Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního programuOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuVyužití ICT ve výuce Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Stupeň a typ vzděláváníOdborné vzdělávání Vzdělávací oblastJazykové vzdělávání Vzdělávací oborČeský jazyk a literatura Název tematické oblasti (sady)Gramatika a větná skladba Název vzdělávacího materiáluPříslovce Druh učebního materiáluPowerpointová prezentace Anotace Prezentace slouží jako pomůcka při výuce příslovcí. Žáci si zopakují dělení příslovcí a jejich stupňování. Žáci budou pracovat i s pojmem příslovečné spřežky. Prezentace obsahuje procvičení s řešením úkolů. Klíčová slovapříslovce, adverbia, dělení, spřežky, stupňování RočníkII. Typická věková skupina let AutorMgr. Šárka Adamcová Datum zhotovení
PŘÍSLOVCE VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
PŘÍSLOVCE (ADVERBIA) -neohebné slovní druhy (ale mohou se stupňovat) -určují bližší okolnosti dějů jezdí často označují stupeň vlastnosti velmi hlučný míru předmětů málo peněz VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
PŘÍSLOVCE (ADVERBIA) -MÍSTA – kde?, odkud?, kam? dole, venku, vpravo -ČASU – kdy?, jak často?, jak dlouho? včera, zítra, ráno, dlouho -ZPŮSOBU – jak?, jakým způsobem? vlastní způsob: nahlas, dobře, pěkně zřetele: povahově, vzhledově, politicky míry: trochu, velmi, dost -PŘÍČINY – proč? právem, náhodou, záměrně VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Stupňování příslovcí 1.stupeň: vesele 2.stupeň: veseleji přípona -e/-eji/-ěji 3.stupeň: nejveseleji předpona nej- a 2. st. Nepravidelné stupňování příslovcí dobře – lépe – nejlépe špatně – hůře – nejhůře mnoho – více – nejvíce málo – méně – nejméně brzy – dříve – nejdříve dlouze – déle – nejdéle VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Příslovečné spřežky -vznikly ze spojení předložky se jménem nebo příslovcem -některé se píší dohromady jako jedno slovo: doprava, vlevo, včas, najednou, bohudík, bohužel -obojí způsob psaní: na příklad i například, po prvé i poprvé VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Cvičení Podtrhněte v textu příslovce a vytvořte 2. stupeň: 1.Přijdu pozdě. 2.Mamince je dnes špatně. 3.Jeho plán nezní rozumně. 4.Cíl je blízko. ŘEŠENÍ VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Cvičení Podtrhněte v textu příslovce a vytvořte 2. stupeň: 1.Přijdu pozdě. – později 2.Mamince je špatně. – hůře 3.Jeho plán nezní rozumně. – rozumněji 4.Cíl je blízko. – blíže VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Cvičení Podtrhněte v textu příslovce a určete jejich druh: 1.Diváci smutně přihlíželi. 2.Stále ji miluji. 3.Potom ti to řeknu. 4.Já se vůbec nedivím. Řešení VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Cvičení Podtrhněte v textu příslovce a určete jejich druh: 1.Diváci smutně přihlíželi. – příslovce způsobu 2.Stále ji miluji. – příslovce času 3.Potom ti to řeknu. – příslovce času 4.Já se vůbec nedivím. – příslovce míry VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Cvičení Doplňte chybějící tvary: Nepravidelné stupňování příslovcí špatně – ………. – …………..……... – méně – nejméně ………… – dříve – nejdříve dlouze –……….. – ………… Řešení VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Cvičení Doplňte chybějící tvary: Nepravidelné stupňování příslovcí špatně – hůře – nejhůře málo – méně – nejméně brzy – dříve – nejdříve dlouze – déle – nejdéle VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Cvičení Uveďte správný tvar spřežek: 1.například / na příklad 2.vpravo / v pravo 3.bohužel / bohu žel 4.poprvé / po prvé Řešení VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Cvičení Uveďte správný tvar spřežek: 1.například / na příklad 2.vpravo / v pravo 3.bohužel / bohu žel 4.poprvé / po prvé VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Další cvičení pro zopakování najdete na: VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Konec VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová
Autor prezentace: Mgr. Šárka Adamcová VY_32_INOVACE_CJ1.ADA.16 Mgr. Šárka Adamcová