagnózy, a především uplatnění zjištěných poznatků při řízení ST. Dále viz „Antropomotorika“ a„Diagnostika“!

Systémové řízení ST Řízení ST = dynamický proces, který se uskutečňuje pomocí: 1. plánování 2. evidence 3. kontroly trénovanosti 4. vyhodnocování trénovanosti a výkonnosti. Tyto mají smysl jako celek, neboť se vzájemně podmiňují!

Systémové řízení ST – plánování tréninku Plánování = tvůrčí činnost trenéra směřující k vytvoření podmínek pro optimální rozvoj sportovce a růst jeho sportovního výkonu. Plánování = stanovení cíle, skladby, obsahu, metod tréninku, zaměřené ke změně trénovanosti a výkonnosti sportovce v určitém období (cyklu). Členění plánů

Systémové řízení ST – evidence tréninku Evidence tréninku = zaznamenání všech nezbytných informací o tréninkovém procesu (charakteristik zatížení, použitých cvičení, metod, ukazatelů reakce organizmu na prováděná cvičení…) do „tréninkového deníku“.

Systémové řízení ST – evidence tréninku Sumace tréninkových ukazatelů se provede po ukončení mikrocyklu, resp. mezocyklu a makrocyklu. Souhrnné výsledky jsou spolu s výsledky kontroly trénovanosti a výsledky v soutěžích základními podklady pro vyhodnocování tréninkového procesu.

Systémové řízení ST – kontrola trénovanosti Kontrola trénovanosti – viz „diagnostika“

Systémové řízení ST – vyhodnocování tréninku Vyhodnocování tréninku - průběžně nebo po ukončení jednotlivých cyklů. Cíl = hledání odpovědi na otázku, „zda to, jak a co“ sportovec trénuje, skutečně vede k rozvoji trénovanosti a sportovní výkonnosti. Srovnávání ukazatelů zatížení a ukazatelů trénovanosti plní při řízení ST funkci zpětné vazby a je podkladem pro rozhodování.

Fáze systémového řízení ST Přípravná Realizační Inovace řízení

ad 1) Přípravná fáze systémového řízení ST Vyžaduje od trenéra znalosti: -stavu sportovce -problematiky ST -modelu dlouhodobé přípravy.

ad 2) Realizační fáze systémového řízení ST 1. Vlastní řídící působení trenéra Rozhoduje při soutěžení (koučinku). Nese zodpovědnost za svá rozhodnutí. Východiskem musí být objektivní informace.

ad 2) Realizační fáze systémového řízení ST 1. Vlastní řídící působení trenéra Rozhoduje při vedení tréninku – co a jak se má trénovat (vybírá tréninkové metody, prostředky, postupy, formy, dávkuje tréninkové zatížení, stanovuje podmínky, ve kterých tréninkový proces probíhá)...

ad 2) Realizační fáze systémového řízení ST 2. Získání informací o změnách aktuálního stavu trénovanosti (diagnostikování) Trenér může efektivně řídit tréninkový proces, pokud má k dispozici dostatečné množství objektivních informací o sportovci, tréninku, změnách trénovanosti...

ad 2) Realizační fáze systémového řízení ST 3. Korigování tréninkového působení Trenér průběžně řeší otázku, zda tréninkové zatížení a zatěžování vede k požadovaným změnám sportovní výkonnosti, případně ke splnění dalších stanovených cílů. Získávané informace vyhodnotí a rozhodne o případných změnách v tréninku.

Činnost trenéra v rámci systémového řízení ST Projekční a plánovací Organizační Realizační Při řízení trenér komunikuje, plní řadu rolí…!

ad 2) Realizační fáze systémového řízení ST Trenér dále v rámci této fáze: prosazuje záměry, motivuje, přesvědčuje, ovlivňuje, hodnotí na základě zpětných informací o vlivu tréninkových podnětů na změnu trénovanosti, poskytuje zpětnovazebné informace, posuzuje, řeší konfliktní situace, vychovává, koučuje…

Předpoklady účinného systémového řízení ST 1. Provádět diagnostiku aktuálního stavu sportovců. 2. Vytvářet plánovaný cílový model stavu trénovanosti sportovce (družstva), jehož má být dosaženo. 3. Stanovit systém tréninkových vlivů a pokoušet se je evidovat, sumovat. 4. Změny, k nimž průběžně dochází systematicky kontrolovat a následně posoudit účinky tréninku…

Řízení ST Kontrolní otázky Co je cílem řízení ST a jaká je jeho podstata? Objasněte systémové řízení ST jako dynamický proces. Jaký je význam jednotlivých subsystémů řízení? Jaké fáze systémového řízení lze rozlišit a jakou roli v nich sehrává trenér?