Didaktika přírodopisu 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Textová média v DV AR 2013/2014.
UČEBNÍ ÚLOHY Je to široká škála všech učebních zadání a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly,
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 MYŠLENÍ © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Diagram příčin a následků (Ishikawův diagram)
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Seminář Martina Kekule
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Didaktika přírodopisu 2
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor RNDr. Romana Michálková Číslo materiálu3 Datum vytvoření Druh učebního materiáluprezentace Ročník 1., 4. Anotace.
Teorie ES a jejich aplikace Biskup Jiří, Fakulta stavební, ČVUT Praha, Květen 2004.
Rámcové a školní vzdělávací programy
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Didaktika učiva biologie člověka
Západočeská univerzita v Plzni
Didaktika učiva biologie člověka
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Didaktické metody Androdidaktika.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Myšlení a myšlenkové operace
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktika učiva biologie člověka
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Didaktické metody Androdidaktika.
Didaktika přírodopisu 2 4. seminář Učební úlohy
Didaktika přírodopisu 2
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Vzdělávací cíle Bloomova taxonomie
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Didaktika učiva biologie člověka
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU

5. Seminář – Realizace výuky – učební úlohy Organizace práce učitele 5. Seminář – Realizace výuky – učební úlohy Student bude schopen…. ….vysvětlit jak je organizována práce učitele …. vysvětlit pojem učební úloha ….shrnout zásady správného použití učebních úloh ve výuce ….definovat učební úlohu ….vysvětlit princip taxonomie učebních úloh podle Tollingerové …uvést 5 stupňů této taxonomie ….vymyslet příklady k jednotlivým úrovním taxonomie učebních úloh …objasnit čím se taxonomie Tollingerové liší od Bloomovy …shrnout zásady formulace učebních úloh

FÁZE Plánování a příprava Realizace vyučovací jednotky Řízení vyučovací jednotky Sebevaluace

Učební úlohy ve výuce Učební úloha je …. ….“široká škála všech učebních zadání; od nejjednodušších úkolů vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků až po složité úkoly vyžadující tvořivé myšlení.“ Holoušová (1983) Vytváření souborů úloh („baterie učebních úloh“) pro výuku Od jednoduchých ke složitým Od algoritmických ke složitým (Kalhous a Obst, 2002)

Zásady správného použití učebních úloh Prostupují celým vyučovacím procesem (nejenom na začátku a na konci, ale i ve výkladu) Jsou součástí vyučovacího procesu - nemohou hrát autonomní roli Podávány v promyšlených souborech („baterie učebních úloh“) ne jednotlivě Neměly by být vytvářeny bezděky Jsou sestaveny na míru jednotlivým VVC Při jejich sestavování se projeví jaký je učitel odborník

Členění učebních úloh Silně zjednodušené: otázky a učební úkoly (praktická cvičení, řešení problémů, badatelské činnosti, práce s pracovními listy, práce s počítačem, hraní rolí, diskuze v malých skupinách) Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (1970) Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace a poznatky Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace a poznatky Úlohy vyžadující sdělení poznatků Úlohy vyžadující tvořivé myšlení

Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (1970) Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků 1.1 Úlohy na znovupoznání 1.2 Úlohy na reprodukci jednotlivých faktů, čísel, pojmů apod. 1.3 Úlohy na reprodukci definic, norem, pravidel apod. 1.4 Úlohy na reprodukci velkých celků, básní, textů, tabulek apod. Žák pracuje se svou pamětí – vybavený fakt reprodukuje Formulace: Jak zní? Definujte! Co platí? Reprodukujte! Zopakujte! Která z uvedených alternativ platí? Uveďte zásady první pomoci!

2. Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky 2.1 Úlohy na zjišťování faktů (měření, vážení, jednoduché výpočty apod.) 2.2 Úlohy na vyjmenování a popis faktů (výčet, soupis) 2.3 Úlohy na vyjmenování a procesů a způsobů činnosti 2.4 Úlohy na rozbor a skladbu (analýzu a syntézu) 2.5 Úlohy na pozorování a rozlišování (komparace diskriminace) 2.6 Úlohy na třídění ( kategorizace a klasifikace) 2.7 Úlohy na zjišťování vztahů mezi fakty (příčina, následek, cíl, prostředek, vliv, funkce, účel, nástroj, způsob, apod.) 2.8 Úlohy na abstrakci, konkretizaci a zobecňování 2.9 Řešení jednoduchých příkladů (s neznámými veličinami) Formulace: Vyjmenujte kosti, ze kterých se skládá… Popište jak probíhá koloběh uhlíku! Roztřiďte rostliny do čeledí! Porovnejte krevní oběh plodu a dospělého člověka! Určete shodné znaky ptakopyska s ptáky! Co se stane, když posolíme okurku? Udělejte soupis všech rostlin na lokalitě!

3. Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky 3.1 Úlohy na překlad (translaci, transformaci) – nejen z cizího jaz. 3.2 Úlohy na výklad (interpretaci, vysvětlení smyslu, vysvětlení významu, zdůvodnění apod.) 3.3 Úlohy na vyvozování (indukcí) 3.4 Úlohy na odvozování (dedukcí) 3.5 Úlohy na dokazování a ověřování (verifikaci) 3.6 Úlohy na hodnocení Formulace: Vysvětlete význam krvinek pro imunitu! Zakreslete květní vzorec blatouchu bahenního! Z uvedeného výčtu živočichů odvoďte pravidlo, podle kterého jsou uspořádáni. Zhodnoťte význam destruentů pro ekosystém! Dokažte! Ověřte správnost!

4. Úlohy vyžadující sdělení poznatků 4.1 Úlohy na vypracování přehledu, výtahu, obsahu apod. 4.2 Úlohy na vypracování zprávy, pojednání, referátu apod. 4.3 Samostatné písemné práce, výkresy, projekty apod. kromě myšlenkových operací musí žáci vypracovat písemnou zprávu, která zahrnuje i průběhem a fáze řešení (ne jen výsledek) Formulace: Vypracujte přehled vývoje živých organismů v jednotlivých geologických obdobích! Nakreslete schéma buněčného cyklu a opatřete ho popisem! Zakreslete květní vzorec blatouchu bahenního! Vypracujte pojednání o jednotlivých etapách prenatálního vývoje člověka!

5. Úlohy vyžadující tvořivé myšlení 5.1 Úlohy na praktickou aplikaci 5.2 Řešení problémových situací 5.3 Kladení otázek a formulace úloh 5.4 Úlohy na objevování na základě vlastních pozorování 5.5 Úlohy na objevování na základě vlastních úvah k myšlenkovým operacím se přidává se tvořivé myšlení => nový závěr Formulace: Vypracujte návrh….. Navrhněte zlepšení…. Na základě vlastního pozorování určete….

Jak vytvořit didakticky hodnotný soubor učebních úloh („baterie učebních úloh“) ? Zodpovězení otázek? Komu je soubor úloh určen být? Jaké výukové cíle chci testovat? Pravidla sestavování úlohy formuluji heterogenně z hlediska: formální stránky úloh (práce s textem, tabulkami, obrázky) VVC (rozvíjení všech typů VVC) myšlenkových operací (od jed z hlediska Od algoritmických ke složitým (Kalhous a Obst, 2002) Ale maximum úloh zaměřím na nejdůležitější učivo – „uzlové otázky“

Jak vytvořit didakticky hodnotný soubor učebních úloh („baterie učebních úloh“) ? Pravidla sestavování úlohy formuluji heterogenně z hlediska: zadání – ústní a písemné úlohy formální stránky úloh (práce s textem, tabulkami, obrázky) VVC (rozvíjení všech typů VVC) myšlenkových operací (od jednoduchých po složitější) přístupu k učivu (z různých stránek) použití – úlohy pro domácí přípravu, práci ve škole, zkoušení respondentů – pro všechny žáky (různé prospěchové kategorie) (Kalhous a Obst, 2002) ALE maximum úloh zaměřím na nejdůležitější učivo – „uzlové otázky“