Human Resources Management V.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Poznej mapu: 1. seznámení
Naučil jsem se....
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Já vím.... Já vím... Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát. Ty jsi neřekl,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Lidská komunikace.
PSYCHICKÉ JEVY.
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Zásady pozorování a vyjednávání
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Dvourozměrné geometrické útvary
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Výroková logika.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Sebeuvědomění a sebekontrola
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Otázky a dilemata. Komu? Dítě, žák, pedagog, pracovníciDítě, rodiče, pečovatelé Kde? Škola, poradenská instituceDomácí prostředí Kdy? Chování je nefunkčníNastane.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Komunikace s rodiči.
Východiska úkolově orientované supervize
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Hudba: Floyd Cramer – Unchained melody Nepřítel zabírá v naší hlavě víc místa, než přítel v našem srdci.
Dvourozměrné geometrické útvary
Množina bodů dané vlastnosti
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Definiční obor a obor hodnot
KDO VLÁDNE A JAK VLÁDNE? Lekce 4A.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Naučil jsem se....
Konstrukce trojúhelníku
Průřez domácí péčí Pracoviště ošetřovatelské péče Hana Pekárková
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Soustava lineárních nerovnic
Otázky pro průběžnou práci
Množina bodů dané vlastnosti
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Konstrukce trojúhelníku
Dvourozměrné geometrické útvary
PŘIHLAŠOVACÍ SYSTÉM CK KRISTOF
Grafy kvadratických funkcí
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Grafy kvadratických funkcí
Transkript prezentace:

Human Resources Management V. Komunikace a její úskalí

Komunikace a její úskalí Začneme krátkým cvičením Rozdělte se prosím do dvou skupin Rozdám Vám zadání úkolu, u kterého bych Vás poprosil, abyste si jej nejdříve vyřešili sami (máte na to určený počet minut) a pak se ve skupině dohodli, na „skupinovém“ pořadí tzn. sjednotili své názory

Komunikace a její úskalí Jak jste pochopili hned na začátku  nejde o úkol, který jste dostali, ale o komunikaci, která mezi Vám probíhala, řekněme si o ní něco. Každá komunikace probíhá: mezi nějakými lidmi (tzn. Vámi a někým dalším), přičemž je zásadní vědět kdo jste Vy (z hlediska komunikace) a kdo jsou Ti ostatní (A) v nějakých podmínkách (u Vás v kanceláři, v nějakém neutrálním prostředí, v prostředí někoho jiného) (B) s nějakou historií (jak historií osob, tak historií situací, tak historií prostředí) (C) formální nastavení (sociální postavení, postavení v organizaci) (D)

Komunikace a její úskalí Podívejme se nejprve na jednotlivé části komunikačníh „daností“ Co nás v komunikaci určuje (čím jsme my a čím jsou druzí v komunikaci): Je potřeba rozdělit nástroje komunikace, které používáme a potom komunikační typus (co jsme z hlediska komunikace zač). V této souvislosti je potřeba si uvědomit, že komunikuje informace (z menší části) a emoce (v nejširším slova smyslu). Jak komunikujeme emoce (nástroje emoční komunikace)? Verbálně, tónem, výrazem tváře, postojem/posezem, hlasitostí toho co říkáme, tím jaký čas zabíráme v diskusi, mlčením či odmlkou. Těch nástrojů komunikace emocí je mnoho. Jaký jsme komunikační typus?

Komunikační typus Existují čtyři komunikační strategie Vyplňte si prosím test, který Vám teď rozdám, je důležité nepředstírat, opravdu vyplňovat, tak jak to máte, vždy to není 100%, tak moc nepřemýšlet, prostě jak to cítíte když byste se museli rozhodnout Test si sami vyhodnoťte a vyjde Vám následující čtyř-vrchol: Pasivní x Agresivní x Manipulativní x Asertivní Přičemž máme jeden vrchol a jeden podvrchol! Tzn. nejsilnější a druhou nejsilnější komunikační strategii.

Komunikační typus Zde ovšem pozor! Nejsilnější a druhá nejsilnější jsou většinou (přes 80%) vlastně matoucí – protože i když nejčastěji jednáme podle nejsilnější (první vrchol) biologicky jsme nastaveni na ten druhý nejvyšší vrchol. Tzn. když se dostaneme do konfliktní situace, nebo jinak stresové situace, pokud jsme vyčerpaní – jednáme podle druhé nejsilnější, tzn. biologicky dané formy komunikace. Tzn. měli bychom mít na paměti a počítat jak s první, tak druhou nejsilnější komunikační strategií.

Komunikační typus A ještě jedna poznámka: neexistují lepší a horší komunikační strategie! Pokud jste pasivně-agresivní či manipulativně-pasivní není to o nic horší či lepší než asertivně-pasivní či asertivně-agresivní. Důležité je vědět, jaké jsou výhody a nevýhody Vaší první i druhé komunikační strategie a jak si můžete vštípit náhradní komunikační strategie pro situace, ve kterých se Vám to bude hodit. Čímž se dostáváme k dalšímu důležitému kroku – určení typu komunikační strategie druhého/druhých

Komunikační typus II. – s kým komunikujeme a typologie „setkání“ Máme nějakou charakteristiku komunikační strategie, ale v komunikaci je tam i ten druhý, kterého bychom si měli identifikovat (nejlépe z hlediska jedna i dva – v náhodném setkání stačí jedna, z hlediska dlouhodobého je dobrá jedna i dva). Pojďme se podrobněji podívat na zásady identifikace komunikační strategie těch druhých. Rozdělte se prosím do skupin po dvou a přečtěte si zadání číslo dva (silnice): Prosím jednejte přirozeně, jak byste jednali v dané situaci bez ohledu na hodinu (odhlédněte od moralizování (nehodnotíme!) přirozenou reakcí nám umožníte dobrou identifikaci.

Komunikační typus II. – s kým komunikujeme a typologie „setkání“ Co nám pomáhá určit komunikační strategii „těch druhých“? Podle čeho jste si tu komunikační strategii určili? Trefili jste se do reality? Dostáváme se k nástrojům emoční komunikace, které využíváme k tomu, abychom emoce komunikovali, a které můžeme výborně využít k tomu, abychom přečetli komunikační typus těch druhých. A zde ještě metodicky pozor! – ten druhý může někdy emoce spíše hrát, nebo ukazuje, že za odkazem ke komunikačnímu typu je vlastně informace o tom, jak moc je v typu „zabydlen“. Zde příklady: nohy, ruka před ústy, sklopení zraku Hledání sebe sama v komunikační strategii (úniková simulace!)

Komunikační typus III. typologie „setkání“ Jak spolu jednotlivé typy komunikují – agresivní x pasivní, manipulativní x agresivní, asertivní x pasivní? Pozor!!! – vždy ne takto, ale s tím druhým komunikačním módem! Úkol na doma: Vytvořte typologii reakcí následujících komunikačních setkání: Asertivní (agresivní) x manipulativní (agresivní) Manipulativní (pasivní) x Argesivně (asertivní) Pasivně (manipulativní) x Manipulativně (pasivní)

Podmínky komunikace Kromě našeho nastavení a nastavení našich partnerů v komunikaci jsou zásadní i podmínky komunikace (tzn. kde, v jakých podmínkách a za jakých okolností komunikace probíhá). Pojďme si to vyzkoušet – opět se rozdělte do dvojice (a všimněte si zase, že záleží na Vás i na kolegovi/kolegyni) kde bude bod, který hledáme. Tedy jděte k sobě a jeden z Vás ukazuje kde je bod, ve kterém se cítí velmi dobře z hlediska vzdálenosti, najděte si bod, ve kterém prožijete emoci „to je ta vzdálenost“ uvidíte, že takový bod existuje a že ho máme různě daleko. Máme několik bublin, které určují pohodu při komunikaci. Je důležité, aby komunikace respektovala tyto bubliny, jinak vyvoláváte stresovou situaci v těch druhých nebo druhém – jedna z vedlejších a přesto vidíme, že důležitých „okolností“ komunikace. Poznámka – bublina má i svůj vrh a dno!

Podmínky komunikace Další podmínky komunikace: Místo (vždy se budeme cítit lépe, pokud komunikujeme „na svém území“ – pokud máte strach z komunikace připravte si místo tak, aby to bylo „na vašem území“ a za podmínek, které Vás usazují do té komunikační strategie, kterou chcete zvolit. Pokud volíte komunikační strategii, kterou nemáte ani na místě jedna, ani na místě dva, je potřeba podmínky opravdu připravit tak, aby Vás ke komunikační strategii tzv. poutali. Kotvení a naslouchání svým emocem! (cvičení na kotvení a naslouchání emocím) Rogerovský přístup ke komunikaci – jediné podmínky, které otevírají skutečnou komunikaci: autentičnost, otevřenost, připravenost sdělit své postoje (pro to se ale musíme velmi dobře znát, empatie – schopnost vcítit se do prožívání druhého, do jeho pocitů, ale i myšlenek a představ, nehodnocení (!). Rogerovský přístup je velmi specifický, ale funguje!

Historie – přítel i nepřítel Zásadní pro komunikaci je i naše historie tzn. jak jsme se naučili emocionálně reagovat na určité situace a tato emocionální reakce je v nás zapsaná a je potřeba jí do komunikace započítávat a pracovat s ní. PARAZITNÍ EMOCE A CO S NIMI (dají se využít parazitní emoce?) REAGUJI POZDĚ, VÍM CO ŘÍCT A CO S TÍM JAK SE ZBAVIT GEST NEBO NAOPAK NAUČIT POUŽÍVAT GESTA, KTERÁ JDOU SMĚREM, KTERÝM CHCEME KOMUNIKOVAT

Strategie změny komunikace 1. (analytická) A. Východiska: existují 4 zásadní složky chování: Fyziologické procesy (stažený krk, zrychlený dech, rychlé bušení srdce). Afektivní procesy (emoce – strach, zlost) Myšlenkové procesy (kognitivní rámcování situace, co si myslím) Motorické procesy (kýváme hlavou, držíme se pultu, mačkáme propisku) POZOR – vše ovlivňuje vše, ale něco rychleji a pomaleji, něco dlouhodoběji a něco krátkodobě. (Myšlenkové procesy dokáží velmi rychle a úplně změnit emoce – př. auto, klíče.) Motorické procesy (zhluboka dýcháme) dokáží změnit emoce – relativně pomalu, ale zásadně). Zároveň máme každý jinou sílu vztahů těchto 4 procesů! Něco bude u někoho fungovat a u někoho prostě ne.

Strategie změny komunikace 1. (analytická) Východiska: existují dvě možné cesty změny Změna (vnitřní) – týkající se 4 procesů (změna intepretace, změna hodnocení, změna vnitřních reakcí) --- pozor, stropy jsou u emočních reakcí! Změna (vnější) – týkající se okolností (jak jsem říkali). Příklad ryby: mořská ryba a sladkovodní akvárium. Omezení v řídící funkci – nejde o jednotlivou rybu! Východiska: žádné lidské chování se nevyskytuje náhodně. (Neexistují chování „zničeho nic“. V řešení problémové situace či nefunkční komunikace je nutné najít smysl chování. (Jakou funkci pro nositele plní.) Východiska: Každý člověk se chová tak, aby nejjednoduší cestou z jeho pohledu došel cíli.

Strategie změny komunikace 1. (analytická) Schéma chování v analytickém přístupu: Spouštěč nefunkční komunikace – nefunkční komunikace – důsledky komunikace (tzv. zpeňovače) A-B-C (alternativní B) A. Dostanu málo přidáno (chci víc peněz, nebo chci mít pocit, že jsem nejlepší) – chovám se agresivně na poradě – vedoucí mi přidá. (úkol do skupin dle B.) B. Dítě chce hračku – ječí v obchodě a leží na zemi – dostane hračku. Řešení (B): 1. (nechodit do hračkárny (změna okolností)) /výhoda: 100% jistota, že se tam nebude válet/ x /nevýhoda: dlouhodobě to nelze takto nastavit/ 2. (oddálení požadavků, snížení touhy po hračce) (u dětí lze, ale u dospělých?) nikdy není 100% jistota. 3. Hledání jiné cesty k naplnění cíle. Jak jinak se může dostat k hračce!

Strategie změny komunikace 1. (analytická) Schéma chování v analytickém přístupu: Pozor – A-B-C, které dlouhodobě funguje (komukoliv) vytváří zvyk, což je stále tuhnoucí „zabetonovaný“ stereotyp chování a jak dlouho vznikal, tak dlouho se ho zbavujeme! Nové prostředí destruuje ty vápenaté/betonové obaly. Příklad: A – japonec, který chce dojít na nám. Svobody plus naše touha mu pomoci – jak reagujeme (B) – nahlas artikulujeme, mluvíme jednoduchými větami a spisovně (protože nám to v 99% případů v minulosti fungovalo) – C. – nic se nevyřeší, protože on jednoduché češtině se zřetelnou artikulací rozumí stejně jako té nejkomplikovanější úsečné. PROČ? – nemáme alternativní B. V řešení nefunkčních komunikací musíme mít alter. B.

Strategie změny komunikace 1. (analytická) A nyní o stupeň výš v analytickém přístupu: A – O – B – C Zásadní v rovnice A – B – C je vyhodnocení a změna obmyslu v té posloupnosti. Co to je obmysl? Myšlenky: horké (nesou emoci), chladné (nenesou emoci). Myšlenky: volní (vybavím si je vůlí) automatické (prostě se mi derou na mysl, aniž bych chtěl a usiloval o to). Kognitivní události (to jsou právě myšlenky) Kognitivní procesy (niť po sobě jdoucích kognitivních událostí (myšlenek) Kognitivní schémata – představa našich představ (co jsem já, co je svět, co jsou lidé kolem mě)

Strategie změny komunikace 1. (analytická) Jednoduché cvičení na kognitivní schéma: Jaký je svět (škála 1-10) nespravedlivý x spravedlivý? Pro funkční komunikaci je zásadní, aby její účastníci byli rámcově ve schodě ke kognitivním schématům. kognitivní událost kognitivní schéma kognitivní procesy Příklad: kognitivní schéma (jsem nejlepší), událost dostanu méně peněz, proces vedoucí je debil/yyy/zzz.

Strategie změny komunikace 1. (analytická) Změna kognitivních schémat v komunikaci: Nejsi nejlepší, ale patříš k vynikajícím. Nebo jsi nejlepší v této oblasti, ale průměrný zde – POZOR – změny kognitivních schémat nesmí být extrémní a musí mít vztah k realitě! Změna kognitivních schémat mimo realitu se Vám vrátí! TEDY: Situace (1) vede k emoci a ta k situačnímu chování (2) změna na Situace (1) vede k obmyslu (kognici) a ta pak k emoci a ta k situačnímu chování. Alternativní k prvnímu. Literatura – Padesky „Na emoce s rozumem“

Strategie změny komunikace 1. (analytická) Cvičení: Situace Emoce Kognice Pro Proti Alternativa Emoce (2) kongnice

Strategie změny komunikace 2. (systemický přístup) Specifická forma řešení problémové komunikace: Východiska: Hledání příčin problematické komunikace nevede k cíli – funkční komunikaci. Neexistuje výklad odpovídající objektivní pravdě (objektivní pravda neexistuje). Každý konfigurace lidí, událostí, podmínek vytváří systém, přičemž pohled na systém je možný z různých úhlů a žádný pohled není „ten pravý“. Řešení je v tom rychle jít od problémů k alternativním scénářům a pozitivním řešením pro všechny subjekty systému. Cílem je dát možnost systému se přestrukturovat do funkční podoby. Každý kdo má problém vytvoří kolem problému systém navázaný na problém.

Strategie změny komunikace 2. (systemický přístup) Specifická forma řešení problémové komunikace: Východiska: 6. Problémová situace v komunikaci má vždy příčinu v tom, že jeden z účastníků komunikace problémovou situací řeší (jako strategií) nějaký problém/nekomfortní stav/trápení. 7. Řešení je hledat na verbální úrovni cestu jak se dostat z problémové situace k situaci, ve které nejdeme komunikačně opět k problémové situaci. Příklady: kouzelná otázka, narrative room (cvičení).