Výzkumy efektivity EEG biofeedbacku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Advertisements

Možné etické problémy klinických studií v psychiatrii
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Lucie Myšková Vzdělávací trajektorie
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Jak psát výstupní hodnocení E-learningový kurz, 5 lekcí Co má výstupní hodnocení obsahovat podle zákona, pravidla hodnocení, čeho se vyvarovat, posouzení.
Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
Příčiny SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Nutriční poradenství „I´ve experienced several different healing methodologies over the years – counseling, self-help seminars, and I´d read a lot – but.
Grafická příloha s výsledky
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Strachy v období rané adolescence
Použití EEG jednoduchá, levná, neinvazivní metoda použití pří výzkumu a diagnostice funkce mozku krátkodobá ambulantní vyšetření (20 – 30 minut), ale i.
Fyziologie zátěže CHR-test
Tělesné sebepojetí.
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
EEG koherence Pavel Neuschl.
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Možnosti domácí léčby některých forem strabismu
Případová studie Seminář 2014.
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Biologická léčba v dětské psychiatrii
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Pedagogická diagnostika
. Výuka pediatrie u lůžka pacienta Kazuistika založená na důkazu
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Možnosti domácí léčby některých forem strabismu
Úvod do psychologie
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Doc. Vladimír Rogalewicz, CSc. CzechHTA, České vysoké učení technické v Praze Fakulta biomedicínského inženýrství, Kladno Využití.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
„ The association of infectious agents and schizophrenia“ DANIELA KRAUSE, JUDITH MATZ, ELIF WEIDENGER, JENNY WAGNER, AGNES WILDENAUER, MICHAEL OBERMEIER,
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů  t-test pro nezávislé výběry  t-test pro závislé výběry.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Vizuální interpretace leteckých a družicových snímků u dospívajících Hana Svatoňová, PdF MU Brno 23. mezinárodní geografická konference Brno 2015.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Mixed methods design (MMD)
Induktivní statistika
Induktivní statistika
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro osoby se zdravotním postižením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu sociálních.
Vymezení normality.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Induktivní statistika
Vymezení normality.
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výzkumy efektivity EEG biofeedbacku Základní výzkumníky užívané tréninkové protokoly

Tréninkový protokol 1: posilování SMR/redukce théta Umístění elektrody: C3 nebo C4 (s referencí na protilehlém uchu) Posilována je frekvence 12–15 Hz Potlačována je frekvence 4–7 nebo 4–8 Hz Minimální trvání žádoucího chování, než je poskytnuta odměna: 0.5 s Sampling 128 Hz (=převod analogového tvaru EEG křivky na digitální) Míra odměny: základní nastavení pro REEG a IEEG by mělo poskytovat cca 15-20 autidivních/vizuálních odměn za minutu Klinické cíle: Zlepšení kontroly chování, redukce hyperaktivity a impulzivity

Tréninkový protokol 2: posilování SMR/redukce beta 2 Umístění elektrody: C4 (s referencí na protilehlém uchu) Posilována je frekvence 12–15 Hz Potlačována je frekvence 22–30 Hz Minimální trvání žádoucího chování, než je poskytnuta odměna: 0.5 s Sampling 128 Hz (=převod analogového tvaru EEG křivky na digitální) Míra odměny: viz Tréninkový protokol 1 Klinické cíle: Zlepšení kontroly chování, redukce hyperaktivity a impulzivity

Tréninkový protokol 3: Potlačování théta/posilování pomalé beta Umístění elektrody Cz nebo C3 (reference na protilehlém uchu) FCz-PCz (s referencí) Cz-Pz (s referencí) Posilována je frekvence 16–20 Hz Potlačována je frekvence 4–8 Hz Minimální trvání žádoucího chování, než je poskytnuta odměna: 0.5 s Sampling 128 Hz Míra odměny: viz Tréninkový protokol 1 Klinické cíle: zlepšit pozornost a kontrolu chování, užívá se hlavně u pacientů s nízkou aktivitou kortexu Pozn.: Lubar (2003) upozorňuje na možnost potlačovat při tomto typu tréninku nikoliv thétu, ale pomalejší alfu (6-10 Hz), převážně u adolescentů a dospělých. Efektivita této inovace nebyla doposud testována v kontrolovaných výzkumech s klinickou populací.

Kazuistiky Ohledně účinku EEG-biofeedbacku existuje množství dokladů z kasuistik Užívány byly především tréninkové protokoly 1 a 3 1.publikovanou práci popisující pozitivní efekt EEG-biofeedbacku u ADHD předložili Lubar a Shouse (1976): jednalo se o N=1 studii u chlapce s hyperkinetickou poruchou efektem bylo snížení opozičního a necíleného chování, lepší spolupráce, a zvládání domácích i školních povinností užitý design kasuistiky ABA dokládal závislost zlepšení na kontrole SMR rytmu v EEG ve studii se 111 pacienty s ADHD doložili Thompson a Thompson (1998) zvýšení výkonu ve Wechslerově inteligenčním testu v průměru o 12 bodů Tansey (1993) uvádí, že léčené EEG-biofeedbackem léčené dítě s ADHD bylo schopno udržet kontrolu nad hyperaktivním a impulzivním chování až do adolescence a rané dospělosti (sledování po 10 letech) trvalejší kontrolu zvláště nad hyperaktivním chováním uvádí po svém telefonickém výzkumu přetrvávání efektu 10 let po terapii i Lubar (2003)

Nevýhoda kasuistik Účinnost EEG biofeedbacku u ADHD dokládají četné kazuistiky, i s vyšším počtem zkoumaných osob Při korektním zhodnocování efektu různých typů léčby je ovšem důležité využít takový výzkumný design, který umožňuje odhalit stupeň specifického pozitivního efektu léčby v protikladu k nespecifickým faktorům.

Nespecifické faktory: Vlastnosti terapeuta (stupeň empatie, porozumění, vyjadřovaných znalostí a sebejistoty) Vlastnosti pacienta (inteligence a schopnost učit se nové dovednosti, závažnost postižení, naděje, očekávání, rozdíly v motivaci – různé motivy, proč se pac. zúčastnili výzkumu) Charakteristiky léčby (např. podání tabletky, užívání zařízení k měření EEG…) Otázka, zda pacient podstupuje ještě další terapeutické zásahy, které však nejsou cílem výzkumného šetření (např. poradenství, koučování, vliv stylů rodičovské výchovy) Zrání Pokud nejsou tyto faktory kontrolovány, je velmi obtížné odhadnout počet pacientů, kteří na specifickou léčbu skutečně reagují

Learners a non-learners Ve studii Lubara a kol. (1995) se vynořily 2 skupiny dětí s ADHD, které různě reagovaly na léčbu EEG-biofeedbackem (potlačování théta frekvence/posilování bety) Menší skupina (N=6) nedokázala zlepšit paramentry svého EEG-záznamu Větší skupina (N=11) pozitivně ovlivnila poměr théta/beta Výzkum upozorňuje na nutnost měřit neurofyziologické indikátory procesu (úspěšného) učení – je to klíčové pro výzkumy efektivity EEG-biofeedbacku

Kontrolované studie: výzkum efektivity EEG biofeedbacku u ADHD Základ pro případné uznání efektivity EEG-biofeedbacku vědeckou komunitou

1) Rossiter a LaVaque (1995) Rossiter, T. R., & LaVaque, T. J. (1995). A comparison of EEG biofeedback and psycho-stimulants in treating attention deficit/hyperactivity disorders. Journal of Neurotherapy, 1, 48–59. Cíl studie: srovnat účinek EEG-biofeedbacku a medikamentózní léčby psychostimulancii (metylfenidát nebo dextroamfetamin) u ADHD Indikátory účinku: test souvislého výkonu (T.O.V.A.) Škála ADHD Škála Behavior Assessment System for Children Počet pacientů: 46 (věk 8-21), rozděleni na 2 skupiny po 23 lidech Skupiny byly vyrovnány dle věku, inteligence, pohlaví, diagnózy Léčba: Buď protokol 1 nebo 3 EEG-biofeedback tréninku (20 sezení, 3-5x týdně 30 min.), nebo medikace (předepisována lékařem) Výsledek: žádný signifikantní rozdíl mezi medikací a EEG-biofeedbackem Signifikantní zlepšení po medikaci – 87% pacientů Signifikantní zlepšení po EEG-biofeedbacku – 83% pacientů Biofeedback pomohl s: skóre v T.O.V.A., skóre v BASC (subškály hyperaktivita, problémy s pozorností, externalizující chování)

2) Linden, M., Habib, T., & Radojevic, V. (1996) Linden, M., Habib, T., & Radojevic, V. (1996). A controlled study of the effects of EEG biofeedback on cognition and behavior of children with attention deficit disorder and learning disabilities. Biofeedback and Self-Regulation, 21(1), 35–49. Cíl studie: Srovnat EEG-biofeedbackem léčenou skupinu se skupinou neléčenou („čekací listina“) Indikátory účinku: test inteligence (Kaufman Brief Intelligence Scale: Kaufman & Kaufman, 1990) posuzovací škála IOWA-Conners Behavior Rating Scale Pacienti: N=18 (věk 5-15), všichni ADHD, někteří měli komorbidní poruchu učení Pacienti byli rozděleni do 2 skupin (v každé 6 pac. s ADHD, a 3 s ADHD + LD) – jen experimentální skupina podstupovala léčbu, kontrolní skupina byla na „čekací listině“ Léčba: Skupina léčená biofeedbackem podstoupila 40 45-ti min. sezení v průběhu 6 měsíců Výsledek: Signifikantní zvýšení skóre v Kaufmanově testu inteligence v experimentální skupině, a redukce nepozornosti dle škály IOWA- Conners Behavior Rating Scale

3) Carmody, D. P. , Radvanski, D. C. , Wadhwani, S. , Sabo, M. J 3) Carmody, D. P., Radvanski, D. C., Wadhwani, S., Sabo, M. J., & Vergara, L. (2001) Carmody, D. P., Radvanski, D. C., Wadhwani, S., Sabo, M. J., & Vergara, L. (2001). EEG biofeedback training and attention-deficit/hyperactivity disorder in an elementary school setting. Journal of Neurotherapy, 43(3),5–27. Cíl studie: srovnat léčenou skupinu dětí s ADHD i zdravých se skupinou na „čekací listině“ (rozlosování do skupin proběhlo náhodně) – do indikátorů zlepšení zahrnout i QEEG Indikátory účinku: QEEG (amplituda „delta-théta“, beta amplituda, SMR amplituda) pozornostní test souvislého výkonu (T.O.V.A.) škály zaměřené na ADHD symptomy v domácím prostředí a ve škole Pacienti: 16 dětí (věk 8-10) náhodně zařazeni do experimentální (EEG-biofeedback trénink) nebo kontrolní skupiny („čekací listina“), 8 dětí bylo diagnostikováno jako ADHD, ostatní neměli psychiatrickou diagnózu; děti nebyly medikovány Léčba: 3-4 sezení EEG-biofeedbacku týdně, celkem 36 až 48 sezení během 6 měsíců Výsledek: u dětí s ADHD, které se EEG-biofeedback-tréninku zúčastnily, se snížila impulzivita dle T.O.V.A., a byly označováni jako pozornější i dle učitelů (škála ADDES); nebyl však pozorován konzistentní vzorec zlepšení v QEEG

4) Monastra,V. J., Monastra,D.M.,&George, S. (2002) Monastra,V. J., Monastra,D.M.,&George, S. (2002). The effects of stimulant therapy, EEG biofeedback, and parentingstyle on the primary symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder. Applied Psychophysiologyand Biofeedback, 27(4), 231–249. Největší kontrolovaná studie o EEG-biofeedbacku u ADHD v literatuře. Cíl studie: Zjistit, zda EEG-biofeedback pozitivně přispěje k efektu multimodální léčby; zjistit, zda EEG-biofeedback způsobí delší trvanlivost dosaženého zlepšení Indikátory účinku: T.O.V.A. QEEG Škála ADDES Pacienti: 100 (věk 6-19), účastnili se multimodální terapie (psychostimulancia, rodinné poradenství – edukace k podpoře správných výchovných strategií, podpora ve škole), jen polovina z nich měla navíc také podstoupit sezení s EEG-biofeedbackem Skupiny byly vyrovnané z hlediska věku, pohlaví, diagnózy (subtyp ADHD), inteligence, vzdělání rodičů, příjmu rodičů, rodinného stavu rodičů Do studie byli zařazeni pouze pacienti se zpomalenou EEG-aktivitou frontálně Léčba: Ritalin + u experimentální skupiny EEG-biofeedback trénink 1x týdně, dokud nedošlo k normalizaci QEEG (v rámci 1 SD od věkové normy), která se udržela 3 sezení. Normalizace QEEg dosáhli všichni pac. trénovaní biofeedbacekm, a to za 34-50 sezení (každé z nich trvalo 45-50 min.) Výsledek: Pouze u pacientů s přídatnou terapií EEG-biofeedbacem se zlepšení v T.O.V.A. výkonu udrželo po roce i během týdne, kdy byla vysazena medikace psychostimulancii U pacientů léčených i biofeedbackem se udrželo zlepšení v QEEG i po týdnu bez medikace, přetrvaly také některá behaviorální zlepšení.

5) Fuchs, T. , Birbaumer, N. , Lutzenberger, W. , Gruzelier, J. H 5) Fuchs, T., Birbaumer, N., Lutzenberger, W., Gruzelier, J. H., & Kaiser, J. (2003) Fuchs, T., Birbaumer, N., Lutzenberger, W., Gruzelier, J. H., & Kaiser, J. (2003). Neurofeedback treatment for attention-deficit/hyperactivity disorder in children: A comparison with methylphenidate. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 28(1), 1–12. Cíl studie: srovnat účinek léčby psychostimulancii (léčba „bona fide“) s efektem EEG-biofeedbacku u dětí s ADHD Indikátory účinku: počítačem řízené testy pozornosti (T.O.V.A.; the Attention Endurance Test, Brickenkamp, 1994) WISC-R Posuzovací škály (Conners Behavior Rating Scale) Pacienti: 34 dětí (věk 8-12), z toho 12 léčeno Ritalinem, 22 EEG-biofeedbackem (dle preference rodičů – skupiny tedy nebyly stanoveny náhodně, byly ovšem srovnatelné dle inteligence a závažnosti příznaků ADHD) Léčba: dle protokolu 2 (tj. posilování SMR, potlačování rychlé bety), 3 sezení/týden, během 12 týdnů. Výsledek: Obě skupiny (medikovaná i biofeedbackem léčená) se signifikantně zlepšily v komputerizovaných testech pozornosti i v posuzovacích škálách, míra zlepšení byla u obou metod srovnatelná.

Populace, na kterou se kontrolované studie zatím nevztahují Věk nižší než 6 let Mentální retardace Přítomnost jiné poruchy nebo onemocnění, která má negativní vliv na pozornost nebo inhibici chování (např. anémie, hypoglykémie, diabetes, psychóza, těžká deprese nebo bipolární porucha) Neurologické onemocnění v anamnéze (např. epilepsie, TBI) Abúzus nebo závislost na psychoaktivních látkách Disharmonické rodinné prostředí, které závažně brání dostatečné účasti v léčebném procesu

Podmínky účinku EEG-biofeedbacku dle Fabera (2001) Dostatečné IQ, aby proband chápal, co má dělat Určitá schopnost introspekce, i když je většinou neuvědomělá a automatická Určitá vůle provádět tento trénink Motivace, tj. chuť provádět cvičení s urřitým cílem, kupř. zklidnit se nebo zlepšit se v mentačních funkcích nebo zmenšit anxietu apod. Pocit, že odměna, tj. kupř. úspěch při hře, je dostatečná

Další zajímavé studie o efektivitě EEG-biofeedbacku

Nový evropský výzkum: Pop-Jordanova N, Markovska-Simoska S, Zorcec T. (2005). Neurofeedback treatment of children with attention deficit hyperactivity disorder, Prilozi, 26(1):71-80. 12 dětí s ADHD (dg. dle MKN-10), průměrný věk 9.5 (věkové rozpětí 7-13) Měření: WISC-R, Q-EEG, neurofeedback, Connersové dotazník pro rodiče a učitele Léčba trvala 5 měsíců, 2 sezení/týdně Výsledky: měření po léčbě ukázala kvalitnější EEG-záznam – výraznější beta (16-20 Hz) a sníženou théta (4-8 Hz) aktivitu Děti dosahovaly lepších výsledků v testu inteligence, mohly se pochlubit lepším prospěchem, vykazovaly lepší sociální adaptaci, a měly vyšší sebehodnocení

Výzkum prof. Fabera (2001) Faber, J., Pilařová, M., & Vučková, Z. (2001). Využití metody „EEG-bio-feedback training“ (EBFT) ve školním poradenství, Pedagogika, 51, 56-70. Výzkum proveden u 30 dětí s ADHD a ADD (24 chlapců, 6 dívek) Léčba: 20-30 sezení EEG-biofeedbacku Indikátory zlepšení: elektroencefalogram (i spektrální analýza) psychologické testy (PDW, TC, Číselný čtverec, Rey- Osterriethova komplexní figura, Čtenářský test) Dotazník pro školu a rodiče Výsledek léčby: zlepšeno 18 dětí, 12 nezlepšených (1 zhoršen) u zlepšených obvykle zlepšení patrné jak v psychologických testech, tak při spektrální analýze EEG (při vizuálním posouzení EEG zlepšeno 7 pacientů – což ukazuje na důležitost QEEG) EBFT takřka normalizoval delta aktivitu (2,5-4 Hz) při zavřených očí (zprůměrované hodnoty pro celý soubor) terapií nezměněny topické neurologické nálezy (u 6 dětí – např. cerebelární syndrom, pyramidové jevy iritační)

Jedovatá otázka: způsobuje EEG-biofeedaback skutečně předpověditelné pozitivní změny v EEG aktivitě? Četné výzkumné výsledky napovídají tomu, že ano (Faber et al., 2001; Monastra et al., 2002 a další) Kritické výhrady předkládá článek Egnera et al. (2004): Autoři provedli výzkum efektu EEG biofeedbacku u zdravých subjektů (SMR, beta, alfa/théta trénink) s cílem zjistit, zda tyto postupy povedou k předpokládaným změnám patrným při spektrálním topografickém zpracování EEG Ukázalo se, že nikoliv: tak např. alfa/théta trénink byl spojen s redukcí frontální beta aktivity (tzn. lokalizace ani frekvenční pásmo změn neodpovídalo předpokladům)