Podpora počátečního a dalšího vzdělávání prostřednictvím ESF
Program panelu B 1. část Reforma počátečního vzdělávání (Stanislava Krčková) Učitelé jako architekti vzdělávání – nové cíle vzdělávání a nové pojetí vzdělávání učitelů (Lucie Slejšková, Lucie Holacká, Zdeněk Slejška) Inkluzivní škola – rovné příležitosti ke vzdělávání (Helena Pacnerová )
Program panelu B 2. část Role dalšího vzdělávání v konceptu celoživotního učení (Jakub Stárek) Školy jako centra celoživotního učení (Jana Bydžovská) Národní soustava kvalifikací a sektorové rady jako nástroj pro spolupráci se zaměstnavateli (Jolana Blažíčková)
Do jakého společenského rámce, jehož součástí je i systém vzdělávání, program ESF vstoupil?
Společnost a škola Charakteristické rysy (21. století) Význam znalostí a dovedností Význam informací Sociální soudržnost (nevytvářet elity a nevylučovat ze společnosti nebo vzdělávání kohokoliv)
Schopnost přijímat změny, orientovat se v nich Uplatnění nových dovedností (jazykové, informační, podnikatelské,…) Celoživotní vzdělávání Na mnoho činností škola nebyla připravena.
Analýza stavu a z ní vycházející koncepce Bílá kniha – Národní program rozvoje vzdělávání (stanovení cílů a obsahu vzdělávání, systematické provádění hodnocení kvality, autonomie škol, učitel – nositel změny) Legislativní prostor pro změny – zákony a vyhlášky Vzdělávací programy RVP – ŠVP ( Švédsko, Finsko, Holandsko, Anglie, Skotsko, Irsko, Kanada/Francie, Španělsko, Maďarsko, Rakousko) Zavádění – učitelé a jejich metody a formy práce s žáky
ESF OP RLZ – Zvýšit adaptabilitu lidské síly na trhu práce (v oblasti vzdělávání připravit absolventa po všech stránkách) Propojit cíle OP RLZ s konkrétními projekty – prostřednictvím témat - kurikulární dokumenty, KK, AE, PT… – ovlivněním aktérů ve vzdělávání ovlivnit instituce – školy podpořit management škol a učitele – akceptování změn podpořit žáky – talenty i žáky se speciálními vzdělávacími potřebami OP RLZ je u konce, stojíme na prahu nového Operačního programu – OP VK.
Podařilo se s využitím fondů podpořit nové cíle vzdělávací politiky? Jaké jsou za námi úspěchy a která témata jsou stále výzvou?