Organizace státního zastupitelství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Advertisements

Nástroje územního plánování
Organizace soudnictví v ČR
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Česká republika – demokratický stát
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
Státní zastupitelství Červenková Jitka 4.A. Co to je? Soustava úřadů státu Moc výkonná Čl. 80 Ústava České republiky Právní pramen: zákon č. 283/1993.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
SOUDNÍ MOC JUSTICE Mgr. Michal Oblouk.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Kontrola veřejné správy
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Moc soudní Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_ 09 - Moc soudní. Soudní moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy Ústava zdůrazňuje nezávislost a nestrannost soudců VY_32_INOVACE_.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Název dokumentu: Systém soudnictví ČR Autor: Mgr. Hana Šebková Zsv
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
BT502Z – TPP – Zvláštní část
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Dělba moci Moc soudní.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Subjekty trestního řízení
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
Exekutiva a justice VkO 9.
PORUČENSTVÍ © Radovan Dávid, 2012.
Kontrola veřejné správy III Soudní kontrola 1. správní soudy 2. civilní soudy 3. zvláštní senát 4. Ústavní soud.
Předsoudní stadium trestního řízení
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Soudní moc
Územní samospráva Obce
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Trestní právo procesní a trestní řízení Přednáška
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_05.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR, o.s. Ing. Jaromír Zajíček, MPA Ing. Jaromír Zajíček, MPA vedoucí úřadu Magistrátu města Děčín a předseda.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Právní ochrana, soudnictví, soustava soudů v ČR. Soudnictví  činnost nezávislých soudů jako státních orgánů  řeší konkrétní případy na základě stanovených.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
MOC SOUDNÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_15_MOC SOUDNÍ Téma: OBČANSKÁ VÝCHOVA.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Soudní soustava NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
Odpovědnost za disciplinární správní delikty. Pojem disciplinárního správního deliktu disciplinární (kázeňský delikt)=porušení disciplíny kázně disciplinární.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Název vzdělávacího materiálu
Právní základy státu.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Pracovně právní vztahy
Výchova k občanství Moc soudní
Služební poměr státních zaměstnanců
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
OCHRANNÁ VÝCHOVA © Radovan Dávid, 2012.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Veřejný ochránce práv.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Organizace státního zastupitelství Organizace justice JUDr. Ing. Radovan Dávid

Státní zastupitelství Orgán zastupující veřejnou žalobu Vazba na trestní řízení Zakotven v čl. 80 Ústavy ČR Základním pramenem je zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů Dle § 1 ZSZ je státní zastupitelství soustava úřadů státu, určených k zastupování státu při ochraně veřejného zájmu

Působnost státního zastupitelství Dle § 4 ZSZ: je orgánem veřejné žaloby v trestním řízení a plní další úkoly vyplývající z trestního řádu, vykonává dozor nad dodržováním právních předpisů v místech, kde se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranné léčení, zabezpečovací detence, ochranná nebo ústavní výchova, a v jiných místech, kde je podle zákonného oprávnění omezována osobní svoboda, působí v jiném než trestním řízení, vykonává další úkoly, stanoví-li tak zvláštní zákon.

Historie státního zastupitelství Zákon č. 319/1948 Sb., o zlidovění soudnictví vymezil orgány prokuratury V čele stál ministr spravedlnosti, od roku 1952 pak generální prokurátor Prokuratura formálně nehájila veřejný zájem, nýbrž vykonávala dohled nad prováděním a zachováváním zákonů a jiných právních předpisů Jednalo se o ochranu socialistické zákonnosti

Státní zastupitelství Soustava státních zastupitelství byla předpokládána také Ústavou ČSSR (ČSFR) novelizovanou po roce 1989 Dle čl. 109 Ústavy vykonávala působnost státního zastupitelství dočasně prokuratura Státní zastupitelství vznikají ke dni 1. 1. 1994

Soustava státního zastupitelství Je tvořena Nejvyšším státním zastupitelstvím, vrchními krajskými zastupitelstvími, krajskými státními zastupitelstvími a okresními státními zastupitelstvím Na území hl. města Prahy Městské státní zastupitelství a obvodní státní zastupitelství Na území města Brna Městské státní zastupitelství V době branné pohotovosti státu také vyšší a nižší polní státní zastupitelství

Soustava státního zastupitelství Sídla a obvody působnosti státních zastupitelství se shodují se sídly a obvody soudů

Správa státního zastupitelství Ústředním orgánem správy je ministerstvo spravedlnosti Orgány správy státního zastupitelství jsou vedoucí státní zástupci a jejich náměstci V čele státního zastupitelství je vedoucí státní zástupce Každého zastupuje jeden nebo více náměstků

Vedoucí státní zástupce nejvyšší státní zástupce, který stojí v čele Nejvyššího státního zastupitelství, vrchní státní zástupci, kteří stojí v čele vrchních státních zastupitelství, krajští státní zástupci, kteří stojí v čele krajských státních zastupitelství, a městský státní zástupce, který stojí v čele Městského státního zastupitelství v Praze, okresní státní zástupci, kteří stojí v čele okresních státních zastupitelství, obvodní státní zástupci, kteří stojí v čele obvodních státních zastupitelství v Praze, a městský státní zástupce, který stojí v čele Městského státního zastupitelství v Brně,

Vedoucí státní zástupce Nejvyššího státního zástupce jmenuje vláda na návrh ministra spravedlnosti. Vláda může na návrh ministra spravedlnosti nejvyššího státního zástupce z funkce odvolat. Náměstky nejvyššího státního zástupce jmenuje a odvolává ministr spravedlnosti na návrh nejvyššího státního zástupce. Vrchní státní zástupce jmenuje ministr spravedlnosti na návrh nejvyššího státního zástupce. Krajské státní zástupce jmenuje ministr spravedlnosti na návrh vrchního státního zástupce, který stojí v čele vrchního státního zastupitelství, v jehož obvodu má být krajský státní zástupce jmenován. Okresní státní zástupce jmenuje ministr spravedlnosti na návrh krajského státního zástupce, který stojí v čele krajského státního zastupitelství, v jehož obvodu má být okresní státní zástupce jmenován.

Vedoucí státní zástupce Ministr spravedlnosti může vrchního státního zástupce, krajského státního zástupce a okresního státního zástupce z této funkce odvolat, pokud závažným způsobem poruší povinnosti vyplývající z výkonu funkce vedoucího státního zástupce Ministr spravedlnosti může jmenovat nebo odvolat krajského nebo okresního státního zástupce též na návrh nejvyššího státního zástupce Náměstky vrchních státních zástupců, krajských státních zástupců a okresních státních zástupců jmenuje a odvolává ministr spravedlnosti na návrh vedoucího státního zástupce, o jehož náměstka se jedná

Oprávnění Nejvyššího státního zástupce Ke sjednocení a usměrnění postupu státních zástupců při výkonu působnosti státního zastupitelství nebo k zajištění jednotné vnitřní organizace státního zastupitelství a jednotného výkonu spisové služby může nejvyšší státní zástupce vydávat pokyny obecné povahy Nejvyšší státní zástupce může vydávat pro státní zastupitelství stanoviska ke sjednocení výkladu zákonů a jiných právních předpisů při výkonu působnosti státního zastupitelství. Nejvyšší státní zástupce může nařídit, aby Nejvyšší státní zastupitelství nebo jím pověřené státní zastupitelství provedlo kontrolu skončených věcí, v nichž bylo příslušné státní zastupitelství činné, a uložilo v případě pochybení opatření k nápravě. Nejvyšší státní zástupce vyrozumí Veřejného ochránce práv o způsobu vyřízení jeho návrhu na podání žaloby k ochraně veřejného zájmu. Nejvyšší státní zástupce nejpozději do poloviny kalendářního roku předkládá prostřednictvím ministra spravedlnosti vládě zprávu o činnosti státního zastupitelství za uplynulý kalendářní rok.

Soustava státního zastupitelství Nejvyšší státní zástupce je nadřízen vrchním státním zástupcům Vrchní státní zástupce je nadřízen krajským státním zástupcům v jeho obvodu Krajský státní zástupce je nadřízen okresním státním zástupcům v jeho obvodu Vedoucí státní zástupce je nadřízen státním zástupcům, kteří působí u státního zastupitelství, v jehož čele vedoucí stojí

Vztahy uvnitř soustavy státního zastupitelství Spory o příslušnost mezi státními zastupitelstvími rozhoduje státní zastupitelství, které je vůči těmto státním zastupitelstvím nejblíže vyšší Nejblíže vyšší státní zastupitelství rozhoduje o odnětí a přikázání věci jinému nižšímu státnímu zastupitelství, jestliže vedoucí státní zástupce dotčeného nižšího státního zastupitelství je podle předpisů upravujících řízení vyloučen z projednávání věci Nejblíže vyšší státní zastupitelství rozhoduje o opravných prostředcích podaných proti rozhodnutí nejblíže nižšího státního zastupitelství v jeho obvodu

Vztahy uvnitř soustavy státního zastupitelství Dohled je výkonem oprávnění stanovených k zajištění řídících a kontrolních vztahů mezi různými stupni státních zastupitelství a uvnitř jednotlivých státních zastupitelství při výkonu působnosti státního zastupitelství Nejblíže vyšší státní zastupitelství je oprávněno vykonávat dohled nad postupem nejblíže nižších státních zastupitelství ve svém obvodu při vyřizování věcí v jejich příslušnosti a dávat jim k jejich postupu písemné pokyny Nejblíže nižší státní zastupitelství je povinno řídit se písemnými pokyny

Vztahy uvnitř soustavy státního zastupitelství Vedoucí státní zástupce je oprávněn vykonávat dohled nad postupem státních zástupců a vyšších úředníků působících u státního zastupitelství, v jehož čele stojí, a dávat jim pokyny k postupu při vyřizování věcí v příslušnosti tohoto státního zastupitelství Státní zástupci jsou povinni řídit se pokyny vedoucího státního zástupce nebo jím pověřeného státního zástupce

Předpoklady pro jmenování státního zástupce Státním zástupcem může být jmenován státní občan České republiky, který je způsobilý k právním úkonům, bezúhonný, ke dni jmenování dosáhl věku nejméně 25 let, získal vysokoškolské vzdělání studiem magisterského studijního programu v oblasti práva na vysoké škole v České republice, úspěšně složil závěrečnou zkoušku, jeho morální vlastnosti dávají záruku, že bude funkci řádně zastávat, a souhlasí se svým jmenováním do funkce státního zástupce a s přidělením k určitému státnímu zastupitelství.

Jmenování státního zástupce Funkce státního zástupce vzniká jmenováním Státního zástupce jmenuje na návrh nejvyššího státního zástupce ministr spravedlnosti na dobu časově neomezenou Státní zástupce skládá po svém jmenování do rukou ministra spravedlnosti slib Pracovní poměr státního zástupce se zakládá k České republice jmenováním do funkce státního zástupce a vzniká po složení slibu

Přidělení k výkonu funkce a jeho změny Státního zástupce přidělí k výkonu funkce k určitému státnímu zastupitelství ministr spravedlnosti na základě jeho předchozího souhlasu Ministr spravedlnosti může státního zástupce přeložit s jeho souhlasem nebo na jeho žádost k jinému státnímu zastupitelství téhož nebo vyššího stupně; nestanoví-li zákon jinak, ke státnímu zastupitelství nižšího stupně může ministr spravedlnosti přeložit státního zástupce jen na jeho žádost Ministr spravedlnosti může po vyjádření vedoucího státního zástupce státního zastupitelství, k němuž je státní zástupce přidělen, přeložit státního zástupce i bez jeho souhlasu nebo žádosti k jinému státnímu zastupitelství, dojde-li zákonem ke změně v organizaci státního zastupitelství nebo změně obvodů státních zastupitelství.

Přidělení k výkonu funkce a jeho změny Státní zástupce může být v zájmu řádného zajištění úkolů státního zastupitelství se svým souhlasem dočasně přidělen k výkonu funkce státního zástupce k jinému státnímu zastupitelství na dobu nejdéle 3 let nebo k jinému orgánu nebo organizaci na dobu nejdéle jednoho roku, anebo k jinému orgánu nebo organizaci se sídlem mimo území České republiky na dobu nejdéle 3 let Státní zástupce může být se svým souhlasem v zájmu využití zkušeností dočasně přidělen k ministerstvu nebo k Justiční akademii na dobu nejdéle jednoho roku

Pracovní pohotovost K plnění úkolů, k nimž je státní zastupitelství podle zákona příslušné, jestliže jejich provedení nesnese odkladu, může vedoucí státní zástupce nařídit státnímu zástupci pracovní pohotovost na pracovišti, v místě jeho bydliště nebo na jiném vhodném místě Pracovní pohotovost na pracovišti může být státnímu zástupci nařízena v rozsahu nejvýše 400 hodin ročně Při nařizování pracovní pohotovosti vedoucí státní zástupce dbá na rovnoměrné zatížení všech státních zástupců.

Zánik funkce státního zástupce Funkce státního zástupce zaniká dnem ve kterém měl státní zástupce složit slib, pokud složení slibu odepřel nebo jej složil s výhradou, ve kterém po svém jmenování státní zástupce dodatečně odvolal souhlas s prvým přidělením, pokud ho nelze s jeho souhlasem přidělit k jinému státnímu zastupitelství, k němuž státní zástupce pozbyl státní občanství České republiky, k němuž byl státní zástupce jmenován soudcem, zvolen poslancem nebo senátorem Parlamentu České republiky anebo členem zastupitelstva územního samosprávného celku, k němuž státnímu zástupci vznikla funkce ve veřejné správě, 31. prosince kalendářního roku, v němž státní zástupce dosáhne věku 70 let, úmrtí státního zástupce nebo dnem právní moci rozhodnutí o jeho prohlášení za mrtvého.

Zánik funkce státního zástupce Funkce státního zástupce dále zaniká dnem právní moci rozhodnutí kterým byl státní zástupce zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo kterým byla jeho způsobilost k právním úkonům omezena, kterým byl státní zástupce odsouzen pro trestný čin spáchaný úmyslně nebo odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody pro trestný čin spáchaný z nedbalosti, kterým bylo zjištěno, že státní zástupce je z důvodu uvedeného v § 26 nezpůsobilý k výkonu funkce státního zástupce (zdravotní stav nebo spáchání trestného činu), o uložení kárného opatření odvolání z funkce státního zástupce.

Dočasné zproštění výkonu funkce Ministr spravedlnosti dočasně zprostí výkonu funkce státního zástupce, byl-li dočasně přidělen k ministerstvu nebo Justiční akademii podle § 19a odst. 1, a to na dobu tohoto dočasného přidělení. Ministr spravedlnosti může dočasně zprostit výkonu funkce státního zástupce, který je trestně stíhán, a to do pravomocného skončení trestního stíhání, je-li kárně stíhán pro takové kárné provinění, pro které je možno uložit kárné opatření odvolání z funkce, a to na dobu do skončení kárného řízení, bylo-li z důvodu uvedeného v § 26 zahájeno řízení o jeho nezpůsobilosti vykonávat funkci státního zástupce, a to na dobu do pravomocného skončení tohoto řízení.

Kárná odpovědnost státních zástupců Státní zástupce je odpovědný za kárné provinění Kárným proviněním je zaviněné porušení povinností státního zástupce, zaviněné chování nebo jednání státního zástupce, jímž ohrožuje důvěru v činnost státního zastupitelství nebo v odbornost jeho postupu anebo snižuje vážnost a důstojnost funkce státního zástupce.

Kárná odpovědnost státních zástupců Za kárné provinění lze státnímu zástupci uložit podle závažnosti kárného provinění některé z těchto kárných opatření: důtku, snížení platu až o 30 % na dobu nejdéle 1 roku a při opětovném kárném provinění, jehož se státní zástupce dopustil v době před zahlazením kárného postihu, na dobu nejdéle 2 let, odvolání z funkce. Drobné nedostatky a poklesky může vedoucí státní zástupce státnímu zástupci písemně vytknout, aniž by podal návrh na zahájení kárného řízení.

Řízení ve věcech kárné odpovědnosti Upraveno zákonem č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, ve znění pozdějších předpisů Návrh na zahájení kárného řízení o kárné odpovědnosti státního zástupce je oprávněn podat ministr spravedlnosti a nejvyšší státní zástupce proti kterémukoliv státnímu zástupci, vrchní státní zástupce proti státnímu zástupci příslušného vrchního státního zastupitelství, proti státnímu zástupci krajského státního zastupitelství a státnímu zástupci okresního státního zastupitelství v jeho obvodu, krajský státní zástupce proti státnímu zástupci příslušného krajského státního zastupitelství a státnímu zástupci okresního státního zastupitelství v jeho obvodu, okresní státní zástupce proti státnímu zástupci příslušného okresního státního zastupitelství.