Nástroje ochrany životního prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Advertisements

Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Organizace Státní správy
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
Ing. Silvia Aguilar Bobadilla Nástroje ekologické politiky.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Právní úprava ochrany lesa
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Ministerstva a jejich úloha ve státní správě Ing. Eva Tylová náměstkyně ministra žp ředitelka ČIŽP.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Mgr. Magdaléna Peterková
Státní správa Petr Machala.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
Veřejná správa v oblasti životního prostředí prostředí teze
PŽP- KS-přehled konzultací PŽP-KS-I (30.9.) Právo životního prostředí – historické a společenské souvislosti vývoje právní regulace ve světě.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 2. dubna 2007 Mgr. Magdaléna Peterková.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Institucionální, informační, koncepční a další vybrané nástroje ochrany ŽP 25. března 2009.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Vybrané otázky práva životního prostředí
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
1 Účast veřejnosti na rozhodování ve veřejné správě – základní pojmy Jitka Bělohradová.
Prevence v právu životního prostředí Jana Dudová.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
PRÁVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - úvod do problematiky
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Evropská integrace Environmentální politika EU RNDr. Oldřich Hájek.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Strana 1 INTEGROVANÉ VERSUS SLOŽKOVÉ POVOLOVÁNÍ Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of Environmental.
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Organizace veřejné správy
I. Subjekty práva životního prostředí II
Odbor životního prostředí MHMP
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Právo životního prostředí podzim 2015 Ivana Průchová
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Stavební právo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vybrané nástroje ochrany životního prostředí - EIA a LCA
Transkript prezentace:

Nástroje ochrany životního prostředí 4. října 2010

Osnova přednášky nástroje ochrany ŽP – přehled administrativní nástroje koncepční nástroje informační nástroje institucionální nástroje sankční nástroje IPPC

Nástroje - definice podle SPŽP nástroje ochrany ŽP prostředky a metody, kterými stát dosahuje cílů státní politiky ŽP nástroje ochrany ŽP prostředky a metody ovlivňování chování lidí ve vztahu k ŽP přímé působení na stav ŽP nepřímé působení na stav ŽP

I. Administrativní nástroje a) z hlediska právní formy - právní předpisy - opatření obecné povahy - správní akty - faktické pokyny - donucovací opatření - jiné úkony b) z hlediska efektu - pozitivní - negativní c) z hlediska obsahu - zákazy, omezení - příkazy - povolení - souhlasy - stanoviska - vyjádření - stanovení podmínek (limity, meze, standardy) - kategorizace objektů ochrany - kontrola, dozor

AN podle obsahu - ukládání povinností (§ 20 LZ, § 9 z. OPK, § 17 z. ŽP) zákazy, omezení, příkazy zákonem nebo individuálním aktem orgánu VS - povolení, souhlasy, vyjádření, stanoviska stanovení podmínek pro výkon činnosti (§ 9 VZ) podmínka pro vydání povolení (§ 44 z. OPK) vyjádření jako předpoklad vydání rozhodnutí (§ 18 VZ) - stanovení podmínek limity, standardy, meze (§ 12 z. ŽP) - kategorizace objektů - kontrola, dozor formální X neformální - výkon rozhodnutí - administrativní smlouvy dohoda o ochranných podmínkách (z. OPK) systém EMAS

II. Koncepční nástroje odborný, dlouhodobě a rámcově formulovaný, komplexně pojatý dokument lidského směřování projev principu prevence a trvale udržitelného rozvoje plány, programy, koncepce, strategie

KN – příklady dle složkových zákonů územní plánování plán hlavních povodí ČR, povodňové plány programy zlepšení kvality ovzduší, plány snížení emisí plány péče o ZCHÚ plány odpadového hospodářství lesní hospodářské plány, lesní hospodářské osnovy bezpečnostní program prevence závažné havárie havarijní plán (atomový zákon)

KN a jejich projev v posuzování vlivů na ŽP zákon č. 100/2001 Sb. strategické posuzování (SEA) předmětem posuzování koncepce = strategie, politiky, plány nebo programy

III. Informační nástroje Listina základních práv a svobod z. č. 123/1998 Sb. (aktivní zpřístupňování informací) Aarhuská úmluva Ministerstvo ŽP Česká informační agentura ŽP (CENIA) Integrovaný registr znečišťování veřejně přístupný informační systém provozuje MŽP týká se registrovaných látek EPER – Evropský registr emisí znečišťujících látek

Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR (SP EVVO ČR) základní strategický dokument zajišťující dlouhodobý rozvoj EVVO v ČR východiska komentář současného stavu stanovení cílů a nástrojů nastiňuje potřebné úkoly rozdělené do čtyř částí: veřejná správa děti, mládež, pedagogové, odborní pracovníci EVVO v podnikové sféře informace, osvěta, poradenství pro veřej. prognóza dopadů a vlivů Státního programu v různých rovinách jeho uplatnění usnesení vlády 1048/2000 Akční plán SP EVVO ČR (1156/2006)

IV. Institucionální nástroje ministerstva ústřední orgány státní správy specializované správní úřady s celostátní působností veřejné stráže obce, kraje

a) ministerstva (z. č. 2/1969 Sb.) financí (§ 4) zahraničních věcí (§ 6) školství, mládeže a tělovýchovy (§ 7) kultury (§ 8) práce a sociálních věcí (§ 9) zdravotnictví (§ 10) Český inspektorát lázní a zřídel spravedlnosti (§ 11) vnitra (§ 12) průmyslu a obchodu (§ 13) Česká energetická inspekce, Česká obchodní inspekce pro místní rozvoj (§ 14) zemědělství (§ 15) Státní zemědělská a potravinářská inspekce, SVS ČR, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Česká plemenářská inspekce obrany (§ 16) dopravy (§ 17) životního prostředí (§ 19) Česká inspekce životního prostředí

Ministerstvo životního prostředí přirozené akumulace vod vodních zdrojů jakosti povrchových a podzemních vod ovzduší přírody a krajiny pro oblast provozování ZOO ZPF pro výkon státní geologické služby horninového prostředí (vč. ochrany nerostných zdrojů a podzemních vod) pro geologické práce pro ekologický dohled nad těžbou pro odpadové hospodářství pro posuzování vlivů činností a jejich důsledků na ŽP (vč. přeshraničních) pro myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích pro státní ekologickou politiku pro systém značení ekologicky šetrných výrobků a služeb pro program podporující dobrovolnou účast v systému řízení podniku a auditu z hlediska ochrany ŽP (Program EMAS)

b) ústřední orgány státní správy Český úřad zeměměřičský a katastrální Český báňský úřad hornická činnost, výbušniny Státní úřad pro jadernou bezpečnost jaderná energie, ionizující záření Energetický regulační úřad využití zdrojů energie

c) specializované správní úřady s celostátní působností Česká inspekce životního prostředí (282/1991 Sb.) ochrana ovzduší ochrana vod odpadové hospodářství ochrana přírody a ochrana lesa IPPC + později přibyly další oblasti: ochrana ozónové vrstvy Země dohled nad nakládáním s chemickými látkami prevence havárií problematika obalů problematika GMO 2 typy správního řízení sankční nápravné

d) veřejné stráže lesní stráž myslivecká stráž rybářská stráž stráž přírody podmínky: věk nejméně 21 let trvalý pobyt na území ČR bezúhonnost způsobilost k právním úkonům fyzická a zdravotní způsobilost pro výkon funkce stráže prokázání znalosti práv a povinností stráže a znalost právních předpisů na daném úseku složení slibu písemný souhlas s ustanovením do funkce

Práva a povinnosti veřejné stráže požadovat od osoby prokázání totožnosti zadržet osobu, u níž nelze zjistit totožnost, a předvolat orgán Policie ČR požadovat pomoc nebo součinnost orgánů policie, popř. obecní policie, pokud nemůže plnění povinností zajistit svými vlastními silami a prostředky ukládat a vybírat pokuty v blokovém řízení za přestupky podle zvláštního právního předpisu vstupovat na pozemky vlastníků v obvodu své územní působnosti povinnosti: prokázat se průkazem stráže a nosit služební odznak /některé stráže vyžadují i stejnokroj/ dohlížet na dodržování právních předpisů v té které oblasti oznamovat neodkladně zjištěné závady, nedostatky a škody podle jejich povahy vlastníkovi pozemku nebo orgánu, který stráž do funkce ustanovil, v neodkladných případech pak i orgánům policie nebo příslušným orgánům státní správy

V. Sankční nástroje pokuty ochranná opatření opatření k nápravě rozdíly: rozmezí orgán, který ukládá ochranná opatření opatření k nápravě

IPPC (Integrated pollution prevention and control) posouzení všech vlivů na ŽP všechny procesy v jednom řízení zákony, jejichž rozhodnutí může být nahrazeno: vodní, o ochraně ZPF, lesní, o ochraně ovzduší, o ochraně přírody a krajiny, o odpadech, lázeňský, o veterinární péči, o ochraně veřejného zdraví Směrnice Rady 96/61/ES o integrované prevenci a omezování znečišťování (BAT) z. č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci důležité pojmy: zařízení integrované povolení nejlepší dostupná technika nejúčinnější a nejpokročilejší stadium vývoje činnosti a jejích provozních metod, dokládající vhodnost určité techniky jako základu pro stanovení emisních limitů k zabránění, nebo není.li to možné, ke snížení emisí a vlivů na životní prostředí jako celku, při dodržení technické a ekonomické dostupnosti

Důležité instituty žádost (§ 4) odborně způsobilá osoba (§ 6) účastníci řízení (§ 7) rozhodnutí zamítnutí žádosti vydání integrovaného povolení odvolání, rozklad pravidelný přezkum integrovaný registr znečištění