Dysfonie, Afonie, Fonastenie,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příznaky onemocnění dýchacího systému.
Advertisements

Charcot – Marie – Tooth v dětském věku
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Společenský a ekonomický význam zdraví a nemoci
Reedukace hlasu po parciálních výkonech na hlasivkách
Opakování – dýchací soustava
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
SYSTÉMOVÁ ENZYMOTERAPIE V ORL A FONIATRII
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
I.
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Fakultní nemocnice Ostrava ORL klinika Foniatrická ambulance
Choroby gonozomálně dědičné recesivní
Genetika člověka Vypracovala: Martina Krahulíková 4.A/4
Choroby střev.
- definice, charakteristika, průběh
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Oko Anatomie lidského oka Oční vady v každém věku Nemoci očí-Tupozrakost Šilhání Šedý a zelený zákal Retinoblastom.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Augmentace hlasivek Karol Zeleník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
VY_32_INOVACE_9C1 NEMOCI A JEJICH PREVENCE
Poruchy rezonance hlasu a řeči
Překlad: PhDr. Jan Kuneš
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
J. Horák I. interní klinika 3. LF UK a FNKV Praha
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Biologické děje v dospívání
Dítě se sluchovým postižením
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Ušní šelest Radka Horáková, 2006
Analýza možných příčin neúspěchů rehabilitace hlasu pěveckou metodou J. Frostová, R. Havlík AUDIO- Fon centr. Brno.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Mám dvě zprávy: jedna špatná, druhá dobrá. Špatná zpráva  už není burčák, je na něj příliš pozdě  podařilo se nám sehnat domácí medovinu.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Civilizační choroby VY_32_INOVACE_06_36.
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
Charcot-Marie-Tooth v dětském věku
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
OBSTRUKČNÍ BRONCHITIDA, ASTMA
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Akustické vlastnosti lidského hlasu
Poruchy hlasu Organické Funkční Psychogenní.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Dysfonie, Afonie, Fonastenie, Poruchy a vady hlasu Dysfonie, Afonie, Fonastenie,

Dysfonie, dysodie Dysfonie je obecný termín pro všechny funkcionální poruchy tvorby a užití mluvního hlasu. Normální nález

Etiologie hlasových poruch Geneticky podmínění hlasové změny a poruchy Endokrinně podmíněné hlasové změny a poruchy Vliv životního prostředí a vzorů přepínání hlasového ústrojí Orgánové změny hrtanu, změny inervace. Orgánové změny na hlasivkách a neurodynamické poruchy hlasu. Reakce CNS na konfliktní zátěžové situace, těžká duševní traumata.

Výskyt hlasových poruch z aspektu věku Výskyt hlasových poruch v dětské populaci (McWiliams a kol.,1990 USA) v rozmezí 6-7%, v dospělém věku 5-7%, Sovák (70.-tá léta v ČR)10% výskyt hlasových poruch v předškolním věku. Z výskytu 7-10% hl.poruch v dospělosti (Wendler,1986) tvoří 20%hypokinetické dysfonie a 80% hyperkinetické dysfonie. Onemocnění hrtanu jsou příčinou dysfonie v 57% ve věku nad 45 let a v 22% ve věku nad 64 let. Hlasivkové uzlíky a edémy hlasivek jsou nejčastější mezi 22-44 lety, polypy a funkcionální poruchy mezi 45-64 let, karcinomy mezi 45-64 let.

Diagnostické rozdělení hlasových poruch Organické poruchy hlasu (chraptivost, rezonanční změny hlasu, jícnový hlas) Reflexní poruchy hlasu (sekundární důsledek jiných nemocí, psychická traumata, duševní onemocnění) Mutační poruchy hlasu. Funkcionální poruchy hlasu (vznikají v důsledku nesprávného užívání hlasu, nefyziologického tvoření hlasu).

Dětská hyperkinetická dysfonie dětská chraptivost Nejčastější a nejzávažnější onemocnění dětského hlasu Vznik: užívání nepřiměřené síly hlasu, nefyziologického způsobu tvoření hlasu – způsobuje neobvyklé a nadměrné podráždění nebo poškození hlasového ústrojí. Nesprávné mluvení je provázeno napínáním zevních krčních svalů, svíráním hrtanu a zvýšeným výdechovým tlakem, tvrdými hlasovými začátky. Hlas zní škrceně, bez rezonance, později je již chraptivý, přeskakuje až do afonie. Rozsah hlasu je omezen.

Vývoj dětské chraptivosti Průvodním jevem při dětské chraptivosti je pokašlávání a pochrchlávání. Nález na hlasivkách postupuje takto: Hyperemické (překrvené hlasivky, Hypertrofické, vřetenovité zduření, hlasivkový uzávěr je neúplný a hlas má dyšnou příměs, ventrikulární řasy se začínají vyklenovat Zpěvácké uzlíčky, nejčastěji na hranicích přední a střední třetiny hlasivek Atrofie hlasivek až s podélnou rýhou, při fonaci nedomykavost uzávěru.

Hlasivkový uzlík

Hlasivkový uzlík

Hlasivkové uzlíky

Mutační hlasové poruchy Prodloužená mutace (mutatio prolongata et tarda) Mutační fistulový hlas. Nedokončená mutace. Mutační hluboký hlas. Inverzní mutace. Asexuální – eunuchoidní hlas

Hlasové poruchy u dospělých Dysfonie spastická Dysfonie paralytická Afonie spastická Afonie paralytická

Hlasové poruchy v dospělosti Fonastenie: chorobná hlasová únavnost bez zjevné orgánové příčiny. Subjektivní potíže jsou dost variabilní. Především je to pocit hlasové únavy až vyčerpanosti , větší večer nežli ráno. Typická hlasová porucha učitelů Hlasová únavnost je provázena krčními paresteziemi, drážděním na kašel, odchrchlávání. To se rychle stává zvykem. Připojují se různé psychoneurotické jevy, strach před veřejným vystoupením, ztráta sebedůvěry, rozmanité fobie, úzkosti… Subjektivní obtíže narůstají po profesionálních nezdarech. Téměř vždy se jedná o důsledek nesprávného užívání hlasu.