AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č. 2 ZS AR 2011/2012.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
POČÁTKY VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ V DĚJINÁCH LIDSTVA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
REFORMACE A NĚMECKÁ SELSKÁ VÁLKA
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
Registrační číslo projektu:
Vznik středověkých univerzit
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
Středověká vzdělanost
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.18 Anotace: Prezentace se zaměřuje na středověkou českou literatury a dobu husitskou. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Z latiny: přetvoření, obnovení, napravení, zlepšení
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_08_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Reformace v Německu a její šíření v Evropě
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Předchůdci Husovi Mgr. Ludmila Růžičková
Vznik Svaté říše římské
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Reformace Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Přetrvává stejný postoj k dítěti
JAN AMOS KOMENSKÝ * v Nivnici v Naardenu.
Vnímání historického času
Svatá říše římská, Rusko
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
CHRONEMIKA – KOMUNIKACE ČASEM
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Náboženská reformace 2.stupeň ZŠ Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
Reformace VY_32_Inovace_08SJ-4 Mgr. Jana Šenkeříková ZŠ A MŠ Nedašov Květen 2012.
Mistr Jan Hus (14. stol.)  kněz, myslitel, reformátor a kazatel  vyučoval na univerzitě v Praze a dva roky byl jejím rektorem  navrhl reformu pravopisu.
Reformace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu ISSN 1802–4785.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_15.
JAKUB KRESA SMRŽICE – BRNO VÝZNAMNÝ ČESKÝ JEZUITA, PEDAGOG, MATEMATIK, DIPLOMAT A INTELEKTUÁL 17. STOLETÍ SEMINÁŘ U PŘÍLEŽITOSTI.
Přehled české pedagogiky. Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
České země ve 2. polovině 18. století
  Vznik univerzit v Evropě, Karlova univerzita  Zakladatel?   4 fakulty  V čele univerzity? V čele fakulty?  Bratrská výchova  Ideál.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Druh učebního materiálu
Význam J.A. Komenského 5.část
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
VY_32_INOVACE_
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Ve školních lavicích Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny.
Novověk – pobělohorské období a Jan Amos Komenský
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 LITERATURA HUSITSKÉHO OBDOBÍ
Husovi předchůdci Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Matějková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
Vzdělání ve středověku
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Význam křesťanství ve středověku
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Jan Hus, Jan Blahoslav, Martin Luther, Ignác z Loyoly, Jozef z Calasanzy, Jean Babtiste de la Salle, jezuité, piaristé REFORMAČNÍ A PROTIREFORMAČNÍ PEDAGOGIKA VY-32-INOVACE-PED-108

Reformační pedagogika S příznivým vztahem k hlubšímu vzdělávání širokých vrstev se setkáváme na počátku 15. století v českém reformačním hnutí – v husitství Jan Hus (1372 – 1415)- byl významnou osobností Karlovy univerzity, svou iniciativou přispěl k prohloubení jejího národního charakteru Zdroj:

Husitský ideál gramotnosti širokých vrstev lidu rozvíjela Jednota bratrská Jan Blahoslav (1523 – 1571) – zabezpečil širokou síť bratrských škol Zdroj:

Martin Luther (1483 – 1546) – otec německé reformační pedagogiky, zpočátku prosazoval vzdělávání v mateřském jazyce, po porážce Velké selské války se zaměřil na koncepci výběrové školy latinské Zdroj:

Vliv reformace se projevil i na půdě univerzit Protestantismus od počátku odmítal katolický dogmatismus, konzervatismus a náboženskou nesnášenlivost Postupně se však protestantské univerzity staly obdobnými teologicky zaměřenými vysokými školami jako univerzity katolické

Protireformační pedagogika V roce 1540 zakládá španělský šlechtic Ignác z Loyoly (1491 – 1556) jezuitský řád Jezuité postupně vybudovali po celé Evropě síť škol nového typu – kolejí (internátních škol) Jezuitská kolej byla internátní škola, poskytující střední a vyšší vzdělání Zdroj:

Charakteristickým rysem byla snaha, aby učitelé co nejvíce ovlivnili své žáky Obsah vyučování stanovil školní řád z roku 1599, který byl na svou dobu vyspělý a platil až do konce 19. století Předpokládal šestitřídní latinskou školu, jejímž těžištěm bylo studium latiny, teologie a sedmera svobodných umění Mateřského jazyka se používalo jen v nejnižších třídách při věcném vyučování

V roce 1597 zakládá v Říme Josef z Calasanzy Řád zbožných škol – piaristy Piaristé byli církevní mužský řád řeholních kleriků, kteří působili na školách všech stupňů a zvláštní péči věnovali dětem z chudých poměrů. Zdroj:

V roce 1684 vzniká ve Francii sdružení Školních bratří, jejichž zakladatelem je Jean Babtiste de la Salle V těchto školách se pěstoval mateřský jazyk i reálie, posilovala se praktická orientace výuky k potřebám života a zvýšená pozornost se věnovala také přípravě učitelů Zdroj:

POUŽITÉ ZDROJE: JŮVA, V. a JŮVA, V.: Stručné dějiny pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, s. ISBN CHARVÁT,J.: Světové dějiny. 5.vyd. Praha: SPN, s.