Nástroje ochrany životního prostředí 4. října 2010
Osnova přednášky nástroje ochrany ŽP – přehled administrativní nástroje koncepční nástroje informační nástroje institucionální nástroje sankční nástroje IPPC
Nástroje - definice podle SPŽP nástroje ochrany ŽP prostředky a metody, kterými stát dosahuje cílů státní politiky ŽP nástroje ochrany ŽP prostředky a metody ovlivňování chování lidí ve vztahu k ŽP přímé působení na stav ŽP nepřímé působení na stav ŽP
I. Administrativní nástroje a) z hlediska právní formy - právní předpisy - opatření obecné povahy - správní akty - faktické pokyny - donucovací opatření - jiné úkony b) z hlediska efektu - pozitivní - negativní c) z hlediska obsahu - zákazy, omezení - příkazy - povolení - souhlasy - stanoviska - vyjádření - stanovení podmínek (limity, meze, standardy) - kategorizace objektů ochrany - kontrola, dozor
AN podle obsahu - ukládání povinností (§ 20 LZ, § 9 z. OPK, § 17 z. ŽP) zákazy, omezení, příkazy zákonem nebo individuálním aktem orgánu VS - povolení, souhlasy, vyjádření, stanoviska stanovení podmínek pro výkon činnosti (§ 9 VZ) podmínka pro vydání povolení (§ 44 z. OPK) vyjádření jako předpoklad vydání rozhodnutí (§ 18 VZ) - stanovení podmínek limity, standardy, meze (§ 12 z. ŽP) - kategorizace objektů - kontrola, dozor formální X neformální - výkon rozhodnutí - administrativní smlouvy dohoda o ochranných podmínkách (z. OPK) systém EMAS
II. Koncepční nástroje odborný, dlouhodobě a rámcově formulovaný, komplexně pojatý dokument lidského směřování projev principu prevence a trvale udržitelného rozvoje plány, programy, koncepce, strategie
KN – příklady dle složkových zákonů územní plánování plán hlavních povodí ČR, povodňové plány programy zlepšení kvality ovzduší, plány snížení emisí plány péče o ZCHÚ plány odpadového hospodářství lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy bezpečnostní program prevence závažné havárie havarijní plán (atomový zákon)
KN a jejich projev v posuzování vlivů na ŽP zákon č. 100/2001 Sb. strategické posuzování (SEA) předmětem posuzování koncepce = strategie, politiky, plány nebo programy
III. Informační nástroje Listina základních práv a svobod z. č. 123/1998 Sb. (aktivní zpřístupňování informací) Aarhuská úmluva Ministerstvo ŽP Česká informační agentura ŽP (CENIA) Integrovaný registr znečišťování veřejně přístupný informační systém provozuje MŽP týká se registrovaných látek EPER – Evropský registr emisí znečišťujících látek
Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR (SP EVVO ČR) základní strategický dokument zajišťující dlouhodobý rozvoj EVVO v ČR východiska komentář současného stavu stanovení cílů a nástrojů nastiňuje potřebné úkoly rozdělené do čtyř částí: veřejná správa děti, mládež, pedagogové, odborní pracovníci EVVO v podnikové sféře informace, osvěta, poradenství pro veřej. prognóza dopadů a vlivů Státního programu v různých rovinách jeho uplatnění usnesení vlády 1048/2000 Akční plán SP EVVO ČR (1156/2006)
IV. Institucionální nástroje ministerstva ústřední orgány státní správy specializované správní úřady s celostátní působností veřejné stráže obce, kraje
a) ministerstva (z. č. 2/1969 Sb.) financí (§ 4) zahraničních věcí (§ 6) školství, mládeže a tělovýchovy (§ 7) kultury (§ 8) práce a sociálních věcí (§ 9) zdravotnictví (§ 10) Český inspektorát lázní a zřídel spravedlnosti (§ 11) vnitra (§ 12) průmyslu a obchodu (§ 13) Česká energetická inspekce, Česká obchodní inspekce pro místní rozvoj (§ 14) zemědělství (§ 15) Státní zemědělská a potravinářská inspekce, SVS ČR, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Česká plemenářská inspekce obrany (§ 16) dopravy (§ 17) životního prostředí (§ 19) Česká inspekce životního prostředí
Ministerstvo životního prostředí přirozené akumulace vod vodních zdrojů jakosti povrchových a podzemních vod ovzduší přírody a krajiny pro oblast provozování ZOO ZPF pro výkon státní geologické služby horninového prostředí (vč. ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod) pro geologické práce pro ekologický dohled nad těžbou pro odpadové hospodářství pro posuzování vlivů činností a jejich důsledků na ŽP (vč. přeshraničních) pro myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích pro státní ekologickou politiku pro systém značení ekologicky šetrných výrobků a služeb pro program podporující dobrovolnou účast v systému řízení podniku a auditu z hlediska ochrany ŽP (Program EMAS)
b) ústřední orgány státní správy Český úřad zeměměřičský a katastrální Český báňský úřad hornická činnost, výbušniny Státní úřad pro jadernou bezpečnost jaderná energie, ionizující záření Energetický regulační úřad využití zdrojů energie
c) specializované správní úřady s celostátní působností Česká inspekce životního prostředí (282/1991 Sb.) ochrana ovzduší ochrana vod odpadové hospodářství ochrana přírody a ochrana lesa IPPC + později přibyly další oblasti: ochrana ozónové vrstvy Země dohled nad nakládáním s chemickými látkami prevence havárií problematika obalů problematika GMO 2 typy správního řízení sankční nápravné
d) veřejné stráže lesní stráž myslivecká stráž rybářská stráž stráž přírody podmínky: věk nejméně 21 let trvalý pobyt na území ČR bezúhonnost způsobilost k právním úkonům fyzická a zdravotní způsobilost pro výkon funkce stráže prokázání znalosti práv a povinností stráže a znalost právních předpisů na daném úseku složení slibu písemný souhlas s ustanovením do funkce
Práva a povinnosti veřejné stráže požadovat od osoby prokázání totožnosti zadržet osobu, u níž nelze zjistit totožnost, a předvolat orgán Policie ČR požadovat pomoc nebo součinnost orgánů policie, popř. obecní policie, pokud nemůže plnění povinností zajistit svými vlastními silami a prostředky ukládat a vybírat pokuty v blokovém řízení za přestupky podle zvláštního právního předpisu vstupovat na pozemky vlastníků v obvodu své územní působnosti povinnosti: prokázat se průkazem stráže a nosit služební odznak /některé stráže vyžadují i stejnokroj/ dohlížet na dodržování právních předpisů v té které oblasti oznamovat neodkladně zjištěné závady, nedostatky a škody podle jejich povahy vlastníkovi pozemku nebo orgánu, který stráž do funkce ustanovil, v neodkladných případech pak i orgánům policie nebo příslušným orgánům státní správy
V. Sankční nástroje pokuty ochranná opatření opatření k nápravě rozdíly: rozmezí orgán, který ukládá ochranná opatření opatření k nápravě
IPPC (Integrated pollution prevention and control) posouzení všech vlivů na ŽP všechny procesy v jednom řízení zákony, jejichž rozhodnutí může být nahrazeno: vodní, o ochraně ZPF, lesní, o ochraně ovzduší, o ochraně přírody a krajiny, o odpadech, lázeňský, o veterinární péči, o ochraně veřejného zdraví Směrnice Rady 96/61/ES o integrované prevenci a omezování znečišťování (BAT) z. č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci důležité pojmy: zařízení integrované povolení nejlepší dostupná technika nejúčinnější a nejpokročilejší stadium vývoje činnosti a jejích provozních metod, dokládající vhodnost určité techniky jako základu pro stanovení emisních limitů k zabránění, nebo není.li to možné, ke snížení emisí a vlivů na životní prostředí jako celku, při dodržení technické a ekonomické dostupnosti
Důležité instituty žádost (§ 4) odborně způsobilá osoba (§ 6) účastníci řízení (§ 7) rozhodnutí zamítnutí žádosti vydání integrovaného povolení odvolání, rozklad pravidelný přezkum integrovaný registr znečištění