Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Advertisements

NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Slovní druhy Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0101 Název sady:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_590_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0112 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0115 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0114 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0118 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0105 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
S L O V E S A Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0113 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Téma:Slovesný způsob Jméno autora:Kateřina Halaštová Vytvořeno dne: Metodický popis – anotace:Opakuje znalosti o slovesném způsobu, prezentace obsahuje i cvičení kontrolující rozumění učivu. SLOVESNÝ ZPŮSOB

U sloves rozeznáváme: 1)Způsob oznamovací = indikativ 2)Způsob rozkazovací = imperativ 3)Způsob podmiňovací = kondicionál SLOVESNÝ ZPŮSOB

Jedná se o základní neutrální prostředek, kterým se vyjadřuje děj jako reálný, skutečný (př. psal jsem, píšeš, budeme psát…) INDIKATIV

Vyjadřuje se jím rozkaz, zákaz, prosba, pokyn Způsobu rozkazovacího se užívá jen ve 2. osobě jednotného a množného čísla a v 1. osobě čísla množného (př. Piš! Pišme! Pište!) V jiných osobách lze přání nebo rozkaz vyjádřit jinak - např.: a)……………………………………………(Podal bys mi tu knihu?) b)……………………………………………(Zastavit!) c)……………………………………………(Mlčíš už!) d)……………………………………………(Ať se nestydí!) IMPERATIV

Vyjadřuje podmínku: kondicionál přítomný – vyjadřuje děj, který je možný v přítomnosti či budoucnosti, tzn. děj je splnitelný přišel bychpřišli bychom přišel byspřišli byste přišel bypřišli by kondicionál minulý – vyjadřuje děj, který byl v minulosti možný, ale neuskutečněný či neuskutečnitelný byl bych (býval) přišelbyli bychom (bývali) přišli byl bys (býval) přišelbyli byste (bývali) přišli byl by (býval) přišelbyli by (bývali) přišli KONDICIONÁL

Tvary bych, bys, by, bychom, byste, by se ve větách pojí se spojkou aby, kdyby v jediný výraz. Př. Kdybys přišel včas, neujel by nám vlak. Přál mi, abych vyhrál. Pokud se tvoří kondicionál od zvratných sloves, pak se ve 2. osobě jednotného čísla nevyužívá tvaru bys (koupal bys se), ale –s se připojuje ke zvratnému zájmenu (koupal by ses). POZOR!

Určit slovesný způsob u sloves: Rozhodni se prosím už dnes. Nechci, abys teď odjel domů. Faust se ocitne v antickém Řecku, kde si vyprosí návrat krásné Heleny. Zde nekouřit! Vraťme se touto cestou. Mohli byste odnést ty tašky? Ať se s ním domluví sám. Nečekejte na nás. Býval bych ti snesl modré z nebe. Kdyby měl vlak zpoždění, vezmi si taxi! CVIČENÍ 1:

Utvořit tvary podmiňovacího způsobu: Číst (1. os., č. j., kondicionál přítomný) Prosit (2. os. č. j., kondicionál přítomný) Vidět (3. os. č. j., kondicionál přítomný) Nést (1. os., č. mn., kondicionál přítomný) Dělat (2. os. č. mn., kondicionál přítomný) Rozčilit se (3. os. č. mn., kondicionál přítomný) Plánovat (1. os., č. mn., kondicionál minulý) Mýt se (2. os., č. j., kondicionál minulý) Doplavat (3. os. č. mn., kondicionál minulý) CVIČENÍ 2:

Rozhodnout, který kondicionál je napsán bezchybně: Kdy by ses snažil, mohl jsi dostat lepší známku. Kdyby jste chtěli na dnešní představení, musíte si jít rychle koupit lístky. Kdyby jsme ti mohli pomoci! Býval bych se unudil k smrti. Odemkl bys mi ty dveře? Přál si, aby jste přijeli všichni. CVIČENÍ 3:

Vytvořit imperativní tvary sloves: Odejít Otevřít Vědět Hrát si Pomáhat Jíst Smát se Sníst Uvědomit si Vidět Nebát se Nenakazit CVIČENÍ 4:

 MARTINEC, Ivo; TUŠKOVÁ, Jana Marie; ZIMOVÁ, Ludmila. Mluvnice – učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus,  KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN,  BEZPALOVÁ, Vladimíra; MÁLKOVÁ, Jitka; MARTINEC, Ivo; JEŽKOVÁ, Jaroslava; PAŠKOVÁ, Martina; VAŇKOVÁ, Jana; ZIMOVÁ, Ludmila: Mluvnice, komunikace a sloh – cvičebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus,  HAVRÁNEK, Bohuslav; JEDLIČKA, Alois. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna, POUŽITÁ LITERATURA