KUŽELOSEČKY Tečna elipsy. KUŽELOSEČKY Tečna elipsy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Advertisements

Vzájemná poloha kružnice a přímky
tečna funkce y = f(x) T = [xt, yt] normála funkce y = f(x) ά
KUŽELOSEČKY 4. Hyperbola Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
K( K, L, M, p, q ). Příklad 3 k( K, L, M, p, q ) T K L M´ L´ M K´ p q T´ q p k´ Příklady na kolineaci. Kuželosečka je dána: 3 body a 2 tečny k( K, L,
Rytzova konstrukce elipsy
Kuželosečky Autor: Mgr. Alena Tichá.
KRUŽNICE.
Konstrukce eliptického oblouku e(tA, tB, C). Příklad 2. Konstrukce eliptického oblouku e (t A, t B, C). A  3,4 B  1,2 C  5 F l  6 II I III a - tečna.
Geometrie pro počítačovou grafiku
POZNÁMKY ve formátu PDF
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Hyperbola Hyperbola je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných různých bodů F1, F2 , které nazýváme ohniska, konstantní absolutní hodnotu rozdílu.
Kuželosečky - opakování
Vzájemná poloha přímky a kružnice
Rovnoběžné promítání. Nevlastní útvary. Osová afinita v rovině.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_19.
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: 8 - 9
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Bodová konstrukce kuželosečky - elipsy
DRÁHA A RYCHLOST HMOTNÉHO BODU DRÁHA HMOTNÉHO BODU  Trajektorie pohybu je geometrická čára, kterou hmotný bod opisuje při pohybu.  Trajektorií.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_10.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: ELIPSA Anotace: pojmy - konstrukce.
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Kuželosečky.
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
VY_42_INOVACE_422_VZÁJEMNÁ POLOHA DVOU KRUŽNIC 2 Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2012 Ročník použití VM 8. ročník Vzdělávací.
ELIPSA vzniká jako řez kužele rovinou, která není rovnoběžná s podstavou kužele a zároveň podstavu neprotíná.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
PARABOLA Parabola je množina bodů v rovině, které mají od pevného bodu – ohniska F a pevné přímky d (F = d) stejné vzdálenosti. Přímka d se nazývá řídící.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_09.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Přímka a kuželosečka – řešené příklady
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_04.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_14.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Elipsa 1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_20.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_15.
III. část – Vzájemná poloha přímky
Parabola.
Vzájemná poloha Paraboly a přímky
KUŽELOSEČKY 3. Parabola Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Elipsa.
VY_42_INOVACE_416_VZÁJEMNÁ POLOHA KRUŽNICE A PŘÍMKY Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2012 Ročník použití VM 8. ročník Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Parabola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Hyperbola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Základní konstrukce Osa úhlu.
Kružnice Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Matematika Parabola.
Základní konstrukce Osa úhlu.
III. část – Vzájemná poloha přímky
IV. část – Vzájemná poloha dvou
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
Analytický geometrie kvadratických útvarů
Analytický geometrie kvadratických útvarů
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Pascalova – Brianchonova věta
Analytická geometrie kvadratických útvarů
Analytická geometrie kvadratických útvarů
Transkript prezentace:

KUŽELOSEČKY Tečna elipsy

Tečna elipsy určená bodem dotyku kuželosečky Geometrická konstrukce: Tečna k elipse s ohnisky E, F v jejím libovolném bodě T je osa úhlu přímek ET, FT 𝑬: 𝒙−𝒎 𝟐 𝒂 𝟐 + 𝒚−𝒏 𝟐 𝒃 𝟐 =𝟏 Tečna elipsy v jejím bodě 𝑻= 𝒙 𝟎 ; 𝒚 𝟎 𝒕: 𝒙 𝟎 −𝒎 𝒙−𝒎 𝒂 𝟐 + 𝒚 𝟎 −𝒏 𝒚−𝒏 𝒃 𝟐 =𝟏 má rovnici

Tečna elipsy určená bodem dotyku kuželosečky Příklad 1 Urči rovnice tečen elipsy v jejích bodech 𝑻= 𝟔;𝒚 . 𝑬: 𝒙−𝟑 𝟐 𝟐𝟓 + 𝟒 𝒚+𝟒 𝟐 𝟐𝟓 =𝟏 body dotyku: 𝟔−𝟑 𝟐 𝟐𝟓 + 𝟒 𝒚+𝟒 𝟐 𝟐𝟓 =𝟏 /.𝟐𝟓 𝟗+𝟒 𝒚 𝟐 +𝟖𝒚+𝟏𝟔 =𝟐𝟓 /:𝟒 𝒚 𝟐 +𝟖𝒚+𝟏𝟐=𝟎 𝒚 𝟏 =−𝟐⟹ 𝑻 𝟏 = 𝟔;−𝟐 𝒚+𝟐 𝒚+𝟔 =𝟎 𝒚 𝟐 =−𝟔⟹ 𝑻 𝟐 = 𝟔;−𝟔

Tečna elipsy určená bodem dotyku kuželosečky tečny 𝒕: 𝒙 𝟎 −𝒎 𝒙−𝒎 𝒂 𝟐 + 𝒚 𝟎 −𝒏 𝒚−𝒏 𝒃 𝟐 =𝟏 𝒎=𝟑;𝒏=−𝟒; 𝒂 𝟐 =𝟐𝟓; 𝒃 𝟐 = 𝟐𝟓 𝟒 𝑻 𝟏 = 𝟔;−𝟐 𝑻 𝟐 = 𝟔;−𝟔 𝟔−𝟑 𝒙−𝟑 𝟐𝟓 + −𝟐+𝟒 𝒚+𝟒 𝟐𝟓 𝟒 =𝟏 /.𝟐𝟓 𝟑 𝒙−𝟑 +𝟖 𝒚+𝟒 =𝟐𝟓 𝟔−𝟑 𝒙−𝟑 𝟐𝟓 + −𝟔+𝟒 𝒚+𝟒 𝟐𝟓 𝟒 =𝟏 /.𝟐𝟓 𝟑 𝒙−𝟑 −𝟖 𝒚+𝟒 =𝟐𝟓 𝒕 𝟏 : 𝟑𝒙+𝟖𝒚−𝟐=𝟎 𝒕 𝟐 : 𝟑𝒙−𝟖𝒚−𝟔𝟔=𝟎

Tečna elipsy určená bodem dotyku kuželosečky Znázornění příkladu 1 v programu GeoGebra

Tečna elipsy určená vnějším bodem kuželosečky 𝒑: 𝒙 ´ −𝒎 𝒙−𝒎 𝒂 𝟐 + 𝒚 ´ −𝒏 𝒚−𝒏 𝒃 𝟐 =𝟏 řešení užitím poláry

Tečna elipsy určená vnějším bodem kuželosečky Příklad 2 Urči rovnice tečen elipsy v bodě 𝐏= 𝟕;𝟒 . 𝑬: 𝒙−𝟏 𝟐 𝟏𝟖 + 𝒚−𝟏 𝟐 𝟗 =𝟏 polára 𝒑: 𝒙 ´ −𝒎 𝒙−𝒎 𝒂 𝟐 + 𝒚 ´ −𝒏 𝒚−𝒏 𝒃 𝟐 =𝟏 𝟕−𝟏 𝒙−𝟏 𝟏𝟖 + 𝟒−𝟏 𝒚−𝟏 𝟗 =𝟏 /.𝟏𝟖 𝟔 𝒙−𝟏 +𝟔 𝒚−𝟏 −𝟏𝟖=𝟎 𝟔𝒙−𝟔+𝟔𝒚−𝟔−𝟏𝟖=𝟎 𝒑: 𝒙+𝒚−𝟓=𝟎

Tečna elipsy určená vnějším bodem kuželosečky body dotyku 𝒑∩𝑬= 𝑻 𝟏 ; 𝑻 𝟐 𝒑: 𝒙+𝒚−𝟓=𝟎⟹𝒚=𝟓−𝒙 𝑬: 𝒙−𝟏 𝟐 𝟏𝟖 + 𝟓−𝒙−𝟏 𝟐 𝟗 =𝟏 𝒙−𝟏 𝟐 +𝟐 𝟒−𝒙 𝟐 −𝟏𝟖=𝟎 𝒙 𝟐 −𝟐𝒙+𝟏+𝟑𝟐−𝟏𝟔𝒙+𝟐 𝒙 𝟐 −𝟏𝟖=𝟎 𝟑 𝒙 𝟐 −𝟏𝟖𝒙+𝟏𝟓=𝟎 𝒙 𝟐 −𝟔𝒙+𝟓=𝟎 𝒙 𝟏 =𝟏⟹ 𝒚 𝟏 =𝟒⟹ 𝑻 𝟏 = 𝟏;𝟒 𝒙−𝟏 𝒙−𝟓 =𝟎 𝒙 𝟐 =𝟓⟹ 𝒚 𝟐 =𝟎⟹ 𝑻 𝟐 = 𝟓;𝟎

Tečna elipsy určená vnějším bodem kuželosečky tečny 𝒕: 𝒙 𝟎 −𝒎 𝒙−𝒎 𝒂 𝟐 + 𝒚 𝟎 −𝒏 𝒚−𝒏 𝒃 𝟐 =𝟏; 𝒎=𝟏; 𝒏=𝟏 𝑻 𝟏 = 𝟏;𝟒 𝑻 𝟐 = 𝟓;𝟎 𝟏−𝟏 𝒙−𝟏 𝟏𝟖 + 𝟒−𝟏 𝒚−𝟏 𝟗 =𝟏 /.𝟏𝟖 𝟔 𝒚−𝟏 =𝟏𝟖 𝟔𝒚=𝟐𝟒 𝟓−𝟏 𝒙−𝟏 𝟏𝟖 + 𝟎−𝟏 𝒚−𝟏 𝟗 =𝟏 /.𝟏𝟖 𝟒 𝒙−𝟏 −𝟐 𝒚−𝟏 =𝟏𝟖 𝟒𝒙−𝟒−𝟐𝒚+𝟐−𝟏𝟖=𝟎 𝒕 𝟏 : 𝒚=𝟒 𝒕 𝟐 : 𝟐𝒙−𝒚−𝟏𝟎=𝟎

Tečna elipsy určená vnějším bodem kuželosečky Znázornění příkladu 2 v programu GeoGebra

Tečna elipsy určená směrem kuželosečky Příklad 3 Urči rovnice tečen elipsy 𝑬: 𝒙−𝟐 𝟐 𝟏𝟎 + 𝒚−𝟑 𝟐 𝟒𝟎 =𝟏 rovnoběžných s přímkou 𝒑:𝟐𝒙+𝟑𝒚+𝟏𝟎=𝟎. Stanov body dotyku. tečna má s elipsou právě jeden společný bod 𝒕: 𝟐𝒙+𝟑𝒚+𝒒=𝟎⟹𝒙= −𝟑𝒚−𝒒 𝟐 𝑬: −𝟑𝒚−𝒒 𝟐 −𝟐 𝟏𝟎 𝟐 + 𝒚−𝟑 𝟐 𝟒𝟎 =𝟏 /⋅𝟒𝟎 𝟒 − 𝟑𝒚+𝒒+𝟒 𝟐 𝟐 + 𝒚 𝟐 −𝟔𝒚+𝟗−𝟒𝟎=𝟎 𝟗 𝒚 𝟐 + 𝒒 𝟐 +𝟏𝟔+𝟔𝒒𝒚+𝟖𝒒+𝟐𝟒𝒚+ 𝒚 𝟐 −𝟔𝒚−𝟑𝟏=𝟎 𝟏𝟎 𝒂 𝒚 𝟐 + 𝟔𝒒+𝟏𝟖 𝒃 𝒚+ 𝒒 𝟐 +𝟖𝒒−𝟏𝟓 𝒄 =𝟎 𝑫= 𝟔𝒒+𝟏𝟖 𝟐 −𝟒⋅𝟏𝟎 𝒒 𝟐 +𝟖𝒒−𝟏𝟓 =−𝟒 𝒒 𝟐 −𝟏𝟎𝟒𝒒+𝟗𝟐𝟒=𝟎 𝒒 𝟐 +𝟐𝟔𝒒−𝟐𝟑𝟏=𝟎

Tečna elipsy určená směrem 𝑻 𝟏 = 𝒕 𝟏 ∩𝑬 kuželosečky existují dvě tečny elipsy daného směru 𝒒 𝟐 +𝟐𝟔𝒒−𝟐𝟑𝟏=𝟎 𝒒 𝟏,𝟐 = −𝟐𝟔± 𝟐𝟔 𝟐 −𝟒⋅𝟏⋅ −𝟐𝟑𝟏 𝟐 = −𝟑𝟑;𝟕 𝒕 𝟏 : 𝟐𝒙+𝟑𝒚+𝟕=𝟎 𝒕 𝟐 : 𝟐𝒙+𝟑𝒚−𝟑𝟑=𝟎 body dotyku 𝑻 𝟏 = 𝒕 𝟏 ∩𝑬 𝒕 𝟏 : 𝟐𝒙+𝟑𝒚+𝟕=𝟎⟹𝒙= −𝟑𝒚−𝟕 𝟐 𝑬: −𝟑𝒚−𝟕 𝟐 −𝟐 𝟏𝟎 𝟐 + 𝒚−𝟑 𝟐 𝟒𝟎 =𝟏 ∕⋅𝟒𝟎 𝟒 − 𝟑𝒚+𝟏𝟏 𝟐 𝟐 + 𝒚 𝟐 −𝟔𝒚+𝟗−𝟒𝟎=𝟎⟹𝟗 𝒚 𝟐 +𝟔𝟔𝒚+𝟏𝟐𝟏+ 𝒚 𝟐 −𝟔𝒚−𝟑𝟏=𝟎 𝒚 𝟐 +𝟔𝒚+𝟗=𝟎⟹𝒚=−𝟑⟹𝒙= −𝟑⋅ −𝟑 −𝟕 𝟐 =𝟏⟹ 𝑻 𝟏 = 𝟏;−𝟑

Tečna elipsy určená směrem 𝑻 𝟐 = 𝒕 𝟐 ∩𝑬 kuželosečky 𝒕 𝟐 : 𝟐𝒙+𝟑𝒚−𝟑𝟑=𝟎⟹𝒙= −𝟑𝒚+𝟑𝟑 𝟐 𝑬: −𝟑𝒚+𝟑𝟑 𝟐 −𝟐 𝟏𝟎 𝟐 + 𝒚−𝟑 𝟐 𝟒𝟎 =𝟏 /∙𝟒𝟎 𝟒 − 𝟑𝒚−𝟐𝟗 𝟐 𝟐 + 𝒚 𝟐 −𝟔𝒚+𝟗−𝟒𝟎=𝟎⟹𝟗 𝒚 𝟐 −𝟏𝟕𝟒𝒚+𝟖𝟒𝟏+ 𝒚 𝟐 −𝟔𝒚−𝟑𝟏=𝟎 𝟏𝟎𝒚 𝟐 −𝟏𝟖𝟎𝒚+𝟖𝟏𝟎=𝟎 𝒚 𝟐 −𝟏𝟖𝒚+𝟖𝟏=𝟎⟹𝒚=𝟗⟹𝒙= −𝟑⋅𝟗+𝟑𝟑 𝟐 =𝟑⟹ 𝑻 𝟐 = 𝟑;𝟗

Tečna elipsy určená směrem kuželosečky Znázornění příkladu 3 v programu GeoGebra eeeeEEEEEEE ___?????