Moravské Kopanice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

Projekt Školy pro venkov Základní škola a mateřská škola Jaromíra Hlubíka Lipov.
MORAVSKÉ KOPANICE. Nejstarší osadou je Starý Hrozenkov.Nejstarší osadou je Starý Hrozenkov. (13. století, dosídlen v 16. století Valachy) (13. století,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Praha Hlavní město 1 mil. 140 tisíc obyvatel Zajímavosti: Pražský hrad
Krajina a životní prostředí
Od poloviny 18. stol. do roku 1848
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
LIDOVÉ PÍSNĚ, FOLKLÓR Chodský folklór.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Nářečí Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Naše vlast – Česká republika
Česká Republika a její kraje
SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300
Česká Republika.
Elektronická učebnice - II
Šelmy medvědovité Sabina Náhlíková IX.A.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Život v regionech Petr Machala.
Naše vlast - ČESKÁ REPUBLIKA
Vsetín Město ve kterém žiji
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
malebný kraj na jihovýchodě Moravy
Povrch krajiny VY_III/2_inovace_10_ Povrch krajiny Autor: Mgr. Karin Cahlíková.
Obecně prospěšná společnost pro Český ráj působí v Českém ráji od roku 2003, a to na území zahrnující centrální část Českého ráje a od roku 2006 působí.
SLOVENSKO SLOVENSKO Krásná země Geografická poloha Slovenská republika je vnitrozemský stát nacházející se ve střední Evropě Slovenská republika je vnitrozemský.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
Předběžné výsledky za Karlovarský kraj Sčítání lidu, domů a bytů 2011.
LIDOVÉ KROJE Příchozí, kteří do některých míst Slovácka zavítají v době církevních svátků, upoutají zejména kroje. Ty jsou také nejnápadnějším určujícím.
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,6_14_MÁ.
Nářečí Slovácko Autor : Erik Chalupa. Úvod Nářečí neboli dialekt je nespisovný jazykový útvar užívaný pouze mluvčími z určité geografické oblasti. Obor,
OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ OP VK Peníze školám reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Vlastivěda Tematický okruh: Místo, kde žijeme Téma: Zlínský kraj Jméno autora: Mgr. Dana.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11/15_ Lidová hudba TÉMA: Lidová hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ /
Anotace: Program je určen k obeznámení s péčí státu o přírodu a prohloubení bližšího vztahu k přírodě i k procvičování a opakování vlastivědného učiva.
Č í n a Velmoc 22. století. Č í n a Velmoc 22. století.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Joseph Haydn.
Můj domov, má vlast Obec.
Znaky života člověka Průběh lidského života
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Dějepis Mgr. Milan Šimek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
Zuzana Klementová, Jaroslav Svoboda, Milan Šipl, Rostislav Valíček
Mgr. Petr Číhal Slovácké muzeum v Uherském Hradišti
Autor: Mgr. Věra Voborníková Datum: Název: VY_52_INOVACE_18_VLASTIVĚDA
FOLKLÓR JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
Encián Petr Novák.
VY_32_INOVACE_02_Obyvatelé České republiky
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vzor stroj CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_Folklór regionu Bojkovic,
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Naše vlast – Česká republika
Naše vlast Anotace: Materiál je určen k výuce věd ve 3. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se státními symboly ČR, s polohou ČR v rámci Evropy a s našimi nejbližšími.
O princeznej Márii Kde bolo tam bolo, žila raz jedna kráľovná, ktorá sa volala Klára. Narodila sa jej krásna dcéra, ktorú volali Mária. Kráľ Jano sa jedného.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Sčítání lidu domů a bytů 2011
MAP SO ORP Stod a SO ORP Nýřany
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Transkript prezentace:

Moravské Kopanice

Moravské Kopanice jsou oblastí Moravského Slovácka ležící přímo na moravsko-slovenském pomezí. Centrální obcí oblasti je Starý Hrozenkov, tato obec má převážně obvyklou soustředěnou zástavbu. Dále oblast tvoří okolní obce s hodně rozptýleným osídlením: Vápenice, Žítková, Vyškovec a Lopeník.

Starý Hrozenkov Lopeník Vyškovec Vápenice Žítková

Tradiční, převážně na folklor zaměřené lidové slavnosti moravsko-slovenského pomezí. Třídenní program má pevnou dramaturgii, představují se v něm špičkové folklorní soubory, vesnické skupiny a dechové orchestry. Sobotní večerní pořad má spíše estrádní charakter. Vystupují i zahraniční soubory, především ze zemí, kde má Starý Hrozenkov družební styky (Španělsko, Polsko). Celkem se každoročně slavností zúčastní přes třicet souborů a skupin, sobotní návštěva čítá kolem deseti tisíc diváků. V posledních letech se pořadatelé snaží obohatit slavnosti o jarmark lidových uměleckých výrobců.  

Výšivka znázorňuje symbol Životní podmínky se projevovaly ve všech oblastech života lidí, tím pádem i v tanci, zpěvu, a v neposlední řadě i v kroji, který je jednoduchý ale přitom ho zdobí pracně vytvořené nádherné výšivky, díky nimž je nezaměnitelný s kroji jiných oblastí. Poloha Kopanic, blízkosti Slovenska se projevuje výraznou měrou i v nářečí, tanci a písních, kdy kopanický tanec je velmi temperamentní. Výšivka znázorňuje symbol Moravských Kopanic.

Kraj žítkovských bohyní V kraji bělokarpatských lesů a horských luk, ještě do nedávna žily ženy, kterým se říkalo  bohyně. Jejich umění nazvali lidé bohyňováním (kopaničářské nářečí zná také výraz bohovac). Činnost bohyní nespočívala jenom v předpovídání budoucnosti a magických rituálech (dříve přísně církví a vrchností postihovaných, později vysmívaných), ale především v poskytování pomoci lidem churavým, neboť se vyznaly v bylinkářství a dokázaly pomoci lidem i v těžkých životních situacích. Dnes se můžete setkat již jen s "voskovo - drátěnou" bohyní  Irmou Gabrhelovou v horské chatě Jana a určitě je obrovská škoda, že fenomén pravých Žítkovských bohyní patrně navždy vymizel. Osudy lidových vědem, které ještě donedávna působily v kopaničářské obci Žítková u Starého Hrozenkova na moravsko-slovenském pomezí, se zabývá drobná knížka šéfredaktora Slováckých novin Jiřího Jilíka.

Kopanická řeč Kopanický slovníček: patří do skupiny moravskoslováckých dialektů nářečí ovlivnil i historický vývoj oblasti, nestálé osídlení, v různých obdobích se zde usazovaly skupiny obyvatel z různých území (Poláci, Rusíni, Maďaři,..) nářečí se vyznačuje specifickými znaky, které jej ve skupině slováckých dialektů činí ojedinělým Kopanický slovníček: bárčo - cokoliv čičrac sa - rýpat se v něčem (např. v jídle, v hlíně) čuc - slyšet dzjévka - dívka frajér - chlapec, který chodí s děvčetem gágor - krk gdo - kdo inšja - jiná kantofle- brambory mech - pytel

Človek Pozri sa človeče na svoje ruky, na ty dve jedziné, čo máš, na ty čo růbaly v horence buky, šak na to si isce spomínáš. Pozri sa človeče na svoje nohy, na ty dve jedziné čo máš, ony ca nosily všaje čo mohly, snác na to rád spomínáš Pozri sa človeče na svoje uši, len ony učujú, čo má gdo v duši, trápeňje, starosci, radost čo znáš.