Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pythagoras 6.století př. n. l..
Advertisements

Řecká přírodní filosofie – Milétská škola
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
Přírodní vědy v antickém Řecku
Empedoklés a Anaxagoras
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
VY_32_INOVACE_28-04 Antická filosofie Pythagoras ze Samu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pythagoras Michaela Hloušková, c4b
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Anotace: Žák zjišťuje vlastnosti Thaletovy kružnice a její využití.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Martina Jiříková C4B.  ŽIVOT  FILOSOFIE  SHRNUTÍ  ZDROJE.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
FY_066_Vesmír_Vesmír Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Pýthagorás a pýthagorovci Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofie úvod do problému....
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Milétská škola Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Filozofie 20. století - Fenomenologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Antická filosofie Průvodce antickou filosofií na základě Raffaelovy fresky Athénská škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Pythagoras př. n. l.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 2 Milétská škola a Pýthagorás.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
VY_42_INOVACE_33_Významní matematici Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Ing. Jitka Michálková
Předsókratovská řecká filozofie
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Předsokratovská filozofie
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz VY_32_INOVACE_52_ 13 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělání Vzdělávací obor Nauka o společnosti Tematický okruh Filozofie Téma Tematická oblast Název Milétská škola a Pythagoras Autor PaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročník Srpen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 4.ročník Anotace Formování starořeckého myšlení při zrodu antiky a jejich nejstarší školy Přínos/cílové kompetence Seznámení se s principy vzniku naivního materialismu ve starověkém Řecku www.zlinskedumy.cz

Antická filozofie Filozofie vznikla nejprve v okrajových oblastech řecké kultury, v Iónii (tj. na západním pobřeží dnešního Turecka), na Sicílii a v jižní Itálii. Antická filozofie zahrnuje i římské učení, které je přímým dědictvím řeckého filozofického ducha téměř 1 200 let /od 6 st.př.n.l.- 6 st.n.l./. Starořečtí filozofové se považují za zakladatele západního vědeckého myšlení a mají pro filozofii dodnes zásadní význam. Otevřeli hlavní filozofické otázky. Vypracovali základy filozofické metody. Už ve starověku se z filozofie vydělila astronomie, matematika a geometrie a filozofové položili základy většiny dalších věd.

DĚLÍ SE DO TŘÍ HLAVNÍCH OBDOBÍ: 1/ Období PŘÍRODNÍCH FILOZOFŮ(6. a 5. st.př.n.l.) - zaměřuje se na zkoumání přírody a klade si otázku : " O původu všech věcí = PODSTATA SVĚTA = forma pralátky? „ 2/ Období SOFISTICKÉ / učitelů moudrosti /(1/2 5.st.a 4.st.př.n.l.) - končí Aristotelovou smrtí 322 př.n.l. - je to období rozkvětu řecké kultury - městských států ATÉN a SPARTY - SOFISTÉ se na rozdíl od svých předchůdců zaměřili na poznání „Člověka a jeho života ve společnosti “ 3/ Období HELÉNSKÉ (od konce 4.st.př.n.l.- 529 n.l.) - nové fil. směry: Stoicismus, Epikureismus, Skepticismus, Novoplatonismus - konec: 529 n.l.Císař JUSTINIÁN I. -uzavírá staré fil. školy v Aténách - fakticky zrušil starodávný římský úřad konzulů - i přesto se stala řecká fil.: Základem světové vzdělanosti !!! „Člověk a jeho sounáležitost s kosmickým řádem “

Justinián I. (kolem r. 482 – 14. listopadu 565 n.l.)

Milétští přírodní filozofové vlivem obchodu vzkvétají v MALÉ ASII dvě města na pobřeží Egejského moře - MILÉT a EFEZ vzniká zde filozofické učení (materialistické), které se opírá o konkrétní zkušenost, poznatky, pozorování přírody a praktickou činnost většina filozofů považuje za počátek a podstatu všeho určitou formu: PRALÁTKY uznávají objektivní existenci reálného světa PRALÁTKA: dávají jí konkrétní, smyslově reálnou podobu, považovali ji za nestvořenou, ale věčnou a stále se pohybující tito filozofové bývají někdy nazýváni: hýlozoisté /hylé-hmota, zoé-život/

Milét v Iónii na západním pobřeží Malé Asie

Milétská škola THALÉS: /asi 625 - 545 př.n.l./ spatřoval počátek všeho ve vlhkosti jako pralátku si vybral vodu - proměnlivá/ pára, led, sníh/ voda = živoucí základ všech jevů - božská síla Země - plochá deska ležící na VODĚ /vlnobití = zemětřesení/ snaží se vysvětlit fyzikální jevy z přírody samé žádná mytologie - první vědecká hypotéza !!! Jako filozof a matematik je spojován s pěti důležitými geometrickými větami např.: trojúhelník vepsaný do oblouku nad průměrem kružnice je pravoúhlý (tzv. Thaletova věta).

Milétská škola ANAXIMENÉS: /asi 585 - 528 př.K./ za pralátku považuje VZDUCH pojímal jej jako oživující dech /analog.ATMÁN/, který prostupuje vším a objímá celý svět vzduch si vybral zřejmě nejen pro to, že je ze všech látek nejméně postižitelný, ale i proto, že souvisí s dýcháním, " DECH je totiž ŽIVOUCÍ „ domníval se, že Měsíc má své světlo od Slunce a hvězdy jsou připevněny na ledové obloze hřeby

Milétská škola ANAXIMANDROS:/610-546 př.K./ dostal se nejdál, počáteční látka je pro něj něco co nemá jakoukoli hranici /PERAS-OMEZENO/ pralátku nazývá APEIRON /neomezeno, neurčeno, nekonečno / našim smyslům - není možno přesně KLASIFIKOVAT PRALÁTKU !!! "A z čeho věci vznikají, do toho též zanikají podle nutnosti, neboť si za své bezpráví navzájem platí pokutu a trest podle určení času."

Řecko-Perskými válkami. Pythagorejci Pythagoras a jeho škola Na sklonku 6.st.př.n.l. byl rozkvět filozofie v MALÉ ASII násilně přerušen Řecko-Perskými válkami. Řecká města byla ZPUSTOŠENA!!! Nastává přesun vzdělanosti do JIŽNÍ ITÁLIE a na SICÍLII, tam se rodí svérázný filozofický proud jehož duchovním otcem je: Pythagoras.

Pythagoras: /asi 572-494 př.K./ astronom, filozof a matematik pocházel z řeckého ostrova Samos založil dva stupně škol, v Egyptě a Itálii, doktríny tohoto kulturního střediska byly vázány velmi přísnými pravidly chování jeho škola byla otevřená mužům i ženám a diskriminační chování bylo zakázáno, mezi jeho studenty se nacházeli lidé všech národností, barev pleti, náboženství a finančního nebo sociálního postavení   Pythagoras, přezdívaný otec čísel

Číslo - jako omezující prvek Šel opačnou cestou jako Anaximandros, neboť místo nekonečna si zvolil omezující prvek = „ ČÍSLO .“ Číslo nechápali jako abstraktní mat. pojem, ale jako spíše geometrickou veličinu, vyjadřující poměr, vztah mezi jednotlivými věcmi a jejich částmi. Číslem (poměrem), lze vyjádřit nejen rozměry (tvar) věcí, ale i jejich kvalitu . Na základě HARMONICKÝCH poměrů je vybudován celý vesmír, který vydává "HUDBU SFÉR", slyšitelnou ne pouhým uchem, ale naším vnitřním smyslem pro číslo a harmonii. Mezi čísly a věcmi nevedl sice přesnou hranici, ale číslo a věc zcela neztotožňoval !!! // Vše v kosmu je harmonicky uspořádáno do ČÍSELNÝCH vztahů //

Pokus se odpovědět: Objasni pojem APEIRON? Kdo považuje za pralátku VZDUCH? Vysvětli chápání čísla u Pythagorejců? Jakou pralátku prosazuje Thales? Kde leží město EFES a MILÉT a jakou roli hraje při vzniku antické filozofie? Proveď časové rozdělení antické filozofie?

Zdroje a prameny Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990 Blecha, I.: Filosofie, Nakladatelství Olomouc 1998 Fürst, M.: Filozofie, Fortuna, Praha 1994 Jaspers, K,: Úvod do filozofie, Praha 1991 Kratochvíl, Z.: Mýtus, filozofie, věda. Praha 1993 Liessmann, K.-Zenaty, G.: O myšlení – Úvod do filosofie, Votobia, Olomouc 1994 Michálek, J.: Co je to filozofie, Oikúmené, Praha 1992 Osborne, R.: Filozofie, Portál, Praha 2006 Popkin, R.-Stroll, A.: Filozofie pro každého, Nakladatelství Ivo Železný, Praha 2005 Petříček, M. Jr.: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1992 Sláma, M.: Kapitoly ke studiu základů filosofie. Praha 1991 Šmajs, J. – Krob, J.: Úvod do ontologie. Brno 1994 Störig, H.J. Malé dějiny filozofie, Zvon, Praha 1996 Weischedel, W.: Zadní schodiště do filozofie, Votobia, Praha 1992 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kapitolinischer_Pythagoras_adjusted.jpg 16.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Milet_Asia_Minor.png 16.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anaximander.jpg 16.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anaximenes.jpg 16.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Thaletova_veta.svg 16.8.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Meister_von_San_Vitale_in_Ravenna.jpg 16.8.2012